Een aantal grote namen uit de audiowereld was niet aanwezig op HEM editie 2023. Dat viel op, maar wat eveneens in het oog sprong is dat hierdoor de High End-naam van de beurs hierdoor net iets meer klopte. In het vorige deel van het verslag hadden we het vooral over audio mikkend op een breder publiek. In dit deel komen wat droomsets aan bod.
Muziek op High End München? Meer dan genoeg, natuurlijk. Een hifi-show zonder zou niet kunnen. Daar draait het toch om? Voor een of andere reden hoor je wel vaak hetzelfde deuntje terugkomen. Het is alsof alle lui die demonstraties geven jaarlijks afspreken een bepaalde artiest grijs te draaien. Zo kon je enkele jaren geleden echt niet ontsnappen aan Diana Krall en ook Yello prijkte te vaak bovenaan playlists. In 2023 leek het de beurt aan de Canadese artiest Dominique Aime-Fils.
We hoorden haar eerst op de persconferentie van Focal en Naim, en daarna leek het wel in elke tweede kamer prijs te zijn. Gelukkig is Aime-Fils aanhoren geen straf, het is een heel verdienstelijke zangeres. Maar het betere rockwerk of elektronica was dit jaar echt ver te zoeken. Of het moet ‘Bubbles’ van Yosi Horikawa zijn. Spijtig, een beetje meer diversiteit op muziekvlak zou fijn zijn.
Ok, genoeg gemopperd, tijd om het te hebben over de vele spectaculaire stereosystemen die vooral in de gangen achter de Atrium-hallen in het MOC-gebouw te vinden zijn. Maar eerst deden we wel iets heel geks, nou ja, toch voor een beurs zoals deze: een thuisbioscoop opzoeken. Het was trouwens een van de weinige momenten dat er echt aandacht was voor surround op deze door stereofanaten overheerste High End-show.
De (veel te) korte demonstratie van een 9.4.4 surroundsystem aangestuurd door een gesofistikeerd Storm Audio-systeem ingeregeld met Dirac en via Perlisten-speakers was… nu ja, geen rustmoment tijdens ons beursbezoek. Maar het was wel spannend en overtuigend; we hadden gerust ‘Top Gun: Maverick’ verder willen uitkijken. Maar wacht, wat is dat een verdieping lager? SVS met een surroundopstelling gebouwd rond hun Prime-speakers en een handvol Micro 3000-subwoofers. Op het programma? Jawel: ‘Top Gun: Maverick’, nu officieel de Diana Krall uit Hollywood. Enfin, terug de beursvloer op.
De leukste streamer
En gelukkig maar, want zo kwamen we terecht bij een presentatie die echt plezant was. Een tikje onverwacht bleek dat de voorstelling bij te zijn bij Auralic – sorry, AURALiC. De specialist in betere streamers en DAC’s gebruikte München om een hele reeks nieuwe toestellen te presenteren.
Nu is dit niet een merk dat de gewoonte heeft om een hele hoop producten in één keer te presenteren, maar voor een keer deed AURALiC dat voor een keer dus wél. Opvallend: er komt een nieuwe G3-toplijn boven de bestaande G1.x- en G2.x-niveaus, met prijskaartjes die toch wat forser zijn dan we van het merk kennen.
Deze ARIES G3 (een streaming processor met inputs) en VEGA G3 (een streaming DAC die ook standalone kan werken) worden als eerste (hand)gebouwd in Oregon in de V.S. Zowel de nieuwe G3-modellen als de twee nieuwe G2.2’s ontvangen een nieuw Tesla-platform en zullen Dirac ondersteunen. Hierdoor kun je het uitstekende kamercorrectiesysteem toevoegen aan elk systeem.
Maar wat is daar dan zo fun aan? Dat had allemaal te maken met de aangename stijl van Xuanqian Wang, een van de oprichters van het bedrijf, die live voor de pers een tweetal toestellen openschroefde (“Mijn medewerkers doen dit veel sneller dan ik” en “Die schroeven zoeken we straks wel”) en daarbij uitleg gaf. Het was een zeldzame gelegenheid om zomaar onder de motorkap te kunnen loeren – letterlijk, zelfs.
