REVIEWMarantz

Review Marantz Model 40n: zware bouwkwaliteit, veel aansluitingen, HEOS-streamer én een vloeiende klank

SAMENVATTING

Marantz bewijst met de Model 40n dat muzikaliteit en een groot functiepakket elkaar niet hoeven uit te sluiten maar samen kunnen gaan in één behuizing. En wat voor behuizing. De Model 40n heeft een voor deze klasse voorbeeldige bouwkwaliteit. Elke denkbare bron kan worden aangesloten, maar wie zich beperkt tot het aansluiten van een set passieve luidsprekers, kan muziek via bluetooth of vanaf het netwerk of vanaf internet afspelen. De klank is neutraal, transparant en levendig. De Model 40n zal met zijn klank en functies een grote diversiteit aan jonge en oude luisteraars aanspreken.

PLUSPUNTEN

  • Voorbeeldige bouwkwaliteit
  • Geschikt voor alle denkbare bronnen
  • Strakke ingetogen vorm
  • HEOS-app werkt stabiel en intuïtief
  • Neutrale, transparante en levendige klank
  • Diepe gedreven laagweergave
  • Realistische menselijke stemmen
  • Sprankelende hoogweergave

MINPUNTEN

  • HEOS-app vertoont niet altijd albumhoesjes
  • Software t.a.v. USB-opslag vertoont nog kleine mankementen

Deze week heeft audiomerk Marantz een nieuwe geïntegreerde tweekanaals versterker genaamd Model 40n uitgebracht die is voorzien van analoge en digitale ingangen, een draaitafelingang, een HDMI-ingang met ondersteuning van ARC, bluetooth- en netwerkconnectiviteit en de uitgebreide streaming-functies die het HEOS-ecosysteem met zich meebrengt.

De Model 40n is echter niet de zoveelste alles-in-één versterker. Het onderscheid met de concurrenten is de zware bouwkwaliteit en de hoge mate van muzikaliteit die de Model 40n volgens de ontwerpers biedt aan de luisteraar. Sluit luidsprekers aan en een muziekfeestje met een hoogwaardige weergave kan beginnen, aldus Marantz. Deze bewering vraagt om nader onderzoek.

Marantz: audiobedrijf sinds 1953

Marantz heeft zijn naam van oprichter Saul B. Marantz. Marantz werd geboren in 1911 en begon in 1948 vanuit zijn woonhuis met het ontwerpen en produceren van audioapparatuur. In 1952 verkocht hij de eerste 'Audio Consolette Model 1' monovoorversterker. De producten vonden zodanig gretig aftrek dat Marantz in 1953 Marantz Company oprichtte en niet veel later had Marantz een eigen fabriek. De concurrentie met een aantal grote Amerikaanse audiobedrijven was groot en niet makkelijk. Saul Marantz verkocht zijn bedrijf in 1964 aan Superscope. Hij trad af in december 1967. Saul Marantz overleed in 1997 op 85-jarige leeftijd.

Superscope verhuisde de productie voor Amerika van New York naar Los Angeles. Ook in Japan en Europa werden apparaten geproduceerd. Vanaf eind jaren zeventig van de vorige eeuw waren er twee bepalende ontwikkelingen. De eerste was de gedeeltelijke overname door het Nederlandse Philips en de tweede was de aanstelling van Ken Ishiwata als Product Development Manager en vanaf 1996 Brand Ambassador. Vanaf 1990 was Philips eigenaar van alle aandelen van Marantz.

De versterker Marantz PM-99SE (introductie in 1992) en de cd-speler Marantz CD-15 (1995) waren de eerste Marantz producten die voorzien werden van wat Marantz noemt “HDAM” (Hyper Dynamic Amplifier Module). Dit is in de kern een compacte en zeer snelle versterkermodule. Deze technologie, ontworpen door Marantz zelf, zorgt voor een meer dynamisch, accuraat en gedetailleerde weergave door standaard IC's te vervangen door circuits die zijn gebouwd met discrete componenten.

