Elk jaar vraagt Audio Show iEar'-organisator Freek van Ham achter de schermen aan deelnemers om de show in één woord te beschrijven. Eén volstaat niet om editie 2021 te beschrijven, het moet een zin zijn: “Wat een rit!”. Duizenden bezoekers ontdekten op één dag een massa boeiende AV-producten en heel veel muziek. Geslaagd? Zeker!
Neen, een doorsnee AV-show konden we deze editie van de Audio Show iEar’ echt niet noemen. In 2020 kon het event niet doorgaan, waardoor iedereen er dit jaar écht enorm veel zin in had. Maar dan, onwaarschijnlijk last-minute op vrijdagavond een oordeel waar niemand op zat te wachten: de show kan in deze opzet alleen op de zaterdag plaatsvinden, net vóór de nieuwe maatregelen van kracht zijn.
Een streep door de rekening dus, maar zowel de organisatie, standhouders als de vele bezoekers lieten het niet aan hun hart komen. Die twee dagen show, die werden gewoon op één dag beleefd. Het was dan ook een drukte van jewelste, met rijen die in de (geventileerde) gangen stonden aan te schuiven om toch een magistrale demonstratie van een droomset mee te maken.
Een deel van het zondagspubliek was al op de zaterdag gekomen, wat maakte dat deze editie soms drukker overkwam dan ooit tevoren. Kortom, deze editie van de Audio Show Ear’ barstte van de energie en intensiteit. Er viel heel wat te beleven, van primeurs tot introducties door buitenlandse gasten. Ook het HIFI.NL-team moest zijn beste sportschoenen (of in een geval: sportsandalen) aanschieten om alles in de dertig ruimtes mee te maken. Tijd voor een subjectieve toer van de highlights!
Torens van plezier
Een verslag zou kunnen beginnen bij de voordeur, maar laten we gewoon doen wat vele bezoekers ook deden: hollen naar de ruimte die zustermerken Focal en Naim hadden ingericht. Een spectaculaire start, want de Frans-Britse alliantie pakte groots uit op deze show. Letterlijk, want die Grand Utopia EVO-speakers die ze uit Saint-Etienne hadden meegebracht torenden boven het publiek uit.
Je zag wel meer aanwezigen denken bij het horen van de nog nooit in Nederland geziene giganten: "Als we nu onze woning verkochten, zouden we ze dan kunnen betalen?" Nicolas Debard van Focal zorgde van zijn kant voor een prikkelende muziekselectie. Minstens even aantrekkelijk was wat Naim had meegebracht: de fonkelnieuwe en zeer high-end Solstice-draaitafel. Uiteraard mocht ook het vlaggenschip uit Salisbury – de 250.000 euro kostende Statement-versterker – niet ontbreken.
Zowel Naim als Focal hadden uiteraard nog meer te tonen op de show, maar we vermoeden stilletjes dat dit systeem toch bij de meeste het langst in het geheugen zal blijven hangen. Nu goed, ook niet mis, die knappe grijze Focal Aria K2-speakers in surround in de kamer van Yamaha of de Naim NDX-streamer en de Supernait 3-versterker die elders op de beurs op wel heel innemende manier de pas voorgestelde Majistra’s van Neat Acoustics aanstuurde. Primeur-alert! – er zullen er nog meer volgen. Focal en Naim gingen er in ieder geval met Best Sound vandoor, volgens onze redactie.
Glunderen van plezier
Als we de trofee van grootste speakers op de show alvast schenken aan Focal – en neen, we hadden onze lintmeter niet bij – dan moet we ook een prijs uitdelen aan GP Acoustics. KEF en Hegel zetten meerdere kamers en zelfs een apart gebouw (met aparte ruimtes waarin nagenoeg elke geïntegreerde versterker van Hegel schitterde) in om muziekliefhebbers te laten genieten. En niet enkel van de knappe line-up van beide merken, maar ook van een charmante show met special guests.
KEF-ambassadeur Johan Coorg is uiteraard een vaste waarde waar we altijd met veel plezier naar kunnen luisteren. Niet alleen vanwege wat hij vertelt, maar misschien vooral omdat hij altijd een boeiende selectie songs weet te selecteren. Je vervelen doe je nooit. Coorg had het onder meer over de prijswinnende trio bestaande uit de LS50 Meta, de veelzijdige LS50 Wireless II en de machtige KC62. Het enige spijtige: Anders Ertzeid, de nummer twee van Hegel die er meestal bij is in Tilburg, moest op het laatste moment wegens ziekte afhaken. Niettemin viel er veel te beleven in die Hegel-kamers, in het bijzonder in de demoruimte van de H590.