Grote rivaal Lumin opteerde voor een sobere aanpak. Het is nog niet zo lang geleden dat we Lumin-topman Angus Leung aan de tand voelden en kennismaakten met de nieuwe U2. In München stond dan weer de high-end P1 DAC/streamer/voorversterker in de kijker. Die kennen we natuurlijk al, want al een jaar geleden verscheen er op deze site een primeurtest. Helemaal nieuw was dan weer de L2, een intrigerende combinatie van mediaserver én netwerkrouter in een kenmerkende geCNCde chassis zoals we kennen van Lumin.
Tijdens zijn eerdere bezoek aan Nederland vertelde Leung al wat over dit apparaat, hier vormde het effectief deel van een muzieksysteem. De L2 is trouwens na de iFi Audio NEO Stream een van de eerste hifi-toestellen die we ooit zagen met optische netwerkaansluitingen (2 stuks), naast een duo klassieke RJ45-ethernetpoorten.
Een derde grote naam op vlak van streamingapparaten is Aurender. Ontbrak uiteraard niet op de beurs; integendeel, ze leken wel het hele assortiment te hebben meegebracht. Geen erg, want ook hier kon je een blik onder de motorkap werpen. Verschillende modellen stonden opgesteld met plexiglazen deksels zodat je de indrukwekkende interne opbouw kon bewonderen, met opvallend dikke wanden tussen de verschillende componenten.
Voor Innuos was München de plaats om een echte statement te maken. Met de Statement, een nieuw vlaggenschip dat bovenaan het assortiment komt te staan. Deze machtig gebouwde mediaserver draait de nieuwste versie van de InnuosOS en kan voorzien worden van een hoogwaardige voeding met acht onafhankelijke lineaire voedingsrails. Ook de Pulse-lijn kreeg de nodige aandacht.
Gedurfd design en versterking
En die nieuwere uitdager op streamingvlak, HiFi Rose? Die had een fraaie stand in de hal met allemaal kleine woonkamers waar je toestellen als de RS250A of RS150 kon beoordelen. Goed gedaan en nog relatief geluidsdicht – altijd lastig in die grote hal.
Er was vooral nieuws voor de liefhebbers van de RA180 cyberpunkversterker die de Koreanen vorig jaar presenteerden. Er komt nog een model, de RA280. Die is qua design iets strakker en dumpt heel wat knoppen, maar behoudt de VU-meters. Op de RA180 stonden wel wat overbodige functies, dus zo erg is dat niet. Of de RA280 dezelfde GaN-Fet-versterking inzet, dat weten we niet.
En nu we het toch over versterkers met GaN-modules en een spraakmakend ontwerp hebben… Op een klein standje spraken we met de Nieuw-Zeelanders van JAVA Hi-Fi. Zij hebben een hele lijn van platte versterkers die uitgerust kunnen worden met fraaie panelen, bijvoorbeeld uit donker hout. De voorpanelen kunnen dan weer in een lichte metaalkleur zijn of koper. Het maakt voor iets heel unieks.
Of ze goed spelen? Dat hopen we binnenkort eens te ontdekken. Het merk zou namelijk op het punt staan om in de Benelux beschikbaar te worden, dus we wachten het nog even af.
Klasse D van Daar Niet Aanwezig
Een van de niet zo stille hypes in audioland is Purifi. Deze startup met een all-star-opstelling is vooral bekend vanwege zijn klasse D EigenTakt-modules. Maar Risbo, Putzeys en co hebben ook hun pijlen gericht op het ontwikkelen van drivers met minder vervorming. Hun drivers zijn er al even, maar pas op deze beurs zagen we meer dan één product die ze toepaste. Lyngdorf natuurlijk, in zijn actieve Cue 100-speakers, maar ook Buchardt of Kroma Atelier in z’n nieuwe Mercedes-vloerstaander. Van collega’s horen we dat die speakers in een kamer van Duitse distributeur Ibex geweldig klonken; helaas is niemand van ons team daar geraakt.
Purifi was vooral via fabrikanten op HEM aanwezig. Het bedrijf was zelf amper op de beurs aanwezig. Wel werd er op een andere locatie in München een open huis georganiseerd waar geïnteresseerden meer uitleg konden krijgen. Op die andere locatie zijn we daar zelf niet geraakt – de beursvloer afwerken slokte alle tijd op – maar naar wat we hoorden was het bijzonder informatief.
