De weken dat de Rotel RSX-1562 in mijn set was opgenomen was het erg snel wennen. De bronselectie werkt vrij goed, mits de aangesloten bron niet automatisch de uitgangsresolutie probeert op te vragen. Dit resulteert namelijk in een blauw beeld en veel zoekwerk. Stel de resolutie van bijvoorbeeld een digitale decoder of PVR niet in op ‘Auto’, maar gewoon op 1080P, het voorkomt namelijk een hoop ergernis.
De ingebouwde Faroudja Torina beeldchip functioneert snel en geeft diepe kleuren. Het beeld van een eveneens aangesloten simpele LG Blu-rayspeler werd zelfs verbeterd door de Rotel. Dit resulteerde vooral in een dieper zwart en meer detaillering in het beeld. Goed te zien was dit op de concertregistratie van Faithless – Passing The Baton. Dit in de Brixton Academy opgenomen laatste concert van de formatie met de sympathieke frontman Maxi Jazz staat bol van de lichteffecten en daarmee kon de Rotel prima overweg. En hoewel de meerkanaals mix op deze dvd wel wat dynamischer had mogen klinken –dit is vooral te wijten aan de productie van de dvd- wist de receiver krachtig en droog het concert om te toveren in een prima home cinema-ervaring.
Film slikte de receiver eveneens zonder problemen. De Blu-rayversie van Death Race 2 verhaalt over een fictieve toekomstige overlevingswedstrijd voor gevangenen. Vol met special effects in beeld en geluid houdt de RSX-1562 stand en boet nergens in aan kracht en detail. Ook het via de televisie (met CI+ module voor digitale tv) aan de receiver aangeboden signaal van bijvoorbeeld Film1 wordt netjes ontvangen via het ARC HDMI-kanaal. Afhankelijk van de zender herkent de receiver een tweekanaals uitzending die naar wens kan worden omgezet naar bijvoorbeeld Dolby ProLogic II. Dolby Digital wordt direct weergegeven als de meerkanaals signaalstroom die binnenkomt.
Maar zoals de trouwe lezer weet is ook de muziekweergave in stereo een belangrijk ijkpunt voor de doorgewinterde recensent. Dus voer ik de receiver via mijn Logitech Squeezebox wat muziek. Allereerst het geweldige album van Reservoirs van Minco Eggersman. Eén van de beste platen van 2012 tot nu toe, wat mij betreft. De krachtige opening met die mooie galm van de watertoren waar het album deels werd opgenomen klinkt via de Rotel weergegeven droog, redelijk hoogoplossend en voorzien van een redelijke fijndynamiek. Wie warmte zoekt is bij deze Rotel aan het verkeerde adres, de stereoweergave is niet zozeer verfijnd maar des te meer krachtig. En het is die kracht waarmee Rotel al jaren een trouwe schare fans heeft kunnen opbouwen.
Ook jazz klinkt via de dac van de RSX-1562 ietwat aan de ingetogen kant. De track Santa Cruz Slacker van het album Metheny Mehldau Quartet uit 2007 zet weliswaar een nette stage neer maar valt minder op in diepte, zoals meer het geval is wanneer ik mijn losse dac verbind met mijn stereoversterker. Ook de hoge tonen klinken via de Rotel een stukje killer dan ik gewend ben, ook van andere receivers uit deze prijsklasse. En de Rotel slaat zeker geen slecht figuur als het gaat om controle en tonale balans.