Veel bezoekers hadden nog een motief om binnen te duiken in de KEF-ruimte: Jan Douwe Kroeske. Hij praatte de zaak enthousiast aan elkaar, en bij de live-sets van Anneke van Giersbergen waren de glunderende gezichten niet te tellen. Een persoonlijk memorabel moment: binnenwandelen in de ruimte als Coorg een set KEF LS50 Meta’s met een paar KC62-subwoofers een stevige workout geeft met ‘War Anthem’ van Max Richter.
Dat werk kent iedereen inmiddels door en door (het is een geliefde track bij reviewers), maar het is toch altijd wel opkijken als je zulke diepe subbassen uit de zo kleine subs hoort komen. (En inhoudelijk perfect getimed zo snel na 11 november, het einde van WO1 – het onderwerp van de melancholische Richter-compositie).
Creatief hoogtepunt
Liefhebbers van live-muziek die bij KEF buitenstapten moesten niet ver lopen om opnieuw een smakelijke portie muzikaal talent binnen te slepen. Aan de andere kant van de gang, in de grote ruimte van DALI Benelux, trad de immer gewaardeerde John van der Veer op. Een case study in hoe je met een minimale bezetting en één gitaar toch de kamer plat kan spelen. Dankzij DALI en John werd een groot aantal bezoekers bovendien gewezen op het bestaan van Muziekids, een liefdadigheidsproject om kinderen uit minder geprivilegieerde situaties toch de kans te geven hun creatieve ei te leggen via muziek. Een fijn initiatief!
Door een technisch probleem met het netwerk in het stadion kon niet alles wat de heren van DALI Benelux bij zich hadden optimaal gedemonstreerd worden. Enorm spijtig, want ze hadden veel knappe producten van NAD, Bluesound en DALI zelve meegebracht. Toch konden bezoekers die goed opletten onder meer twee innovatieve NAD-versterkers spotten die helemaal in de smaak zullen vallen bij mensen die maximale luisterplezier vanuit een minimalistisch systeem willen halen. We hebben het uiteraard over de v2-versie van de bekroonde M10 alles-in-één-versterker en de bereikbare NAD C700. Primeur! De C700 zit in een gelijkaardige chassis als de M12, maar in ruil voor een bereikbaar prijskaartje krijg je nog altijd verdienstelijke HybridDigital-versterking en moet je een touchscreen en Dirac missen. De geweldige BluOS-streamingopties zitten er wél bij. Oh ja, nog een primeur bij DALI (of toch voor de Benelux): draaitafels van MoFi. Die Sunburst-afwerking bij de zeer gelimiteerde Fender x MoFi PrecisionDeck is onweerstaanbaar voor elke gitaar(muziek)fan. Kopen? Te laat, man.
Even het Kanaal over
Monitor Audio sleepte deze zomer een EISA Award in de wacht voor zijn nieuwe Silver 500-speakers. Die zevende generatie van de Silver-familie is dan ook iets heel speciaal, een grote stap vooruit ten opzichte van de Silver 6G. Om dat aan te tonen had Monitor Audio Nederland Jeremy Brown naar Tilburg gebracht. De sympathieke Brit legde helder uit wat er nu zo anders is aan de nieuwe Monitor Audio-speakers. Daarbij kwamen uiteraard ook de even nieuwe Attessa-toestellen van Roksan aan bod.
Niet enkel zijn dit fraai vormgegeven apparaten die veel bieden, de Attessa Streaming Amplifier is het eerste consumententoestel met BluOS dat niet van NAD of Bluesound is.
De draaitafel uit deze familie was een van de mooiste op de show, als je het ons vraagt. In deze kamer stonden wel meer knappe platenspelers, want Monitor Audio Nederland is ook de verdeler van de high-end Transrotor-spelers. Ook weer een lust voor het oog, op een andere manier wel, zoals je hierboven kunt zien.
