Wereldmerken binnen de hifi die een nieuw apparaat in een extreem beperkte oplage op de markt brengen hebben daar doorgaans een bijzondere reden voor. Daarmee bedoel ik trouwens niet een Boutique fabrikant die een platenspeler van een ton bouwt waar ze er sowieso maar vijf per jaar van verkopen. Ik heb het over Marantz die een versterker en een sacd-speler limiteert op 500 exemplaren. Wereldwijd.
Zoals meestal het geval is gaat het ook bij Marantz om een jubileum-actie. Ken Ishiwata is in 2009 dertig jaar aan de firma verbonden, en viert dat op gepaste wijze met een persoonlijk kado aan de liefhebbers van zijn werk. Want naast Brand Ambassador is Ishiwata natuurlijk ook de bepalende persoon bij de klankmatige afstemming van Marantz apparatuur.
[MarantzPMKIPearl]
Daarbij hanteert hij eerder een filosofisch uitgangspunt dan een technisch. Natuurlijk weet hij enorm veel over de klankmatige invloed van bepaalde componenten op bepaalde plaatsen in de schakeling, maar die kennis gebruikt hij in dienst van de muziek. Niet voor niets noemt hij muziek de hoogste en nobelste vorm van kunst. Gekristalliseerde emotie die moet worden doorgegeven aan anderen. En als je erover nadenkt dan kun je niet anders dan hem gelijk geven. Het gaat uiteindelijk niet om weerstanden en condensatoren, maar om een zo intens mogelijke muzikale ervaring.
Â