Op de evenementenkalender van HiFi.nl prijken inmiddels de data van IFA 2012: over ruim acht weken, tussen 31 augustus en 5 september, is de Messe Berlin weer het toneel voor Alles Elektronica.
Zes dagen lang stellen een kleine 1500 partijen aan zo’n kwart miljoen bezoekers de nieuwste snufjes op het gebied van elektronica voor, waarbij uiteraard ook voor AV en hifi een rol weggelegd is. Tijd om alvast een aantal van de trends uit de markt voor consumentenelektronica, de basis van IFA 2012, uit te lichten.Â
Ultra HD televisies
Platter, scherper, driedimensionaler. HDTV wordt steeds gebruikelijker, maar uiteraard houdt de ontwikkeling daar niet op. Neem bijvoorbeeld de aankomst van 4K, waar we vanuit de ISE in Amsterdam al over berichtten (de resolutie waarin de meeste speelfilms geschoten worden en staat ook wel bekend als ‘Ultra Definition’; de resolutie bij 4K is vier keer hoger dan bij Full HD), en innovaties op het gebied van OLED.
(PHOTO40)
Denk ook aan de voortschrijdende ontwikkelingen op het gebied van 3D; brillen worden steeds lichter en stijlvoller, terwijl de mogelijkheden voor 3D zónder bril eveneens toenemen. Uiteraard geldt hetzelfde voor noviteiten op het gebied van projectie. We zijn benieuwd wat we in Berlijn tegen zullen komen.
Epson op IFA 2011 ((c) Bjorn Mateijsen)
Smart TV’s
In het verlengde van voorgaande trend vind je ook het gegeven dat televisies steeds ‘slimmer’ worden. Buiten de conventionele programmering wordt het steeds gewoner tv aan te wenden voor internetgebruik, het streamen van programma’s, en het benutten van diverse apps voor spelletjes, social media en het bestellen van films – of zelfs een pizza. In het eerste kwartaal van 2012 werden er in Duitsland zo’n 5.5 miljoen televisies met internetapplicaties verkocht; een aantal dat het gehele voorgaande kalenderjaar bijna evenaart.
Voorspeld is dat deze trend enkel dominanter zal worden de komende jaren, waardoor we ook op IFA 2012 het nodige in deze categorie mogen verwachten. Denk daarbij ook aan de mogelijkheden voor samenwerking tussen fabrikanten van televisies en aanbieders van content (zoals Samsung & Pathé), en de toename van integratie van televisie en tablet (/smartphone). Content zoals een foto-album of een internetpagina laat zich niet gemakkelijk navigeren met de beperkte bedieningsmogelijkheden van een televisie(afstandsbediening). Enter de smartphone en de tablet.
De wireless interactie tussen het grote beeldscherm van je moderne televisie en de applicaties op je smartphone of tablet zal zeker de nodige aandacht gaan krijgen in Berlijn. Hetzelfde geldt voor de ultrabooks, die een positie aan het veroveren zijn tussen tablets en laptops in en tablets het nakijken moeten geven met betrekking tot levensduur en snelheid.