Het Amerikaanse Sonos heeft vandaag bekend gemaakt dat een deel van de eerste generatie producten van het bedrijf vanaf mei 2020 geen software-updates meer zal ontvangen. Het bedrijf stelt niet anders te kunnen, omdat de betreffende hardware te oud zou zijn om nog mee te kunnen doen in het ecosysteem van Sonos. De originele Zone Players, Connect en Connect Amp, eerste generatie Play:5, CR200 en Bridge zullen vanaf mei 2020 dus geen updates meer ontvangen. Ze blijven nog wel werken en worden dus niet van een afstand uitgeschakeld, zoals Sonos in het verleden heeft gedaan met enkele producten.
Sonos gaat oude producten uitfaseren
Heden ontvingen wij het bericht dat streaming-gigant Sonos een aantal van zijn inmiddels wat oudere producten gaat uitfaseren. De producten zullen vanaf mei 2020 geen software-updates meer ontvangen, maar vooralsnog zullen de producten nog wel blijven werken.
Het gaat om de volgende producten:
- Originele Zone Players
- Connect en Connect: Amp (verkocht tussen 2006 en 2015)
- Play:5 (Gen 1)
- CR200
- Bridge
In het verleden heeft Sonos ook oude producten uitgefaseerd, maar tevens van afstand uitgeschakeld waardoor ze onbruikbaar werden. Het ging toen om de CR100 en de Sonos Dock. De producten die nu in mei 2020 uitgefaseerd zullen gaan worden, zullen nog wel blijven werken, maar zullen geen nieuwe functies meer ontvangen.
Sonos verklaart o.a. als volgt: “sinds de lancering van onze eerste producten heeft technologie zich in een exponentieel tempo ontwikkeld; van streamingdiensten en spraakassistenten tot draadloze netwerken en bluetooth-mogelijkheden. Door deze transformatie zijn we bij Sonos nieuwe functies blijven leveren via software-updates. We zijn trots op het feit dat we producten maken die lang meegaan en dat luisteraars ervan blijven genieten. Sterker nog: 92 procent van de producten die we ooit hebben geleverd is nog steeds in gebruik. We zijn nu echter op het punt gekomen dat een aantal van onze allereerste producten hun technische limiet hebben bereikt voor wat betreft geheugen en processorkracht. ... Tegenwoordig vertrouwt de Sonos-ervaring op een onderling verbonden ecosysteem, waardoor je toegang hebt tot meer dan honderd streamingdiensten, spraakassistenten en bedieningsopties zoals Apple AirPlay2. Zonder nieuwe software-updates kan de toegang tot services en de algehele functionaliteit van je geluidssysteem na verloop van tijd beperkt worden. Vooral ook omdat onze partners hun technologie blijven doorontwikkelen.”
Uitfasering Sonos-producten: wat nu?
Een bezitter van één van de bovengenoemde apparaten heeft twee opties:
1. Blijf het product in het systeem gebruiken, waardoor het systeem geen software-updates en nieuwe functies meer ontvangt. Kennelijk worden dan alle producten in het systeem van de gebruiker van software-updates uitgesloten en niet alleen de uitgefaseerde producten, althans zo lezen wij de verklaring van Sonos
2. Ruil de oude producten in en ontvang dertig procent korting op een nieuw product van Sonos. Wie hiervan gebruik wil maken, moet zijn product in de Recycle-stand zetten (of laten zetten, Sonos is niet helemaal duidelijk). De Recycle-stand verwijdert persoonlijke informatie en maakt het product verder onherroepelijk onbruikbaar. Sonos benoemt het niet als zodanig, maar wil hiermee feitelijk tweedehands handel tegengaan.
Sonos vervolgt: “we vragen je om je legacy-producten naar een nabijgelegen gecertificeerde verwerker van elektronische apparatuur te brengen. Dat is de meest milieuvriendelijke manier om te recyclen. Als er geen recyclingstation in jouw regio is, verstrekken we een retourticket om jouw product(en) terug te sturen naar Sonos, zodat wij ze op een verantwoorde manier kunnen recyclen. In de ideale situatie zouden al onze producten oneindig lang meegaan, maar voorlopig worden we beperkt door de bestaande technologie. Onze verantwoordelijkheid daarin is drieledig: producten maken die lang meegaan, voortdurend zoeken naar manieren om onze producten milieuvriendelijker te maken door materialen, verpakkingen en onze toeleveringsketen te verduurzamen, en verantwoordelijkheid nemen om je te helpen bij de overgang wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken.
We geloven in keuzevrijheid. Of dat nu het kiezen voor een bepaalde streamingdienst is of een manier om jouw Sonos-systeem te bedienen. We hopen dat de keuzes die we hier bieden – de legacy-producten blijven gebruiken zonder nieuwe software-updates, of ze inruilen voor onze moderne producten – je in staat stellen een keuze te maken die bij je past. Zelfs wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken, streven we ernaar dat we je de best mogelijke luisterervaring blijven bieden.”
Wie meer wil weten kan de website van Sonos bezoeken.