NIEUWSSonos

Sonos verwijdert afspelen van lokale bestanden in iOS

Sonos heeft de mogelijkheid van het afspelen van lokaal opgeslagen bestanden in een iOS-omgeving geschrapt. Volgens Sonos zijn er ook alternatieven: afspelen via AirPlay, plaatsen van bestanden op een NAS of in de cloud of gebruik van een streamingdienst. Is dat een oplossing of workaround? Bovendien, het afspelen van lokaal opgeslagen muziek genereert geen dataverkeer met de mogelijke bijkomende kosten.

Afspelen van lokale bestanden in iOS geschrapt door Sonos

Op een Duitse website zagen wij het nieuws dat het Amerikaanse Sonos het afspelen van lokaal opgeslagen muziek in iOS heeft geschrapt. Gaat Sonos wellicht het afspelen van lokaal opgeslagen muziek straks helemaal onmogelijk maken zodat muziekliefhebbers gedwongen worden om een abonnement bij een streamingdienst te nemen?

Volgens Sonos zou het afspelen van lokaal opgeslagen bestanden onbetrouwbaar geworden zijn met nieuwere versies van iOS. De mogelijkheid om dat te doen is inmiddels verwijderd uit de app van Sonos.

Onze Duitse collega’s hebben de proef op de som genomen. Op een iPad met iOS 1.12, is de toegang tot lokale bestanden verdwenen. Op een iPod Touch 6 met iOS 11.4 is lokale muziek nog te kiezen, in beide gevallen na het updaten van de Sonos-app.

Als tijdelijke oplossing of workaround raadt Sonos aan om lokale bestanden via Airplay te streamen. AirPlay 2 is echter alleen op de modellen Sonos One, Beam, Amp, Play Base en Play:5 (2e generatie) beschikbaar. Overigens, hoezo “tijdelijk”? Sonos zal toch niet de functie verwijderen om hem even later weer terug te zetten?

Voor oudere modellen van Sonos zal de gebruiker zijn eigen muziekcollectie naar streamingdiensten zoals Apple Music, Google Play Music of Deezer moeten uploaden en daarna kan de gebruiker zijn eigen muziek uit de cloud streamen. Dan is er nog de mogelijkheid van muziek plaatsen op een computer of NAS. Het simpelweg afspelen vanaf een iPad kan niet meer na het vernieuwen van de Sonos app.

Misschien moet de gebruiker zich niet bij elke update van het besturingssysteem of de Sonos app aansluiten. Maar dat is helaas geen optie, omdat updates ook met niet te missen beveiligingspatches komen, of nieuwe functies die weer met het functioneren van andere apps te maken hebben.


EDITORS' CHOICE