Een beetje verder in de gang lopen stond gelijk aan reizen van Zuid-Engeland naar het Hoge Noorden in Scotland. Je kon daar namelijk luisteren naar de in het Verenigd Koninkrijk zeer gewaardeerde, wat traditioneel ogende SP500F-speakers van Fyne Audio met Heed-electronica en een subwoofer van REL. Die laatste ging dan ook met een publieksprijs voor beste subwoofer lopen, want de Carbon Special subwoofer van het merk werd door lezers en bezoekers tot de allerbeste verkozen.
Een echte held
Een andere Brit stond heldhaftig zijn producten te demonstreren in de ruimte van IDC Klaasen. Waarom 'heldhaftig'? Wel, Isotek-baas Keith Martin liep zoals altijd gedreven rond en dat ondanks twee gebroken enkels. Dankzij speciale schoeisel/verbanden die even hightech leken als het meest baanbrekende audioapparaat op deze show kon Martin vol energie door de kamer struinen. Niet te stoppen, die man.
Hij demonstreerde het verschil tussen een stekkerblok van IKEA, de nieuwe V5 Aquarius al dan niet in combinatie met de V5 Titan. Martin kon daarbij rekenen op een systeem met Marantz-apparatuur en de KIM-speakers van Fink Team. Bij de vorige editie scoorde Fink Team met de Borg, speakers die misschien wel doen denken aan doodskisten maar wel hemels spelen.
Dat gaat ook op voor de compactere en even hoekige KIM, die afwisselend met Martin gepresenteerd werden door de legendarische Karl-Heinz Fink himself. De keuze voor Marantz-apparatuur was geen toeval, want Fink was goed bevriend met wijlen Ken Ishiwata. Een soort eerbetoon, dus.
Primeurs, primeurs, primeurs
IDC Klaassen had nog een tweede stand op de iEar’-show. En die was ook wel heel erg de moeite waard, want eigenlijk was de verhouding primeurs per vierkante meters hier het hoogst. In een oogopslag kon je de gloednieuwe 700-reeks van TEAC ontdekken, samen met de nieuwe speakers uit de Concept-lijn van Q Acoustics. De Concept 300 en 500 kennen we natuurlijk al langer, met de Concept 30-boekenplankspeaker, Concept 50-vloerstaander en Concept 90-centerspeaker brengen de Britten de high-end prestaties van de duurdere Concept-speakers naar een lager prijspunt.
We hebben de nieuwe Concept-speakers bewonderd, en zo te zien is het Britse merk er weer in geslaagd om toestellen te creëren die er veel duurder uitzien dat ze lijken. Er was wel een heel groot contrast met het andere merk in de ruimte: Esoteric. De Japanners horen in de hoogste klasse thuis, wat ook in Tilburg werd aangetoond. Je kon er de gloednieuwe N-05XD-streamer bewonderen, naast een paar andere vlaggenschepen van het gerespecteerde merk.
Dimex heeft altijd een van de grootste kamers op de iEar’-show, maar dat is ook begrijpelijk als je snapt hoeveel ze te vertellen hebben. Bij hen begon de show dan ook met een persconferentie van Cabasse. Meneer Cabasse was zelf vanuit het verre Bretagne naar Tilburg afgezakt voor de lancering van twee nieuwe actieve systemen met de iconische bolle Pearl-design. Meer daarover lees je in het nieuwsbericht dat meteen na de presenatie verscheen. De Cabasse-opstelling was in vele opzichten heel mooi, maar was zeker niet het enige fraaie spul in de kamer. Een groot deel van de ruimte was voorbehouden voor Cambridge Audio, zowel voor de gebruiksvriendelijke Evo 150-alles-in-één-versterker op basis van Hypex nCore-versterking als voor een set waarin de high-end Edge NQ-voorversterker twee (2!) Edge W-monoblokken aanstuurde. In dezelfde rack kon je veel fraais van Melco bewonderen.
Dicht bij de uitgang bewonderen we weer die dunne paneelspeakers van het Franse Dyptique. Ze zijn echt iets bijzonders, zeker het aanhoren waard als je een luidspreker zoekt die groots presenteert qua geluid maar niet qua fysieke aanwezigheid in je woonkamer. Silent Angel is nog een merk dat bij Dimex onderdak vindt, bij iEar’ was de Munich-streamer een blikvanger.