In 2001 werd Marantz overgenomen door Marantz Japan. In 2002 fuseerden Marantz Japan en Denon tot moederbedrijf D&M Holdings. In 2008 verkocht Philips al zijn aandelen in D&M Holdings, waarmee een 28-jarige samenwerking werd beëindigd tussen Marantz en Philips. D&M Holdings werd in 2017 onderdeel van Sound United LLC. Naast de merken Denon en Marantz vallen ook Boston Acoustics, Classé, Definitive Technology, HEOS en Polk onder de Sound United vlag. Brand Ambassador Ken Ishiwata, mocht in 2018 een speciale KI set ontwerpen vanwege zijn veertigjarig jubileum, de CD/SACD-speler SA KI Ruby en de versterker PM KI Ruby. Deze twee high-end producten werden aangeboden in de premiumserie van Marantz en waren in Europa gelimiteerd tot een oplage van 1.000 stuks.

Mei 2019 kondigde Sound United LLC aan dat Ken Ishiwata in mei zijn 41 jarige dienstverband bij Marantz had beëindigd. Ken Ishiwata is eind 2019 overleden.

Tegenwoordig is Marantz dus in handen van het grotere Sound United. De merken van Sound United hebben ieder hun eigen identiteit maar delen ook kennis. Zustermerk Denon heeft bijvoorbeeld het HEOS-streamingplatform ontwikkeld. Het HEOS-ecosysteem is ook te vinden in producten van Marantz.

Marantz: tweekanaals en meerkanaals producten

Marantz is begonnen met monocomponenten en daar kwamen later tweekanaals componenten bij. Het bedrijf bouwt ook geavanceerde meerkanaals producten. Marantz bouwt geen draagbare producten en ook geen luidsprekers of hoofdtelefoons. Muzikaliteit en een goede bouwkwaliteit zijn altijd centrale thema’s in de ontwerpen van Marantz en dat is het nog steeds.

Begin deze week heeft Marantz de Model 40n gelanceerd, een hoogwaardige tweekanaals klasse AB versterker die feitelijk alleen twee passieve luidsprekers nodig heeft om muziek te maken. De Model 40n is voorzien van analoge lijningangen en digitale ingangen, een draaitafelingang, een HDMI-ingang die ARC ondersteunt en bluetooth- en netwerkconnectiviteit. Marantz heeft de Model 40n ook voorzien van HEOS, het bekende streaming-platform dat oorspronkelijk door zustermerk Denon is ontwikkeld.

De Model 40n is dus een alles-in-één apparaat dat alleen nog een set passieve luidsprekers nodig heeft, maar Marantz benadrukt het grote onderscheid met het overgrote deel van de concurrerende alles-in-één versterkers en dat is de zware bouwkwaliteit en algehele audiofiele constructie en weergavekwaliteit van de Model 40n. De Model 40n is eenvoudig te bedienen en zo ongeveer elke bron kan worden aangesloten, ook een draaitafel of een TV met een HDMI-aansluiting.

We zijn benieuwd naar de functies en prestaties van de Model 40n. We bekijken eerst de techniek en de geboden functies van de Model 40n en daarna gaan we natuurlijk muziek luisteren.

Marantz Model 40n: afstamming en overzicht

Volgens Marantz stamt de Model 40n af van een drietal eerdere apparaten. De Model 40n heeft de streaming-functies van de PM7000n, een tweekanaals versterker met streaming-functies (lees ook onze recensie over de PM7000n van Marantz). Verder heeft de Model 40n de HDMI-connectiviteit van tweekanaals AV-receiver NR1200. Als derde heeft de Model 40n de zware bouwkwaliteit, het uiterlijk en de muzikale kwaliteiten van de Model 30 overgenomen (lees ook onze recensie over de Model 30 van Marantz). Wie geen behoefte heeft aan meerkanaals geluid, kan de Model 40n dus prima samen met een televisie gebruiken. De digitale ingangen hebben een autosense-functie zodat de Model 40n inschakelt bij detectie van een binnenkomend signaal. Maar ook de muziekliefhebber wordt bediend met de audiofiele bouwkwaliteit en het hoogwaardige geluid van de Model 40n.

Wie het gemak zoekt van een makkelijk te bedienen streamer, zal aangenaam worden verrast door de ondersteuning van het multiroom HEOS-platform dat inmiddels een bewezen staat van dienst heeft. De Model 40n kan muziek van een lokale NAS of USB-schijf afspelen maar alle gangbare streamingdiensten zoals o.a. Spotify, Tidal, Amazon Music en internetradio kunnen ook worden gebruikt. Bluetooth-connectiviteit, ondersteuning van AirPlay en UPnP maken het lijstje van streaming-functies af.