De grootste was een Chinees
Avantgarde Acoustics dat een grote kamer vult met een immense hoornopstelling ondersteunt door de grootste subwoofers die je kunt bedenken, het is niets minder dan een traditie op deze beurs.
De kamer ernaast vonden we eigenlijk interessanter. Daar toonde de Duitse hoornfanaat een nieuwe interpretatie van de hoornspeaker, de compacte Colibri C2. Het oogt best wel gek, met de twee kantelbare beugels (die een staande of liggende plaatsing mogelijk maken) waartussen optioneel een basunit kan passen.
De hoorn van 35 cm diameter zelf is gemonteerd op een hoekige behuizing die in allerlei kleuren werd getoond, gaande van oranje tot goud. Apart, maar ook interessant. Dankzij zo’n kleine Colibri C2 kun je wel een hoornsysteem in je woonkamer plaatsen zonder dat je in de eetkamer moet gaan zitten om het te beluisteren.
Maar ondanks de prijzenswaardige pogingen van Avantgarde om weer de wisselbeker ‘grootste hoornspeakers in heel München’ binnen te halen, moesten de Duitsers ze dit jaar overhandigen aan een partij die hen moeiteloos klopten. Meer bepaald het Chinese bedrijf ESD Acoustic, hofleverancier aan onder meer Alibaba-miljardair Jack Ma. De foto vertelt het hele verhaal eigenlijk wel.
Dit was een kamervullend muzieksysteem (als je woonkamer 120 m2 groot is tenminste), kostprijs 3,2 miljoen dollar, met hoorns die leken op wat je vindt op zo’n gigantisch containerschip dat maar in enkele havens wereldwijd mag aanmeren. En waarschijnlijk heb je precies dat nodig om dit systeem bij zijn eindbestemming te brengen. Het klonk zonder twijfel groots – dat zou er nog aan ontbreken – maar was zeker niet het beste.
Psst, speakertje ruilen?
Een fenomeen op een beurs zoals dit: de ruilhandel tussen merken om te zorgen dat hun demonstratie optimaal verloopt. Een luidsprekerfabrikant die wil pronken met zijn nieuwe torens moet natuurlijk ergens een passend high-endsysteem vandaan halen. Geen probleem, want die versterkerbouwer heeft op zijn beurt ook fraaie speakers nodig. En zo wordt er driftig geruild, zodat iedereen eindigt met een mooie set. Soms zijn er ook wel merken die hier heel hard op inzetten. Zo zagen we bij vorige edities overal HiFi Rose-streamers opduiken. Om maar te zwijgen over kabels (die bij deze HEM-editie vaak van Nordost en Audioquest werden geleverd, leek het wel). Voor hifi-geeks is het best grappig om te observeren, want je merkt snel dat bepaalde audiobedrijven heel goed zijn om hun aanwezigheid op zo’n beurs subtiel te vergroten.
Mooi voorbeeld: Wilson Audio. De Amerikanen staan altijd knap in de kijker in de eigen kamer, die het deelt met merken als Dan D’Agostino, Perlisten en EAT. Het is een van de grootste ruimtes op de beurs, met plaats genoeg voor een stuk of drie Wilson-paartjes. Die concentratie van high-endspullen heeft allemaal te maken met de Duitse distributeur die graag een aantal zaken bundelt.
Maar de grote weergevers van de Amerikanen kom je ook op genoeg andere plaatsen tegen. Ergens toch wel een signaal dat Wilson Audio een zekere status heeft (en ook bereidwillig is om spullen te leveren). Bij Esoteric bijvoorbeeld, zorgden een paar donkere Sasha DAW-luidsprekers ervoor dat de nieuwe Grandioso C1X solo en Grandioso S1X Power Amplifier van Esoteric hun mooiste kant konden laten zien. En niet alleen dat, want dit wel heel respectabel Japans merk had verdomd veel spullen mee naar München. Niemand is daar rouwig om, want de keren dat we er binnenstapten klonk het prima. Wel heel druk altijd – dat zal de prijs van het succes zijn.
Nog een kamer waar een high-endsetje op Wilson Audio-luidsprekers vertrouwde: dCS. Als headfi-liefhebber keken we nog eens lustvol naar het driedelig LINA-systeem (een tweede keer te signaleren bij Qobuz), maar de rest van de kamer was er vooral voor de droomset gebouwd rond Vivaldi APEX-componenten en twee eindtrappen van Dan D’Agostino. dCS is zelf ook zo’n ruilspecialist waardoor je de Britse DAC’s en streamers uit de hoogste klasse ook in andere kamers tegen het lijf liep.
