Acoustic Energy AE520: testomgeving, klank en conclusie

Acoustic Energy AE520: testomgeving

De AE520’s staan circa vier meter uit elkaar. De afstand naar de luisterpositie is ook ongeveer vier meter. De afstand naar de achterliggende muur is circa tachtig centimeter. De minimale afstand is volgens de fabrikant dertig centimeter. De ideale afstand ligt volgens de handleiding tussen dertig en zestig centimeter, maar tachtig centimeter bleek ook prima te kunnen. De fabrikant adviseert om de luidsprekers in te draaien naar de luisterpositie. Dit hebben we dus ook gedaan, mede omdat indraaien bijna altijd een positief effect op de geluidsweergave heeft.

De AE520’s hebben stroom geleverd gekregen van een receiver van NAD. Later is een set klasse A versterkers van Pass Labs gebruikt. Muzieksignaal werd aangeleverd door een Wadia 321 DAC die nullen en enen kreeg aangeleverd van een gemodificeerde Sonos Connect. De nullen en enen zijn zonder uitzondering onderdeel van bitperfect geripte WAV-bestanden op een NAS die ergens in huis staat.

Acoustic Energy AE520: neutrale transparante klank

Acoustic Energy is een Engelse luidsprekerbouwer en de producten van Engelse luidsprekerfabrikanten hebben vaak een lichtwarme tot warme klank. Deze opmerking is natuurlijk niets anders dan een stereotype, of noem het een vooroordeel. Dat een aantal luidsprekers of veel luidsprekers wellicht aan dit stereotype voldoen, wil niet zeggen dat ze er allemaal aan voldoen. Al na een paar minuten luisteren mogen we vaststellen dat de AE520 ons dwingt het vooroordeel snel over boord te zetten. De AE520 klinkt hoegenaamd niet warm. Hij klinkt uiterst neutraal zonder op enig toongebied de nadruk te leggen.

We spelen “You Grow More Beautiful” van No-man’s album Flowermouth. Dit muzieknummer wisselt droge en galmloze klanken en passages af met meer ruimtelijke passages waarbij de luisteraar uit zijn stoel wordt getild om weg te zweven. De muziek komt los van de luidsprekers. Er is sprake van een sweetspot, maar deze is ruim. Wie naast het midden zit, krijgt alles mee. Alle instrumenten zijn goed te volgen en nergens komt iets in de verdrukking. De AE520 rafelt alles uit elkaar en presenteert tegelijkertijd een mooi en transparant totaalplaatje. De goede weergave van allerlei details in de coulissen van de opname is opvallend.

We kiezen de akoestische versie van “Medication” van Garbage dat op de bonus cd staat van de 20-jarige jubileumeditie van het album “Version 2.0”. Zangeres Shirley Manson wordt begeleid door een akoestische gitaar en een piano, niets anders. We horen de klankkast en de warmte van de piano, niet te verwarren met de klank van de AE520. De AE520 gedraagt zich als een transparant doorgeefluik. Warmte in de opname of in de weergave van een instrument wordt netjes doorgegeven aan de luisteraar, zonder daar iets aan toe te voegen. Shirley Manson zingt betoverend, en realistisch. Intussen genieten we ook van de akoestische gitaar. De gitaar klinkt niet warm maar een beetje metalig, ondanks de houten klankkast. Dat is zoals we de opname gewend zijn.

Het Nederlandse Ayreon, de naam van de band van Arjen Lucassen, heeft een nieuwe rockopera genaamd “Transitus” uitgebracht. We spelen “Get Out! Now!”. De AE520’s zetten een goed laag fundament neer, beter dan we hadden verwacht als we de slanke kast in aanmerking nemen. De plaatsing van maar liefst drie woofers blijkt een goede zet te zijn. De drie woofers klinken samen als één grote woofer. Een enkele grote woofer heeft echter een bredere kast nodig en om de kast toch smal te houden kiezen fabrikanten dikwijls voor twee of drie kleinere woofers. Wat opvalt is niet zozeer de hoeveelheid lage tonen als meer de beheerste en gecontroleerde weergave van de lage tonen. De AE520 heeft geen moeite met wat ruiger werk en houdt alles strak in het gelid. De lage tonen klinken niet wollig of overdadig.