Marantz Model 40n: klasse AB en Hyper Dynamic Amplifier Modules

Marantz heeft de Model 40n van de zelfontwikkelde Hyper Dynamic Amplifier Modules (HDAM) voorzien, kleine modules die zich gedragen als OPAMP’s maar die zijn opgebouwd uit discrete componenten waardoor een veel betere geluidskwaliteit wordt bereikt vergeleken met schakelingen die zijn opgebouwd met de gebruikelijke standaard OPAMP’s. HDAM is een typische techniek van Marantz. Andere merken van Sound United gebruiken dit niet. De Model 40n werkt in klasse AB en de eindtrappen kunnen 70 Watt per kanaal aan acht Ohm leveren en 100 Watt per kanaal aan vier Ohm. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 5 Hz tot 50 kHz.

De Model 40n heeft een subwoofer-uitgang met een regelbare cross-over. Een set kleine monitorluidsprekers kan dus eenvoudig ondersteuning krijgen van een subwoofer. Omdat Marantz ook een eindversterkeringang heeft geplaatst, zou de Model 40n ook als eindversterker ingezet kunnen worden. Een voorversterkeruitgang is niet aanwezig.

De eindtrappen zijn voorzien van paren parallel werkende transistors. De werklast en de warmteontwikkeling worden op die manier gespreid over meerdere onderdelen.

Marantz Model 40n: voeding

Een zware ringkerntransformator van 3,4 kilogram en een diameter van 129 millimeter vormt het hart van de hoofdvoeding. Een tweede kleine schakelende voeding voedt de netwerkmodule en besturingscircuits als de Model 40n standby wordt gezet. Als de Model 40n met de standby-knop op het front of de meegeleverde IR-afstandbediening wordt aangezet, neemt de hoofdvoeding alles over en wordt de schakelende voeding uitgezet.

De hoofdvoeding heeft verschillende voedingslijnen voor analoge en digitale circuits. De afvlakcondensatoren met een totale capaciteit van 18.000 µF zijn van Elna. Op alle plaatsen waar een grote stroom kan lopen zijn strips van koper geplaatst met een dikte van 0,8 millimeter. Dat is veel dikker dan de gangbare dikte van koperen printbanen die vaak een dikte hebben van 0,035 millimeter.

Marantz Model 40n: behuizing

Marantz heeft veel aandacht besteed aan afscherming van gevoelige componenten. De gevoelige laagspanningscircuits zoals de voorversterkercircuits, de draaitafelmodule en de DAC-module bevinden zich aan de ene kant. De voeding zit aan de andere kant en de eindtrappen zijn in het midden geplaatst.

De behuizing en algehele constructie van de Model 40n is zwaar uitgevoerd. Het apparaat weegt ruimt 16 kilogram en de stalen panelen waarvan de kast is gemaakt zijn minimaal 1,2 millimeter dik. De onderkant heeft een extra plaat van drie millimeter dik. De zijpanelen zijn met 5,7 millimeter nog dikker. De kast straalt degelijkheid uit en tegelijk elegantie. De Model 40n hoeft niet achter een deurtje verstopt te worden. Hij mag in het zicht staan, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

De dikke aluminium frontplaat oogt opgeruimd. In het midden is de bekende patrijspoort van Marantz geplaatst, een cirkelvormig display dat o.a. de gekozen bron en de stand van de volumeregeling laat zien. De aluminium frontplaat neemt niet de hele voorkant in beslag maar lijkt een beetje op de voorkant te liggen. Aan weerszijden van de frontplaat heeft de achterliggende plaat een holle vorm met een ruitvormig motief. De holle vorm links en rechts wordt subtiel verlicht door LED-licht dat achter de rechte centrale plaat vandaan komt. Dit geeft een fraai lijnenspel en reflecties in de holle vorm links en rechts. De verlichting is regelbaar en ook uitschakelbaar.

De behuizing staat op vier kunststof voeten die zijn opgebouwd uit verschillende lagen en verschillende materialen.

