REVIEWRotel

Rotel A11 en CD11 Tribute: klank, plaats in de markt en conclusie

Sinan Kökbugur | 08 november 2020 | Fotografie Fabrikant | Rotel

Rotel A11 Tribute en CD11 Tribute: testomgeving

De A11 Tribute heeft tijdens de testperiode twee verschillende dynamische luidsprekers van stroom mogen voorzien. De vloerstaande Premium 7 van de Zwitserse luidsprekerbouwer Piega, de vaste bewoner van de luisterruimte, is een vloerstaande drieweg luidspreker met een impedantie van vier Ohm. Tijdens de testperiode was ook een paar luidsprekers model Orchestra van het Duitse Sonoro voorhanden. De Orchestra is een tweeweg monitorluidspreker met een impedantie van vier Ohm die met een prijs van 1.000 euro per paar prijstechnisch tamelijk goed past bij de set van Rotel (lees ook onze recensie over de Sonoro Orchestra).

Muzieksignaal kwam natuurlijk van de CD11 Tribute, maar ook van een Wadia 321 DAC die digitaal signaal krijgt aangeleverd van een gemodificeerde Sonos Connect. Voor het testen van de bluetooth-connectiviteit is gebruik gemaakt van een Android-tablet van Samsung met daarin een micro-SD-kaartje van 1 TB en een Android-smartphone, eveneens voorzien van een opslagcapaciteit van 1 TB. Het overgrote deel van de muziek bestond uit WAV-bestanden van bitperfect geripte cd’s.

We gaan zitten, IR-afstandsbedieningen, tablet en smartphone liggen binnen handbereik, de kat springt verheugd op schoot en we gaan muziek luisteren.

Rotel A11 Tribute en CD11 Tribute: neutrale, detailrijke klank met degelijk fundament

We trappen af met de Android-tablet van Samsung. De bluetooth-koppeling met de A11 Tribute is binnen enkele seconden gelegd. We kiezen “Spanish Fly”, een kort akoestisch gitaarnummer van het tweede album van Van Halen. De nuances van het vingervlugge spel van de onlangs overleden gitaarlegende Eddie van Halen komen goed naar voren. Eddie’s typische “two-hand tapping” waarbij de hals van de gitaar met beide handen wordt bespeeld wordt afgewisseld met het “normaal” aanslaan van en het plukken aan de snaren. De warme klank wordt afgewisseld met een metalige klank. De A11 Tribute geeft de nuances feilloos weer.

We blijven even bij Van Halen (om jeugdherinneringen op te halen?) en spelen het iets meer dan anderhalve minuut lange “Eruption” van het eerste album. “Eruption” is niet akoestisch, alle registers en het volume worden opengedraaid. Het afspelen van “Eruption” was overigens destijds (of nog steeds?) de perfecte manier om ouders op de kast te jagen die waren blijven hangen bij Dave Brubeck, The Beatles, Engelbert Humperdinck of The Shadows. Zie ook de film “Back To The Future” met Michael J. Fox in de hoofdrol, in welke film de muziek van Van Halen een rol speelt (en diverse personen op de kast jaagt). Maar dat natuurlijk helemaal ter zijde. “Eruption” is een oude van oorsprong analoge opname die ruis bevat, afkomstig uit de opengedraaide buizenversterkers van Van Halen. De ruis is goed waarneembaar in de korte stilte die op de helft van het nummer valt. “Eruption” kent grote dynamische uithalen en raast als een aangename wervelwind om de oren van de luisteraar. De A11 Tribute geeft geen krimp, presenteert een open geluidsbeeld ondanks de vele harmonischen en wervelt vrolijk mee met Eddie van Halen. We zullen Eddie missen. Troost is dat digitale opnamen technisch niet slijten en verouderen, hoe vaak ze ook worden gespeeld of gekopieerd.

We blijven even hangen bij gitaarmuziek en kiezen “Loose The Blues” van het album “The Five Great Guitars Live”, een project van de gitaristen Jan Kuiper, Harry Sacksioni, Eric Vaarzon Morel, Digmon Roovers en Zoumana Diarra. De luisteraar waant zich in de concertzaal. De klank van de opname is warm. De gitaristen zijn afzonderlijk te volgen. De A11 Tribute houdt ze netjes uit elkaar en laat ze samen spelen zonder er een brei van de maken. De klank is dynamisch en kamerbreed en het geluidsbeeld is open.

De verbinding via bluetooth is stottervrij. Het verschil tussen een draadloos of bedraad aangeleverd WAV-bestand is klein en vaak niet eens waarneembaar.

We pakken het cd-album “Mer De Noms” van “A Perfect Circle”en leggen het album in de CD11 Tribute. Tegelijkertijd laten we de Sonos Connect hetzelfde album spelen (de WAV-bestanden staan op een NAS van Synology). We kiezen op beide apparaten het tweede nummer genaamd “Magdalena”. De putdiepe lage tonen in de opname zijn uitdagend, maar de A11 Tribute heeft er geen moeite mee. We zijn positief verrast door de laagweergave van de A11 Tribute. De laagweergave is niet wollig en niet overdadig maar strak en gecontroleerd. We schakelen wat heen-en-weer tussen de CD11 Tribute en de Wadia 321 DAC. Beide apparaten spelen dezelfde muziek. De algehele weergave van de CD11 valt in positieve zin op. De geluidskwaliteit komt akelig dicht in de buurt van die van de veel duurdere Wadia 321 DAC. Eens te meer valt op dat DA-converters de afgelopen tien jaar nog relatief grote stappen vooruit hebben weten te maken. Tegenwoordig is voor een paar honderd euro een geluidskwaliteit te koop die tien jaar en langer geleden nog een paar duizend euro kostte, zo laat de CD11 Tribute ons fijntjes weten.

