NIEUWSSonos

Sonos ontslaat deel personeel en sluit helft kantoren

Het Amerikaanse Sonos heeft in een persbericht laten weten dat de helft van alle kantoren wereldwijd gesloten zal worden. Dat is zes van in totaal twaalf. Ongeveer twaalf procent van het personeel moet zijn biezen pakken. De maker van streaming-apparaten heeft wereldwijd ongeveer 1.450 mensen in dienst. Naast een aantal kantoren, gaat ook de flagship store in het centrum van New York dicht. In Nederland is ook een kantoor gevestigd, in Hilversum. Het is nog niet bekend wat er met deze vestiging gaat gebeuren.

Nu nog weinig details over maatregelen Sonos

Sonos gaat reorganiseren, zo blijkt uit een persbericht van het bedrijf. Volgens Sonos is een reorganisatie nodig vanwege tegenvallende financiële resultaten die mede worden veroorzaakt door de huidige coronapandemie die de wereld in zijn greep houdt. De details zijn op dit moment nog erg schaars, maar er zullen kantoren worden gesloten en medewerkers worden ontslagen. Het is niet bekend bij welke afdelingen de ontslagen vallen of welke kantoren dichtgaan.

Het bedrijf heeft wereldwijd twaalf kantoren, waaronder één in Hilversum. Hier is onder andere de helpdesk voor Nederland en België gevestigd. Wat voor gevolgen de ontslagen voor de ondersteuning in de Benelux zal hebben, is nog niet bekend. Het is niet de eerste ontslagronde, want in 2018 ontsloeg het bedrijf ook al 96 werknemers.

Ook directeur Patrick Spence doet een stapje terug. De topman die in 2017 het stokje overnam van oprichter John MacFarlane levert maar liefst twintig procent van zijn salaris in.

De oorzaak van de teruggang: combinatie van coronapandemie en ontevreden gebruikers

Volgens het bedrijf is de economische tegenspoed als gevolg van de coronapandemie directe aanleiding voor de ontslagen. Sonos belooft bij de presentatie van zijn volgende kwartaalcijfers meer details te geven. Het jaar 2020 is geen gemakkelijk jaar voor Sonos. Hoewel het bedrijf een aantal nieuwe producten heeft gelanceerd, zit het op andere gebieden tegen. Zo was er behoorlijk wat kritiek op een niet-zo-groene recyclemodus voor oudere speakers en waren gebruikers teleurgesteld over het stoppen van software-updates voor oudere maar nog goedwerkende producten.

De coronapandemie is een wereldwijd probleem waar ook de audiosector last van heeft. Sonos is echter ruim voor het uitbreken van de coronacrisis een beursgenoteerd bedrijf geworden en sinds de beursintroductie is de koers van het Sonos-aandeel alleen maar gedaald. Het lijkt er dus sterk op dat Sonos al een probleem had voor het uitbreken van de coronapandemie. Het huidige updatebeleid en het uitschakelen van goed werkende producten heeft het vertrouwen van bestaande gebruikers en nieuwe klanten geen goed gedaan. Over deze onderwerpen staat niets in het persbericht.

Meer weten? Hieronder een overzicht van artikelen m.b.t. het software en updatebeleid van Sonos (het nieuwste artikel eerst).

 

Sonos in de rechtszaal

Daarnaast is de streaming-fabrikant de afgelopen jaren in verschillende rechtszaken verwikkeld geraakt. De kwestie tegen Denon is geëindigd met een schikking. De rechtszaak tussen Lenbrook (maker van Bluesound) en Sonos loopt nog, evenals de rechtszaak tussen Google en Sonos. Rechtszaken zijn een teken van onrust en dragen zelden bij aan positief imago, zelfs niet als rechtszaken worden gewonnen.

Meer weten? Hieronder een overzicht van de artikelen m.b.t. de rechtszaken die Sonos voert of heeft gevoerd (het nieuwste artikel eerst).

EDITORS' CHOICE