Marantz Model 40n: volumeregeling

De volumeregeling loopt via een MUSES 72323 IC. Dat is een chip die volledig analoog werkt. De chip is niet gevoelig voor slijtage, in tegenstelling tot een potentiometer waarvan de koolbaan en de loper een eindige levensduur hebben en ook gevoelig kunnen zijn voor vervuiling. De MUSES 72323 heeft een S/R-verhouding van ruim 120 dB. De kanaalscheiding is minimaal 90 dB.

Marantz Model 40n: DA-converter

Het hart van de DA-converter is een DAC-chip van ESS Sabre type ES9016K2M. De Model 40n heeft de eigen digitale filtertechniek van Marantz aan boord. Marantz noemt deze techniek Marantz Musical Digital Filtering (MMDF). De gebruiker heeft de beschikking over twee filters. De klankverschillen zijn subtiel. Er is niet een “juist” filter. De keuze voor een filter hangt vooral af van persoonlijke smaak.

De Model 40n kan PCM-signaal tot een resolutie van 24-bit/192 kHz verwerken en DSD tot 11,2 MHz. De gebruiker heeft de beschikking over een optische en een coaxiale ingang en daarnaast een HDMI-aansluiting die ARC ondersteunt. De USB-aansluiting is niet om muzieksignaal binnen te halen, maar is om USB-opslag aan te sluiten. Het bestandsysteem moet FAT32 of NTFS zijn om gelezen te kunnen worden. Het benaderen van de USB-schijf of een netwerkschijf loopt via de HEOS-app. Daar gaan we nu naar kijken.

Marantz Model 40n: bediening met IR-afstandbediening of met de HEOS-app

Een fraaie en zware IR-afstandbediening wordt meegeleverd. Met de IR-afstandbediening kan een bron worden gekozen en kan het volume worden aangepast. De IR-afstandbediening kan ook de basis streaming-functies uitvoeren, zoals muziek pauzeren of een vorig of volgend muzieknummer kiezen. Dat kan ook met de HEOS-app op een smartphone of tablet, maar een IR-afstandbediening is sneller en is daarom een welkome aanvulling. De IR-afstandbediening kan ook cd-spelers van Marantz bedienen, alsmede de netwerkspelers NA6006 en NA8006.

HEOS was oorspronkelijk het antwoord van audiomerk Denon op het succes van het multiroom streaming ecosysteem van Sonos. HEOS is in 2014 op de markt gekomen, veel later dan Sonos, maar HEOS had om die reden minder of geen last van de wet van de remmende voorsprong. Sonos kan na ruim vijftien jaar nog steeds alleen 16-bit muzieksignaal verwerken. HEOS kan ook met hogere resoluties omgaan. HEOS is te vinden in de producten van Denon maar ook in de producten van Marantz.

Het HEOS ecosysteem biedt de mogelijkheid om muziek van een lokale netwerkschijf te spelen (met ondersteuning van DLNA), maar alle gangbare streamingdiensten en internetradio worden ook ondersteund. Voorts bieden veel HEOS-apparaten de mogelijkheid om muziek van een USB-schijf (HDD of SSD) of USB-stick af te spelen. Die mogelijkheid biedt Sonos niet. Overigens heeft niet elk HEOS-apparaat een USB-aansluiting maar de Marantz Model 40n heeft dat dus wel, aan de achterkant.

Voor gebruik van de HEOS-app is een netwerkverbinding nodig, zelfs als alleen lokaal opgeslagen muziek afgespeeld zou worden. De Model 40n kan met een LAN-kabel of via wifi worden verbonden. Wij hebben een hele sterke voorkeur voor een bekabelde netwerkverbinding en de Model 40n wordt dan ook met een RJ45 LAN-kabel verbonden met een Gigabit-switch.

We installeren de Android-versie van de HEOS-app op een tablet van Samsung. Installatie is snel en eenvoudig en na het openen van de app wordt de Model 40n meteen gevonden. Ook de Synology NAS wordt meteen gevonden. We hebben ook een USB-schijf met een capaciteit van 1 TB aangesloten op de Model 40n en ook de USB-schijf wordt meteen gezien.