ELAC stond samen met Advance Paris opgesteld in een showcase in de gang. Spijtig genoeg dus geen luisterdemo van de nieuwe Uni-Fi Reference-speakers, de laatste creatie die speakerontwerper Andrew Jones maakte vooraleer het bedrijf te verlaten, al vind je er bij ons al wel een review van (en is er een tweede onderweg). Je kon wel nagenoeg het hele ELAC-assortiment bewonderen, incluis een knappe custom install-opstelling met een nieuwe ELAC-meerkanaalsversterker en een Roon Ready-streamer met meerdere zones in rackformaat. En naast die prachtige VU-meters van Advance Paris-versterkers kon je ook niet kijken, net als de mooi afgewerkte en functierijke toestellen van cocktailAudio.
Voor ieder wat wils
Er zitten veel merken in het portfolio van Sound United die iets te vertellen hebben. Twee grote ruimtes waren dus echt niet overdreven. De publiekstrekker was ongetwijfeld de demonstraties van de nieuwe 800 D4 Series van Bowers & Wilkins. Daar kwamen wel heel veel bezoekers voor naar Tilburg, vingen we hier en daar op. Terecht, want de luistersessie onder leiding van 800-kenner Ronald Dijkstra die wij bijwoonden was zeer de moeite waard.
Bowers & Wilkins had voor de show een set 801 D4’s naar Tilburg gebracht, evenals een machtige tower of power met Classé-versterking. Classé is al even in handen van Sound United en zoveel horen we er (nog) niet van, maar afgaande op de prestaties op de iEar’ Show zit het merk wel weer op het juiste spoor. Het was behoorlijk donker, maar ook die knap belichte Nautilus-speaker gezien bij de ingang? Was ook makkelijk te missen: de 800 D4-onderdelen in een hoekje uitgestald. Zo’n naakte turbinekop uit massief aluminium, echt indrukwekkend.
Voor de andere Sound United-merken moest je weer naar buiten. Want ja, niet alles past in de business lounges van het Willem II-stadion. Naast het KEF-paviljoen waarin je onder meer een dwarsdoorsnee van een Blade-speaker kon bewonderen, kon je een gele loper volgen naar een grote ruimte waarin heel wat van Bowers & Wilkins, Denon en Marantz te bewonderen valt. Misschien wat minder AV-receivers dan gewoonlijk, want – en dat merkten we wel bij meer merken – de tekorten op vlak van componenten en logistieke troubles hebben voor heel de audioindustrie gevolgen voor introducties van nieuwe toestellen. Toen we binnenliepen was iemand net heel aangenaam verrast aan het luisteren naar een paar Polk Reserve-vloerstaanders.
Het Amerikaanse merk moet nog werken aan de appreciatiegraad in de Benelux, maar leek wel hier en daar harten te veroveren op de show. Hier kon je ook de Formation Duo’s in actie zien en horen. En natuurlijk ook die andere nieuwe aanwinst bij Bowers & Wilkins: de Zeppelin. De eerste editie van deze iconische speaker dateert alweer van 2006 (en had een dock, ken je dat nog?), anno 2021 is het een echt streamingbeest geworden. Maar de mooie lijnen van weleer zijn nog altijd van de partij. Oef... The Blimp is back!
Surroundgeweld
Yamaha trok ook alle registers open in zijn kamer op de eerste verdieping. Langs een kant kon je genieten van een stereo-opstelling met de NS3000-speakers, aangestuurd door een Yamaha A-S3200-versterker. En ja, ook de GT5000-draaitafel was er bij. Wat een gigant! Niet iedereen denkt aan Yamaha als ze shoppen voor luidsprekers, maar deze mooie demo deed vast enkelen twijfelen.
Er waren op de iEar’-show niet zoveel surroundopstellingen te beleven. Sonos was er wel met hun nieuwe Beam. Maar Yamaha was ongeveer de enige die echt op surround inzette – een slimme move, want dat maakte wel enorm indruk. Er werd gegaan voor een imposante 7.2.4-opstelling aangedreven door Yamaha’s huidige vlaggenschip AV-receiver, de RX-A8A uit de Aventage-reeks. Machtig is het juiste woord.
Over filmbeleving gesproken: hoewel de meeste aandacht naar audio ging, scoorde LG hier zonder twijfel met zijn OLED-schermen. De nieuwe modellen, waaronder de A1, stonden in de gang verleidelijk opgesteld.