We herhalen hetzelfde kunstje met het album “The Pros & Cons Of Hitch Hiking” van Roger Waters, d.w.z. we leggen het cd-schijfje in de CD11 Tribute en kiezen dezelfde WAV-bestanden op de Sonos Connect. We spelen het tiende nummer dat wordt afgetrapt door de gitaar van Eric Clapton. Waters zingt met een lichte heesheid. De A11 Tribute heeft geen moeite met het aansturen van de relatief grote vloerstaande Premium 7’s van Piega. “Moeiteloos” is een kreet die vaak bij ons opkomt als we klank en mate van controle door de A11 Tribute trachten te duiden. De CD11 Tribute staat zijn mannetje tegenover de Wadia 321 DAC.

De Rotel-set heeft een neutrale en detailrijke klank met een prettig en degelijk laagfundament, ongeacht welke luidspreker is aangesloten. Verschillen in klank worden vooral veroorzaakt door van luidsprekers te wisselen. Het wisselen van bron – tablet via bluetooth, CD11 Tribute of Wadia 321 DAC – legt veel minder gewicht in de schaal. In alle gevallen is immers sprake van muzieksignaal met de resolutie van een cd. De Premium 7 van Piega klinkt iets koeler dan de Orchestra van Sonoro. De laagweergave van de Piega’s pakt iets lager op. Dat is niet vreemd als het grote verschil in formaat in aanmerking wordt genomen. De Rotel-set heeft niet echt een klankkleur van zichzelf en functioneert vooral als doorgeefluik van de klank van de bron en natuurlijk de opname. Het zijn vooral de luidsprekers die de klank bepalen, niet voor het eerst.

We laten ons meevoeren door dirigent Vaclav Neumann die het Tsjechisch Philharmonisch Orkest de 9e symfonie van Anton Dvorak laat spelen. We kiezen het slotstuk. De violen en koperblazers hebben een randje scherpte. Tegelijkertijd hebben de cello’s en houtblazers een randje warmte. Scherpte en warmte spelen mooi samen en we vergeten de apparaten even en laten ons meevoeren door de muziek.

We moeten gaan afsluiten en spelen tot slot “Amazing Flight” van Ayreon’s “Into The Electric Castle”. Arjen Lucassen neemt ons mee op een vlucht door de ruimte. Het klankbeeld en het podium zijn breder en dieper dan de luisterruimte. Wie zijn ogen sluit loopt het risico een gevoel van gewichtloosheid te ervaren (nee, we zijn nuchter). Sommige instrumenten hebben geen vaste plek en bewegen losjes in de ruimte.

De Rotel A11 Tribute klinkt heel goed als de adviesprijs in aanmerking wordt genomen. In de verte doet de klank ons denken aan de veel duurdere Michi P5 en M8, maar deze laatsten gaan nog wel wat verder als het gaat om resolutie, breedte, diepte en controle over alle toongebieden. Dat mag/moet ook wel voor een bedrag van ruim 15.000 euro. De A11 Tribute kost slechts 600 euro en biedt een grote mate van muziekplezier voor dit bedrag.

Rotel A11 Tribute en CD11 Tribute: plaats in de markt

Voor wie nog niets anders bezit dan een bluetooth-luidspreker of een alles-in-één actieve luidspreker al dan niet voorzien van zogenaamde smartfuncties, kan een wereld opengaan door te luisteren naar een relatief eenvoudige stereoversterker met twee passieve luidsprekers. De A11 Tribute is een eenvoudig te bedienen en degelijk gebouwde versterker met een geluidskwaliteit die alle bluetooth- en smart-luidsprekers van de plank speelt. In veel huishoudens is een soundbar aanwezig want dat is een snelle en eenvoudige verbetering van het geluid van een televisie. De geluidskwaliteit van een soundbar haalt het echter gemiddeld genomen niet bij de geluidskwaliteit van een stereoversterker met twee passieve luidsprekers die enige meters uit elkaar staan, ongeacht of sprake is van vloerstaanders of monitorluidsprekers.

De Signal Sense modus en de mogelijkheid om een repeater voor de IR-afstandsbediening aan te sluiten, geven de optie om de A11 Tribute uit het zicht te plaatsen en mee te laten schakelen met de televisie. De A11 Tribute heeft meer aansluitingen dan een soundbar of bluetooth- of smart-luidspreker. De liefhebber van vinyl kan ook zijn platenspeler aansluiten. En digitale muziek kan eenvoudig draadloos vanaf een tablet of smartphone naar de A11 Tribute worden gezonden.

Voor de bezitter en liefhebber van cd’s kan de CD11 Tribute een aangename verrassing zijn. De klank is helemaal bij de tijd en is aanzienlijk beter dan de klank van vergelijkbaar geprijsde toestellen van vroegere jaren. De werking is stil, de bediening eenvoudig.

Rotel A11 Tribute en CD11 Tribute: conclusie

De logeerpartij van de Rotel A11 Tribute en de CD11 Tribute was aangenaam. Rotel heeft twee degelijke en goedklinkende toestellen voor een acceptabele prijs gemaakt. De klank is neutraal en detailrijk. De weergave van alle toongebieden is boven verwachting waarbij de goede weergave van lage tonen opvalt. Beide toestellen lijken voor een lange levensduur gemaakt.

Rotel A11 Tribute:     600 euro
Rotel CD 11 Tribute: 450 euro

 

MERK

EDITORS' CHOICE