We hebben de laatste jaren met apps van heel veel verschillende fabrikanten gespeeld. De HEOS-app is een ware verademing. Het samenstellen van een liedjesrij en tijdens het afspelen manipuleren van de liedjesrij is bij veel fabrikanten ergerlijk slecht ondersteund. Met de HEOS-app is het samenstellen en tijdens het afspelen aanvullen van een liedjesrij een waar feest. We hebben geen enkele vastloper meegemaakt en de app reageert altijd snel. Het samenstellen van een liedjesrij is makkelijk. De gebruiker kan eenvoudig bladeren in de alfabetische mappenstructuur van de netwerkschijf of USB-schijf, net zoals in Windows Verkenner. De aanwezigheid van meta-tags is geen vereiste. Wie in een map duikt en daarna weer terug gaat, staat niet weer bovenaan bij de A, zoals bij veel andere apps. Dat is vooral vervelend als je aan het einde van het alfabet aan het zoeken bent naar muziek.

Is de HEOS-app volkomen perfect? Nee, de volkomen perfecte app bestaat niet en moet nog worden gebouwd. Hoewel de HEOS-app bij de betere apps hoort, hebben wij bijvoorbeeld geen albumplaatjes gezien bij het afspelen van muziek van een USB-schijf of NAS, ongeacht het gekozen bestandtype (wij hebben getest met WAV, MP3 en DSD, met verschillende resoluties) en ongeacht of de bestanden wel of niet waren voorzien van meta-tags. Albumplaatjes zien is leuk, maar als dat ontbreekt is dat geen probleem. Liever een stabiele en makkelijk te bedienen app dan een grafisch mooie app die haperingen vertoont. We hebben de HEOS-app niet op haperingen kunnen betrappen.

Voorts is opgevallen dat de lijst van mappen op de USB-schijf mankementen vertoonde. De lijst was niet geheel alfabetisch. Precies dezelfde mappenlijst op de NAS is wel volledig alfabetisch. Volgens de importeur heeft dit aspect de aandacht van de ontwikkelaars dus met een beetje geduld wordt dit mankement binnenkort opgelost.

Ten slotte is ons opgevallen dat de aangesloten USB-schijf blijft draaien als de Model 40n standby wordt gezet. Hier zit een zekere logica achter, want de Model 40n kan als server dienen voor een ander HEOS-apparaat in huis, ook als de Model 40n zelf niet wordt gebruikt. Dat is op zichzelf genomen heel handig, maar een server of NAS heeft de mogelijkheid om schijven die niet worden gebruikt na een zekere tijd uit te schakelen. Dat scheelt energiegebruik en komt de levensduur van de schijf ten goede. Wellicht dat een latere firmware-update voor de Model 40n het uit- en aanzetten van de USB-schijf kan regelen. Voor nu hebben wij een andere oplossing gebruikt, d.w.z. wij hebben een USB-stick met een capaciteit van 1 TB in de Model 40n gestoken (geformatteerd in FAT32). Flashgeheugen met een grote capaciteit in de vorm van een USB-SSD of een USB-stick is steeds beter betaalbaar en verkrijgbaar, en absoluut geruisloos. Dus waarom nog een voor slijtage gevoelige en mogelijk hoorbare HDD met draaiende delen gebruiken?

Gemiddeld genomen zijn wij zeer tevreden over de prestaties en functies van de HEOS-app. Dat albumplaatjes niet altijd worden getoond en dat de ondersteuning van USB-opslag verbeterd kan worden doet daar niets aan af.

Tijd om achterover te leunen en muziek te gaan luisteren. Dat is immers waar het allemaal om gaat.

Marantz Model 40n: testomgeving

De Marantz Model 40a is met een LAN-kabel verbonden met een Gigabit-switch. Een NAS van Synology hangt aan dezelfde switch. Ook hebben we een USB-stick van 1 TB in de Model 40n gestoken. De luchtverplaatsing komt voor rekening van een paar vloerstaande luidsprekers type Premium 7 van de Zwitserse luidsprekerfabrikant Piega. Muzieksignaal kwam binnen m.b.v. de HEOS-app vanaf de NAS of de USB-stick maar ook vanaf een gemodificeerde Sonos Connect die op de coaxiale S/PDIF-aansluiting van de Model 40n was aangesloten. De Sonos Connect gebruikt dezelfde NAS van Synology als de HEOS-app.