Gesofistikeerd
Bij Fine Sounds kon je meerdere systemen beleven. De Benelux-leden van de McIntosh-groep hadden het wel heel boeiend gemaakt door af te wisselen tussen een vinylcentrisch systeem met de McIntosh MT2 als uitverkoren draaitafel en met de Maxima Amator-vloerstaanders op wel heel fraaie marmeren voeten (en met een prima DJ uit eigen huize) en een absolute droomset waarin topmodellen van McIntosh en Sonus faber even moeiteloos toonden hoe het moest. De fabuleuze il Cremonese Ex3me van 27.500 euro per stuk en met die prachtige uit touwen samengestelde luidsprekerroosters die zo typisch is voor het Italiaanse merk deed velen dromen, dat zagen we in de blikken van de mensen die maar bleven zitten. En al helemaal als die kunstwerken slash luidspreker aangestuurd werden door een systeem waarin de McIntosh C2700-voorversterker en een paar MC611-eindtrappen van dienst waren. Geweldig!
Fine Sounds-directeur Rob Hullekes prikkelde het publiek extra door bij het streamen af te wisselen tussen een Lumin X1 en een HiFi Rose RS150 – twee streamers die het elk op hun eigen manier aanpakken. HiFi Rose-importeur Network Media Systems mag trouwens wel gelukkig zijn met deze iEar’-editie, want de streamers met hun grote scherm waren op aardig wat stands te signaleren. Ze zijn duidelijk populair.
NMS had trouwens zelf ook een origineel concept bedacht: in hun kamer kregen bezoekers een prikkelende presentatie van de vele mogelijkheden van Roon, gegeven door een expert van het bedrijf. Heel leerzaam als je Roon nog niet kende (en indien het antwoord 'neen' is, waarom niet?). En tussendoor kon je de verschillende merken van Network Media Systems ontdekken. iFi Audio bijvoorbeeld. Van de Britten waren er ongelooflijk veel producten present, ons oog viel op de Signature-editie van de Pro iCan-hoofdtelefoonversterker met zijn vele ingangen en op de opvallender dan ooit oranje versie van de hip-dac2 – een DAC in heupflesformaat. Schol!
Verrassend
“Wacht, dat zijn niet de Contour 30i’s die aan het spelen zijn?”. Ja, toegegeven, we waren wel echt verbaasd toen we na het aanhoren van enkele tracks in de Dynaudio-suite te horen kregen dat niet de high-end luidsprekers vooraan van dienst waren. Dat enorme laag en het inzichtrijk midden kwam uit de veel betaalbaardere Emit 30’s die ernaast stonden! Sterk, eerst hoe een stukje van Vivaldi’s Vier Seizoen (Herfst, als we het goed herinneren) en daarna ‘Bear with Me’ van de Belgisch-Caraïbische Charlotte Adigéry daar klonken. Volgens ons waren er wel meer mensen in het publiek die het niet meteen doorhadden.
Terwijl je genoot van de prachtige muziek kon je in deze mooi aangeklede kamer ook je ogen verwennen. Door de oudere maar nog altijd verleidelijke Special Forty te bewonderen bijvoorbeeld, of door de line-up van Auralic te onderzoeken. De Altair G2.1 werd nog niet zo lang geleden door Max getest en zeer goed bevonden.
De ‘hoe is het mogelijk?!’-kreet weerklonk ook in de kamer van Music2. Om te beginnen werden we begroet door ‘The Package’ van, neen, niet Tool, wel A Perfect Circle. Wat rauwer dan de demotracks in de meeste andere kamers, maar: het klonk dynamisch, meeslepend en ja, machtig. Er was dan ook gekozen voor een analoog systeem dat vergeleken met wat je bij andere stands zag behoorlijk onconventioneel mag genoemd worden.
De vorige keer was Music2 de winnaar van Beste Sound van de show, en daar werd duidelijk opnieuw op gemikt met een combinatie van twee Trafomatic-buizenversterkers en immense BHC-luidsprekers. Bekabeling stond hier ook centraal, met dank aan Van den Hul, net als de draaitafels van Dr. Feickert.
Ook importeur Terrason heeft de gewoonte je te overvallen met een verbluffende klank. Maar laten we eerlijk zijn: ze hebben dan ook niets anders dan topmerken meegebracht naar de iEar’-show. Als je kunt werken met speakers van Vivid Audio, DAC’s en versterking van Mola Mola, én de MU1-streamer van Grimm Audio… tja, dan wordt het al moeilijk om het niet uitstekend te doen. Wie rondkeek zag niets anders dan moois, zoals de huidige line-up van Arcam geflankeerd door de oogstrelende Kaya S12-speakers op hun unieke stands en in een kleur die we even kort door de bocht ‘mokka’ zullen noemen maar vast een betere naam draagt.