Rick Rubin
En nu we het over DAC’s uit de hoogste klasse hebben… Het blijven natuurlijk altijd kortstondige luisterimpressies die we opdoen (en HEM-ruimtes klinken wel eens suboptimaal). Maar bij MSB, kundig ingericht door Very Fine Solutions, klonk het meteen goed. Misschien had dat niet enkel met hun eigenzinnige DAC-aanpak te maken of met de kloeke M500 monoblokversterkers, maar ook met de Marten Mingus Orchestra-vloerstaanders te maken. Het draait allemaal rond synergiën, uiteraard, maar die Martens uit Zweden klonken op hun eigen stand op de beurs ook wel heel overtuigend. Hun nieuwighed voor 2023 is de Mingus Septet, beschikbaar met een bovenkant uit verschillende kleuren. Een demospeaker was zo in glanslak zwart getooid, met een metalic-rode bovenplaat. Een leuk idee, en het had wel iets.
Bij MSB daarnaast volop Nederlandse tinten. Ook hier troffen we Pink Faun aan, het merk dat in aardig wat systemen op High End München de streamer van dienst aan mocht leveren, en de kabels van Ikigai Audio. Van het merk van Jeffrey Dam spotten we in meerdere ruimtes de Kinzan high-end kabeloplossingen.
Terwijl we bij MSB op bezoek waren, wandelde een baardige Rick Rubin binnen – de man bleef later ook lang hangen bij Magico, zagen we. Zelf hebben we het niet meegemaakt, maar online vind je een geestige video waarbij de superproducer helemaal uit de bol gaat tijdens een Skruk-track die door de nieuwe S3-speakers van Magico speelt. Verstaanbaar, want deze blauwe vloerstaanders aangestuurd door Pilium-monsterversterkers maakten indruk – geheel persoonlijk vonden we ze zelfs de mooiste Magico’s die we tot op heden hoorden.
Bij Piega zagen we dan weer geen superproducer of mensen die de hele muziekindustrie bepaald hebben. Wel een grondige update voor de kleinere versie van hun paradepaardje: de Master Line Source 2. Of MLS 2 Gen2, zoals de merkvertegenwoordigers het graag kort noemen. Deze 75.000 euro kostende topmodellen passen in kleinere kamers – als je referentiekader een kasteel is – maar is nog altijd een flinke 1,68 m hoog. De Zwitsers vernieuwden onlangs ook nog hun draadloze Premium Wireless-modellen, wat een mooi resultaat opleverde.
Het zijn toestellen waar niet altijd zoveel aandacht voor is. Toch spelen ze een cruciale rol in een muzieksysteem met vinyl: phono-voorversterkers. Zo'n extern toestel kan stukken beter klinken dan de phono-trap die mee in de behuizing van een geïntegreerde versterker is gelepeld. En dat hebben wel meer mensen door. Zo pakte MoFi op HEM uit met een zeer veelzijdig toestel (te vinden in de set hierboven) en toonde Thorens ook het nodige. Canor, die we kennen van hun hybride designs, presenteerde de Asterion V2 met ondersteuning voor MM en MC, incluis gebalanceerde aansluitingen. Bij de Slovaken ook een nieuwe geïntegreerde versterker, de Virtus I2.
Ook een Statement treffen we bij PliXiR Power. De fabrikant heeft de spotlight van HEM benut voor de nieuwste ontwikkeling op het gebied van DC voedingen met de PliXiR Statement BDC. "De “highest end” gebalanceerde lineaire DC voeding ter wereld. Geen ultieme versterker (zoals bij Naim), maar wel een ultieme voeding.
De nieuwe PliXiR Statement BDC is volgens de ontwerpers geen doorontwikkeling op de wereldwijd geroemde Elite BDC van PliXiR maar een geheel nieuw ontwerp van meesterontwerper James Soh. Voorzien van een nieuw ontwikkelde True Balanced AC trafo, driestaps noise filtering, ultra lage uitgangsimpedantie en een optimale aarding.