Het Amerikaanse Tool heeft van het langzaam opbouwen en naar een climax toewerken een ware kunst gemaakt op het laatste album genaamd Fear Inoculum. We selecteren “Culling Voices” dat ruim tien minuten duurt. Het begint met een rustig tokkelende elektrische gitaar, die rustig opstijgt vanuit een beetje ruisend en zwevend klanklandschap. We genieten van de detailweergave. Wederom valt de neutrale klank van de AE520 op. Na ongeveer zes minuten zwelt de muziek onheilspellend aan. We zetten het volume wat hoger. Tijdens de climax knallen de basgitaar en basdrum de kamer in, echter zonder de rest weg te drukken. Het geluid loopt nergens dicht. Er is geen spoortje van wolligheid of effectbejag te bespeuren. De AE520 weet ook drukke passages uiteen te rafelen. “Mag het nu weer wat zachter?”, klinkt het van de bovenverdieping. Hmmm. “Tuurlijk, schat.”

Acoustic Energy: doorgeefluik van details, zoals nodig in een opnamestudio

We koppelen de AE520’s aan de versterkers van Pass Labs, die normaal gesproken elektrostatische luidsprekers van Quad aandrijven. De receiver van NAD klinkt fijn maar de Pass Labs set is een wereld van verschil, overigens ook in prijs, en energiegebruik. De AE520’s doen met hun neutrale en transparantie klank in de verte denken aan elektrostatische weergevers. De weergave van lage tonen is echter meer gearticuleerd. Tegelijkertijd wordt in een zekere mate ingeleverd op de weergave van hoge tonen en middentonen in vergelijking met elektrostatische weergevers. Deze constatering is vrij algemeen. Gemiddeld genomen halen alleen prijzige dynamische luidsprekers het hoge tonen en middentonen weergaveniveau en de resolutie van elektrostaten. Voor dynamische luidsprekers klinken de AE520’s heel goed. De geclaimde stijfheid, lichtheid en snelheid van de koolstofmembranen van de drivers komen goed tot uitdrukking.

Het is ons al eerder opgevallen hoe goed een niet zo hele dure set luidsprekers kan klinken met een wat duurdere of veel duurdere versterker. De AE520 maakt echter een opvallende sprong omhoog. We genieten van “Mellotron Scratch” van Porcupine Tree (album Deadwing). De droge ingehouden klappen van de basdrum zijn een uitdaging voor zo ongeveer elke luidspreker. Wolligheid ligt hier op de loer, maar de AE520’s houden de weergave strak in de hand. Intussen klinken de bekkens en de piano realistisch, zoals het hoort.

De AE520’s zijn allemansvrienden. Ze hebben geen moeite met heavy metal of met een groot symfonieorkest, ook niet als het volume wordt opgevoerd. Stemmen klinken realistisch, evenals akoestische instrumenten. Als de opname deugt, dan deugt de weergave. Onmiskenbaar is het professionele DNA van de AE1, de eerste luidspreker van Acoustic Energy, ook in de AE520 verwerkt. De klank is transparant, een beetje zoals een studioluidspreker hoort te klinken. De AE520 laat de muziek klinken en intussen de opname horen. De schakels in de keten van apparaten zijn ook te horen. Sluit een hoogwaardige versterker aan en de AE520’s klinken als een set vloerstaanders die twee tot drie keer zo duur is. De typische (of stereotypische) Engelse klank, zo die al precies zou kunnen worden gedefinieerd, is afwezig.

Acoustic Energy AE520: conclusie

De AE520 is een fijne, goed gebouwde, neutraal en transparant klinkende luidspreker. Hij blijft goed en transparant klinken, ook als het volume wordt opgeschroefd. Maar ook op een laag volume klinkt de AE520 neutraal en detailrijk. De AE520 stelt geen speciale eisen aan de aangesloten versterker, maar wie een hoogwaardige versterker aansluit, zal positief verrast worden door deze slanke vloerstaanders.

MERK

EDITORS' CHOICE