Voer voor vinyllovers
Streaming mag dan king zijn, met de hartslag van vinyl is er niets mis. Fans van vinyl vonden niet enkel in de wandelgangen een mooie selectie releases (ook op cd’s) bij Vinyl4U, boven stonden fraaie draaitafels van de twee belangrijkste platenspelerfabrikanten te pronken. We hebben het uiteraard over Pro-Ject en Rega.
Bij Pro-Ject stonden de Debut EVO – onder andere beschikbaar in een fraaie matgroen en -geel – in de kijker, net als de X1 en X2. De Debut Pro was helaas niet present. De interesse in deze nieuwe draaitafel is zo groot dat alle voorraad al uitverkocht is, kregen we te horen. Nog even geduld dus, mocht je deze op je verlanglijst hebben staan. Natuurlijk is Pro-Ject veel meer dan draaitafels. Aan een zijwand stond een indrukwekkend aanbod Pro-Ject-elektronica opgesteld, gaande van phono-voorversterkers tot high-end DAC’s. De oprichter van het merk, Heinz Lichtenegger, gelooft sterk in zeer compacte audiotoestellen. Bijgevolg vind je bij hen piepkleine apparaten en forsere producten die wat hoger mikken.
Rega-verdeler Joenit had zowel in de gang een stand met hun draaitafels, als een kamer waarin een Rega Planar 10-draaitafel gekoppeld aan een Rega Aria-phonoversterker en Rega Atheos-versterker twee Totem Tribe-luidsprekers aanstuurde. Mooie plaatjes waren in deze kamer te horen, zeg!
Niet te missen
Bij een show als deze gaat de aandacht meestal naar de grote dingen. Speakers, versterkers, draaitafels, bronnen. Maar je kon een aantal interessante accessoires en extra’s ontdekken die ook een impact hebben op de weergave. Bij IsoAcoustics bijvoorbeeld, was een opstelling gebouwd zodat je op twee paar Focal-speakers doorlopend de impact van deze innovatieve dempende luidsprekervoeten kon A/B-vergelijken. De opstelling was opzettelijk zeer eenvoudig en transparant gehouden zodat je echt kon focussen op de essentie. Slim – en leerrijk.
Ook bij AudioQuest stond bijna het volledige assortiment opgesteld. En dat wil veel zeggen, want volgens ons heeft niemand zoveel SKU’s of producten als hen. Zoals altijd was er bijzonder veel interesse voor hun Niagara-stroomoplossingen. Door de introductie van HDMI 2.1 en 4K/120- en 8K/60-gaming op next-genconsoles is er ook nood aan een reeks nieuwe HDMI-kabels van het merk. Maar AudioQuest is meer dan enkel kabels, uiteraard. In een aparte demoruimte kon je luisteren naar een set GoldenEar Tritons, speakers die dankzij een halfactieve aanpak (het ingebouwde subgedeelte heeft eigen versterking) heel potig en groots presteren. Een aangename ontdekking voor veel bezoekers, kregen we de indruk.
In de kamer kregen we ook iets apart uitgelegd. De importeur van (onder meer) Atoll, Acoustic Energy en Supra toonde er ook de luidsprekers van Novasonar. “Waar staan ze?” was onze eerste vraag, terwijl we in de kamer rondloerden. Zonder te weten keken we er recht op. De Novasonar-speakers zijn immers op slinkse wijze vermomd als platte panelen die je in de muur inbouwt. Ze schilderen of behangen, het is allemaal geen probleem.
De opstelling op de show bestond uit twee fullrange-speakerpanelen en twee panelen die eigenlijk subwoofers zijn. Bijzonder interessant vonden we dat, ook toen we hoorden dat je de panelen ook kunt integreren in meubels. Misschien niet helemaal ‘hifi’ zoals we het meestal kennen, maar wel boeiend om eens kennis te maken.