Eigenwijs een eigen sound
Weinig dingen zijn zo intimiderend als laag bij de grond een foto te nemen van wat Raidho Acoustics had meegebracht. Denk: twee immens TD6-zuilen met zes woofers, twee midranger-drivers en een typisch voor Raidho lint-tweeter gemonteerd op een baffle met een lichte knik, zodat alles lijkt over je te torenen. En dit alles met Moon-elektronica. Wie slikt bij de kostprijs van dit alles, werd met een bordje verwezen naar de volgende kamer.
Goedkoper broedermerk Scansonic was namelijk ook in de Beierse hoofdstad om hun nieuwe Q-lijn te onthullen. Dit zijn ook wel heel bijzondere luidsprekers, met een stroomlijnde kast die heel diep is en naar een punt toe loopt. Bovendien is de achterkant een driehoekig vlak, met de punt bovenaan en voorzien van vijf (5!) baspoorten.
In een aanzienlijk kleiner maar niet minder imposant formaat troffen we bij het jubilerende Siltech (het Nederlandse merk bestaat op de veertigste editie van HEM zelf ook veertig jaar) een nieuwe compacte speaker van zustermerk Crystal Cable: de Minissimo Forte. Een doorontwikkeling van de in 2009 gelanceerde Arabesque, toen een innovatieve glazen speaker, nu in dezelfde monomateriaalaanpak volledig uit aluminium opgetrokken.
AudioQuest was naar goede gewoonte sterk aanwezig op High End. Met drie kamers, als we goed tellen. De nieuwe Mythical Creatures-lijn stond uiteraard in de schijnwerpers in één ruimte. Wij waren vooral heel benieuwd naar de T66, de eerste nieuwe luidspreker van GoldenEar in langere tijd. Denk je bij dit merk spontaan aan hoge, zwarte zuilen? Dan zal die T66 je verrassend, of toch de uitvoering die in München kon beluisterd worden. Een fraaie rode afwerking die deed denken aan de nieuwste Tesla-kleurtje uit de Berlijnse fabriek, en een potige sound met een laag waar niet gauw subwoofer bij nodig is. Al heeft GoldenEar nog niet zo lang geleden nog een reeks interessante subwoofers voorgesteld, mochten er tóch wat meer subbassen nodig zijn. Maar de T66? Smaakt naar meer.
Vitus Audio komt altijd een tikje eigenwijs over. En dat weerspiegelde zich ook in een ruimte die heel open aanvoelde maar toch vol intrigerende apparatuur werd gepropt. Los van de Focal Scala Utopia EVO-speakers – helaas in het zwart, er zijn mooiere kleuren bij Focal te vinden – waren het vooral de massieve Signature-eindtrappen die de aandacht trokken. Qua uitstraling en bouwkwaliteit zitten deze Denen zowat op dezelfde lijn als landgenoten Gryphon – wel met een heel ander designaanpak, ook wat betreft de binnenkant. Wie goed oplette, zag ook hier en daar toestellen van zustermerk Alluxity; onder meer de voorversterker kwam van hen. Het Deense merk bracht trouwens ook een reel-to-reel-speler mee. Die werd ingezet om fraaie mastertapes verzameld door Foné Records af te spelen.
Sereniteit. Dat was in de aanbieding bij Grimm Audio. Rust, zijnde muziek zo correct mogelijk weergeven, is wat het bedrijf van Guido Tent en Elco Grimm nu eenmaal heel goed doet.
Dat maakt hun sobere maar effectieve opstelling in een oogopslag dan ook heel duidelijk. Met de nieuwe MU2-streamer eenzaam op een zuil opgesteld, zodat het een gepaste plaats in de schijnwerpers kreeg.
Hoe zit het nu met de MU2? Zoals je meteen kunt zien is het sterk verwant met de MU1, maar werd het uitgebreid met een DA-convertor (een FPGA-gebaseerde ‘Major DAC’) en een analoge volumecontrole. Op de beurs had Grimm bovendien naar eigen zeggen iets heel speciaals gekozen als versterking en speakers.
Het hoge noorden
Bij Primare ging het vooral over de SPA25 AV-receiver en de SP25 surroundvoorversterker die later dit jaar verschijnt. Terry Medalen van het Zweedse merk verklapte wel nog een leuk nieuwtje: er komt een nieuwe DAC-module aan die ook in bestaande modellen kan schuiven. Ook de Prisma-app krijgt weer wat updates.