Marantz Model 40n: klank, neutraal en transparant maar ook levendig

De Model 40n is een alles-in-één versterker die veel functies biedt en eenvoudig is in gebruik. Het onderscheid met veel andere alles-in-één versterkers is volgens de fabrikant de degelijke bouwkwaliteit en de hoogwaardige weergave. De bouwkwaliteit hebben we al besproken en die is voorbeeldig voor deze prijsklasse. Na de nodige luistersessies kunnen we ook bevestigen dat de weergave van de Model 40n hoogwaardig is. De Model 40n is een muzikaal ding en hij slikt alle muziekgenres als zoete koek. Dat gaan we proberen te duiden.

De Model 40n heeft een neutrale, heldere en transparante klank met een hele goede drive van de lage tonen. We kiezen “Danse Russe, Swan Lake” het eerste stuk van Janine Jansen’s album First. Deze muziek kennen we goed en gebruiken we vaker bij het beoordelen van de klank van een apparaat. Het orkest opent met één krachtige noot ondersteund door een forse klap van de slagwerker om direct daarna weer in te houden en rustig weg te sterven. De lichte galm in de opname is waarneembaar. We wanen ons in een concertzaal. Nog voordat de galm volledig is uitgestorven, strijkt Jansen de eerste noten op haar viool. Jansen lijkt een paar meter van ons af te staan met het orkest vlak achter haar. Het aanstrijken van de snaren is waarneembaar en we voelen een lichte vorm van (positief) kippenvel. Na circa drie minuten wordt het orkest aan het werkt gezet. De triangel zweeft boven de strijkers. De laagweergave van cello’s, koperblazers en pauken is indrukwekkend. De klank is neutraal en transparant maar heeft ook een zekere meeslepende levendigheid.

De frequentiekarakteristiek lijkt helemaal recht te lopen van het laagste laag tot het hoogste hoog. Geen van de toongebieden springt er bovenuit. Dat kunnen we waarderen want een versterker (goed beschouwd elk hificomponent) is een doorgeefluik voor het aangeboden muzieksignaal en voegt idealiter niets of heel weinig toe aan het muzieksignaal.

We gaan verder met “Luminol” het openingsnummer van Steven Wilson’s album The Raven That Refused To Sing (And Other Stories). De heldere en tegelijkertijd diepduikende basgitaar valt op zonder dat de basgitaar tracht te overheersen. Geen spoor van wolligheid maar meeslepend gepluk aan de snaren van de basgitaar. Bij 1:50 min mag de bassist even solo schitteren. Het plaatje wordt langzaam ingekleurd, eerst door de drummer gevolgd door een houten blaasinstrument, gevolgd door een orgel. Wilson kleurt het plaatje steeds voller, maar de instrumenten blijven afzonderlijk waarneembaar. Bij circa 5:00 min begint Wilson’s dromerige zang. Bij 5:30 min speelt de bassist weer mee maar meer op de achtergrond. We horen een laagfundament dat nu geen aandacht vraagt voor zichzelf maar meer dient als fundering voor de rest. De bassist tokkelt rustig en trekt niet aan de snaren. De piano klinkt helder met een lichte warmte. De opname is coherent. Alle instrumenten hebben zo ongeveer dezelfde nagalm. We dwalen af en laten ons even meevoeren.

Kan je met de Model 40n van Marantz ook een stampend feestje bouwen? Dat testen we met “Wild Frontier” van het album The Day is My Enemy van de Britse formatie The Prodigy. Het nummer opent met een synthesizer die niet vast in de ruimte lijkt te staan. We worden meegenomen door de hypnotiserende zwevende en beetje wervelende klank. De slagwerkklanken komen even later snoeihard en punchy uit de luidsprekers. De klanken uit de synthesizers en de slagwerkklappen vliegen de luisteraar om de oren en de luisteraar wordt meegesleurd door een woest maar dromerig klanklandschap. De Model 40n geeft geen krimp, duikt diep, vliegt hoog en rafelt alles netjes uit elkaar. Het geluid loopt niet dicht. De luisteraar wordt niet verpletterd maar wordt omhuld. Het geluid is transparant en kamerbreed. Nee, het geluid is breder en hoger dan de luisterruimte. Klassiek orkest of housefeestje, de Model 40n slikt het allebei zonder morren.