Ook bij Viertron maar liefst twee awards: beide voor het merk Atoll (klik hier voor álle awards)
Head-fi
Een apart headfi-gedeelte is er niet op de Audio Show iEar’. Maar dat wil zeker niet zeggen dat hoofdtelefoonliefhebbers op hun kin moesten kloppen. Het is bijna onmogelijk om op te sommen wat bijvoorbeeld in de kamer van importeur Dune Blue allemaal uit te proberen viel. Als je houdt van headfi, dan had je redenen genoeg om daar misschien wel uren te blijven hangen. Je had zelfs de kans om een echt wereldprimeur op je hoofd te zetten. Dune Blue had immers al een exemplaar van de gloednieuwe Meze Audio Liric mee, de eerste gesloten magnetic-planar-hoofdtelefoon van de rijzende ster in het hoofdtelefoonfirmanent. De Liric werd zelfs pas maandag officieel aan de wereld voorgesteld, dus de iEar’-bezoekers waren iedereen een stapje voor.
We onderzochten ook geboeid een aantal nieuwe producten van Earman, een soort spinoff van Auris Audio uit Servië. Een tijdje terug waren we echt onder de indruk van hun Tr-Amp, op iEar konden we een grotere versie bewonderen. Te herkennen aan de blauwe kleur. Iets helemaal anders was de Tradutto DAC die opgebouwd is rond de ES9038Q2M-chip en naast veel ingangen ook Bluetooth biedt.
Focal had een eigen ruimte om zijn populaire hoofdtelefoons te presenteren. De iEar' HIFI Award-winnende Celestee en de Clear Mg waren als nieuwste telgen van de familie present, maar je kon ook de high-end Stellia en Utopia uit proberen. Best uniek, al die Focal-topmodellen op een plek verzameld zien worden.
Ook bij Sennheiser was er voer genoeg voor de headfi-fan. Je kon er verschillende over-ear modellen uitproberen, waaronder de gesloten HD 820 in combinatie met de HDV 820-DAC/versterker. Veel nieuwer is de IE 900, het nieuwe topmodel qua in-ears van de Duitsers uit Wedemark.
Hier en daar kon je nog wel interessante koptelefoons uitproberen. Bij Yamaha stond bijvoorbeeld de innovatieve YH-L700A, een draadloze hoofdtelefoon die er anders dan de rest uitziet. Naast noise-cancelling beschikt het over een ongewone 3D Sound Field-functie met headtracking. Een interessant ding, we zijn hem momenteel aan het testen. Binnenkort lees je de review op deze site.
Grote namen
Scandinaviërs zijn zelden tafelspringers. Zo hadden we niet meteen door dat de grote baas van System Audio gewoon zelf naar Tilburg was afgezakt. Olé Witthoft stond bescheiden maar wel met bakken enthousiasme uitleg te geven over zijn silverback-speakers die via WiSA draadloos en in hi-res verbinden met een hub of een WiSA-zender in (bijvoorbeeld) Primare’s SC15- of PRE35-voorversterker. Ook in deze kamer een paar notabel primeurs, zoals twee toestellen uit de nieuwe Air-familie van System Audio. Interessant vonden we bijvoorbeeld de Air 90, een set van twee actieve speakers die je rechtstreeks via HDMI aan je tv kunt hangen. Wel nog even geduld uitoefenen, want het duurt nog even voor ze bij ons beschikbaar zijn. We zagen er ook de Silverbar, die ondanks de gelijkaardige naam en design niets te maken heeft met de silverback-speakers. Je kunt het nog het best omschrijven als een soundbar, maar het kan ook gerust een muzieksysteem worden genoemd.
Over Primare gesproken: het Zweedse merk werd in de kamer ernaast wel heel overtuigend gedemonstreerd op Audio Physic-luidsprekers, trouwens ook hier met de hulp van iemand van het Zweedse hoofdkantoor. Primare-topman Siemen Algra was er ook bij. Kortom, hoewel importeur PAI niet de grootste kamers had, zagen we hier toch veel bezoekers binnenlopen en blijven hangen. Het waren geslaagde demo’s!
Tegen het einde van deze editie kwam er bijna letterlijk rook uit de zolen van de schoenen van alle redactieleden. Het was veel, héél veel om in één dag te beleven, maar de duizenden bezoekers hebben er naar ons gevoel maximaal van kunnen genieten. Het blijft vooral bij dat naast heel veel prikkelende ‘grote’ introducties er ook kleinere maar even boeiende producten werden gepresenteerd.
Je hoefde er niet alleen te zijn om een speakerset van 20K aan te schaffen, al was er wel degelijk genoeg present om van weg te dromen voor het geval dat je de loterij wint. En volgend jaar weer gewoon twee dagen!