In dezelfde ruimte vonden we ook Inakustik (die zijn AIR-technologie uitlegde) en Audiovector. Die laatste had elders ook aparte ruimte om de R8 Arreté te demonsteren, in de gedeelde ruimte speelde een goedkopere set met QR 5-speakers. Moeilijk daar iets over te vertellen, want deze ruimte was heel druk.
Het was dan ook niet echt serieus als demoruimte bedoeld. De R8-opstelling elders was een stukje indrukwekkender, met dank aan Gryphon-versterking, een draaitafel van Brinkmann én twee R Sub Arreté-subwoofers. Kan niet fout gaan.
Canada vinden we sowieso nogal noordelijk liggen, maar Moon van dat land benadrukt dat geografisch feit nog meer met hun gloednieuwe North Collection. Het is meteen een hele reeks apparaten geworden, genummerd in een stijl die doet denken aan de Mark Levinson-aanpak. Een klein beetje stelen mag, zeker als het eindresultaat heel authentiek Moons blijft en zoveel te bieden heeft. Er zijn drie niveaus, volgens het motto ‘goed, beter, best’: 600, 700 en 800. De 641 van 12.500 euro trok meteen de aandacht. Het is een knappe geïntegreerde versterker met streaming (via het MiND2-platform) ingebouwd die je kunt aanvullen met de supercoole BRM-1-remote.
We spraken kort met Gediminas Gaidelis, de baas van AudioSolutions uit Litouwen. Het merk is in de Benelux wel aanwezig geweest, maar toen viel het even stil. Daar komt binnenkort verandering, hoorden we van Gaidelis. En dat komt goed uit, want de Litouwers lieten een knap klinkende MK2-versie van hun Figaro-speaker klinken. Ook op vlak van design heeft AudioSolutions z’n eigen ideeën. Zo wil het een online configurator maken, naar analogie met autoverkopers, waarop je een speaker kunt aankleden in verschillende afwerkingen. Als je klaar bent met je ontwerp, trek je er mee naar een dealer die alles in orde maakt.
Aan de muur van hun luisterruimte hing alvast een reeks paneeltjes om een idee te geven van welke afwerkingen mogelijk zijn. Het zag er wel elegant uit, en volgens Gaidelis is de productie zo geoptimaliseerd dat elke kleuroptie (op maat gebouwd) toch heel snel kan geleverd worden.
Schuiven we een Baltische staat op, dan beland je in Estland. Het thuis van Estelon, makers van speakers die altijd heel spraakmakend in de kamer staan. Dat geldt ook voor de heel sierlijke Aura, een nieuwe vloerstaander met een behuizing uit een composietmateriaal die onder hoge temperaturen wordt gevormd. “Zo kunnen we een de aparte geometrie en de indeling binnenin realiseren”, luidt het. Moon en dCS leverden de elektronica in deze kamer, maar het waren toch vooral de ranke zuilen in spierwit die alle aandacht kregen. De heel bijzondere vorm met meerdere vlakken zou voor een heel ruimtelijk geluidsbeeld zorgen. Er is in de basis van de Aura ook een 10-inch woofer verstopt, en dat merkte je wel aan het gebalanceerde geluid. Klonken even mooi als ze eruitzien.
De vraag die je doorlopend krijgt tijdens en na High End München: “Wat klonk echt goed?” Wie is, met andere woorden, de Top Gun? Ergens een absurde vraag, want de ruimtes in dit expogebouw zijn echt niet ontworpen om akoestisch in orde te zijn. Sommige kamers hebben bijvoorbeeld achteraan ramen aan het plafond of metalen balkjes die meetrillen. De meeste merken en distributeurs doen uiteraard heel hard hun best om de zaken piekfijn te regelen. Maar er is maar zoveel dat je kunt doen. Het blijft ook een show, waar mensen binnen- en buitenwandelen en er druk onderhandeld wordt.
Ten slotte is het ook niet echt doenbaar om per ruimte een uurtje echt te blijven luisteren, als dat zelfs mogelijk zou zijn. Dan zou de High End-beurs een maand moeten duren… Ook fijn, al zouden we die schnitzels na een tijd echt beu worden, maar iets zegt ons dat het niet gaat gebeuren. Wat een beurs als deze wél heel goed mogelijk maakt, is heel geconcentreerd kennismaken met de diversiteit aan apparatuur die in de hi-fi-wereld aanwezig is.
En die is nog altijd enorm.