Na The Prodigy laten we ons adrenalineniveau en hartslag weer een beetje dalen met “Sugar” van het album Not Your Kind Of People van Garbage. Zangeres Shirley Manson lijkt in ons oor te fluisteren. We kunnen haar adem horen. Tijdens het refrein staat zij tussen de rest van de bandleden. Haar bewegelijkheid roept ook een zekere dromerigheid op, maar anders dan bij The Prodigy. De hi-hat klinkt droog, de zachte tikjes op de bekkens klinken sprankelend. De Model 40n klinkt wederom neutraal en transparant maar met een zekere vorm van levendigheid.

We moeten gaan afsluiten en dat doen we met “Private Investigations” van het album Love Over Gold van Dire Straits. De opname is van begin jaren tachtig van de vorige eeuw en is goed maar wel een beetje zacht. We zetten het volume wat hoger. De muziek komt opzetten vanuit een zwarte en doodstille achtergrond. Een elektrische gitaar geeft eerst links en dan rechts een kort loopje en doet dat twee keer. Een akoestische gitaar neemt de melodielijn over beleid door een piano. De piano klinkt realistisch. De opname is relatief oud, maar geheel vrij van ruis. Bij circa 3:50 min. bepaalt een droog klinkende basgitaar de maat. We bevinden ons in de stilte voor de storm. De drummer tikt heel rustig mee met de basgitaar. De akoestische gitaar wiegt de luisteraar langzaam in slaap, schijnbaar, want er is een zekere dreiging voelbaar. We weten wat er gaat komen. Bij 4:49 min. slaat de elektrische gitaar van Mark Knopfler als een onweersklap de zwarte achtergrond en de rust aan flarden, een beetje zoals weergegeven op de albumhoes. De Model 40n haalt uit en verwerkt moeiteloos de dynamiek in “Private Investigations”. Bij 5:25 min. drijft het onweer rustig weg. Bij 5:45 min. volgt een tweede set onweersklappen die eventjes donderend aanhoudt. Daarna drijft het onweer van ons vandaan en dooft de muziek langzaam uit. Heel fraai zoals de Model 40n ons mee weet te slepen door het foutloos verwerken van dynamische sprongen.

Als we alles op een rijtje zetten kunnen we niet anders dan concluderen dat het functiepakket van de Model 40n groot is, maar dat Marantz geen concessies heeft gedaan als het gaat om de klank. De Model 40 is allereerst een goed klinkende versterker die voor zijn vraagprijs heel goed presteert. Er zijn zwaardere versterkers met meer vermogen verkrijgbaar voor een vergelijkbare prijs, maar de Model 40n blinkt uit met zijn neutrale transparante klank. Intussen kwamen we op geen enkel moment vermogen tekort. De Model 40n kan zorgen voor een ingetogen muziekje bij de open haard of een venster bieden op de concertzaal. Maar als de ouders van huis zijn, kunnen de kinderen desgewenst een feestje bouwen met de Model 40n. Totdat de buren gaan klagen.

Als het gaat om het functiepakket, kunnen we kort zijn: dat is geweldig. Iedere denkbare bron kan worden aangesloten. Wie echter geen bronnen heeft kan ook uit de voeten met de Model 40n, na aansluiting van een set passieve luidsprekers. Een smartphone of tablet kan via bluetooth de Model 40n van muzieksignaal voorzien en dan is er ook nog de fijn en stabiel werkende HEOS-app waarmee muziek van een USB-stick/schijf, netwerkschijf of internet kan worden afgespeeld. De Model 40n laat de muziek stralen en vraagt met zijn strakke en ingetogen vorm geen aandacht voor zichzelf.

Marantz Model 40n: conclusie

Marantz bewijst met de Model 40n dat muzikaliteit en een groot functiepakket elkaar niet hoeven uit te sluiten maar samen kunnen gaan in één behuizing. En wat voor behuizing. De Model 40n heeft een voor deze klasse voorbeeldige bouwkwaliteit. Elke denkbare bron kan worden aangesloten, maar wie zich beperkt tot het aansluiten van een set passieve luidsprekers, kan muziek via bluetooth of vanaf het netwerk of vanaf internet afspelen. De klank is neutraal, transparant en levendig. De Model 40n zal met zijn klank en functies een grote diversiteit aan jonge en oude luisteraars aanspreken.

Adviesprijs Marantz Model 40n: 2.499 euro (zilverkleurige of zwarte uitvoering)

MERK





EDITORS' CHOICE