ARTIKEL

High End 2009 - München dag drie

Het derde en laatste deel van mijn verslag van de High End Show in München betreft de te bezoeken hal nummer 3. Hier staat steevast een groot aantal buitenlandse leveranciers, de kabelfabrikanten en makers van accessoires, gebroederlijk naast de leveranciers van software. Voerden vroeger cd’s en sacd’s de boventoon in de vakken, nu zijn het grammofoonplaten waar het publiek gretig op af komt. Geen label wil ontbreken en dus is er een overweldigend aanbod.

De algehele tendens van de beurs wordt hiermede onderstreept. In de andere hallen en in de atriums was veel aandacht voor analoge weergave, veel versterkers en cd spelers die op enige manier voorzien waren van elektronenbuizen gekoppeld aan hoornluidsprekers. Dat kan gezien worden als teruggrijpen op oude techniek en de tijd stil proberen te zetten.

Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Fabrikanten zien in dat in een niche markt brood te verdienen valt. Dat er geen andere manier van overleven is in een wereld die gedomineerd lijkt door MP3 en iPod. Alleen onderscheiden in kwaliteit is voor de kritische consument niet langer genoeg. De vluchtigheid van het bestaan moet tot stilstand worden gebracht wil men de consument echt overtuigen dat een mooie audioset de investering waard is. Bezijden deze stelling is er nog iets aan de hand. In vroeger jaren, zeg maar op de top van het buizen en zwarte vinyl tijdperk, waren computers geen gemeengoed. Nu zijn ze dat wel en die helpen om met nieuwe inzichten versterkers te bouwen. Buizenschakelingen te optimaliseren, hoorn te berekenen, platenspelers te bouwen. Op basis van moderne materialen, met in het achterhoofd de kennis die ooit is vergaard door alsmaar te proberen. Computer simulaties doen het grove werk, de oren van de ontwerpers het fijne luisterwerk.

Nog nooit waren buizen zo goed inzetbaar als vandaag de dag. Nooit waren platenspelers en elementen zo geavanceerd als op deze show. Bovendien, dat leerde ik buiten de showgebouwen, heeft het soms alles te maken met de mastering van muziek. De laatste stap voordat de plaat of cd wordt geperst. Muziek moet tegenwoordig op alles speelbaar zijn. In de auto, op de iPod, via de computer in MP3 formaat. Dat leidt ertoe dat er weinig dynamiek is, de lage en hoge tonen bevoordeeld zijn en uitgestuurd wordt tot 0 dB, het maximum voor digitale weergave. Maar mag de mastering engineer een extra mastering doen voor vinyl, dan gebruikt hij andere normen, minder compressie, minder tonale veranderingen, meer zuiverheid om dichter bij de bron te blijven. Dat is precies wat een langspeelplaat voor heeft op de cd. Dat is wat de huidige generatie audiofielen en muziekliefhebbers zoekt. Juist daarom is de buis terug, is vooral de platenspeler terug in het tijdsbeeld. Profiteer van het aanbod en wees zuinig op uw kostbare collectie is de meest wijze raad die ik u kan geven in deze.


EDITORS' CHOICE