(Gesponsord artikel)



HI-VISITDigitHome

Merkenpakket

Op de vraag hoe hij zijn merkenpakket samenstelt, geeft hij verrassend snel een antwoord: "Ik heb inmiddels meer dan 25 jaar ervaring, en ik ben daardoor kritisch geworden. Ieder merk dat ik hier heb is van de hoogste kwaliteit en aanvullend op het assortiment. Overlappingen zijn zinloos. Ik stel daarnaast hoge eisen aan de bouw- en geluidskwaliteit en er moet een bedrijf achter zitten dat passie heeft voor het vak. Een goed voorbeeld daarvan zijn Bowers & Wilkins en Triangle, mijn twee belangrijkste luidsprekermerken. Allebei erg goed, met eigen research en development, een duidelijke technische visie, gebouwd om zeer lang mee te gaan en voorzien van een perfecte service. Maar daar houden de vergelijkingen op. Het zijn klankmatig en qua uiterlijk twee totaal verschillende merken die verschillende doelgroepen aanspreken. Dezelfde criteria gebruik ik ook voor apparatuur en accessoires. Ik kies een merk niet omdat het 'mooi staat in de winkel' maar omdat ik het zelf zou willen hebben als ik klant was."

Die sterke visie trekt Philippe door in alles. "De indeling en het uiterlijk van de winkel heb ik helemaal zelf ontworpen. En ik ben blij met het resultaat. Klanten stellen op allerlei manieren vertrouwen in de verkoper, en een mooi ingerichte en opgeruimde winkel draagt daar in belangrijke mate aan bij. Daarnaast is het van essentieel belang dat je passie voor het vak hebt én uitstraalt. De leukste klanten vind ik diegenen die de kracht van muziek begrijpen en er helemaal in mee kunnen gaan. Ik heb een redelijk groot aantal muzikanten in mijn klantenkring en ik vind het geweldig om met hen over hifi en muziek te discussiëren. Bovendien zijn ze een goede referentie voor mij, want muzikanten zijn vaak heel erg precies in welk geluid ze prefereren. Dat zijn ze voor hun instrument, en dus ook voor de geluidsinstallatie waarover ze naar dat instrument gaan luisteren. De klant die binnenkomt voor home cinema heeft zich vaak van tevoren al geïnformeerd via internet, en koopt vaak met veel minder omhaal. Het gaat dan meer om technische details en oplossingen. Gemakkelijker voor mij, maar wel iets minder persoonlijk."

Toch zijn home-automation en AV & domotica een belangrijke groeimarkt. Ik vraag Philippe hoe in deze regio de interesse tussen custom install en hifi verdeeld is. "Ik krijg hier door de ligging van de winkel zowel klanten uit Wallonië als uit Vlaanderen, en ik merk wel dat er per regio anders met custom install wordt omgegaan. Custom install staat in Franstalig België echt nog in de kinderschoenen, in Vlaanderen is het veel meer ontwikkeld. Daardoor heb ik voor custom-install dus meer klanten uit die hoek dan uit Wallonië, maar daar wordt natuurlijk hard aan gewerkt. Op het gebied van hifi merk ik eigenlijk niet zoveel verschil tussen beide landsdelen."

Dan vervolgt hij, met nog meer enthousiasme: "De echte toekomst van de hifi is volgens mij trouwens streaming audio. Dat heeft echt helemaal de potentie om net zo belangrijk te gaan worden voor de handel als de cd vijfentwintig jaar geleden. Maar streaming komt wel met totaal nieuwe uitdagingen. Het is een revolutie, maar als we niet uitkijken wordt de geluidskwaliteit van ondergeschikt belang. Gecomprimeerde muziek is niet de maatstaf in geluidskwaliteit, en dat moeten de mensen weten. Het is de taak van de handel om in te springen op de snelle ontwikkelingen in Streaming Audio, maar ook om tegelijkertijd meer dan ooit voorlichting te geven over hoe je zoiets op de juiste manier aanpakt. Geluidskwaliteit is niet vanzelfsprekend, daar moet je als gebruiker nog wel het een en ander voor doen. De apparatuur die dat kan is er al, maar het publiek weet dat vaak nog niet. En dat is de taak van de handel."

Tot slot van het gesprek vraag ik Philippe of hij nog toekomstige doelen voor zichzelf heeft gesteld of dat hij eerst gaat uitbouwen wat hij nu voor elkaar heeft. "Ik ga absoluut niet stilzitten! Ik wil op korte termijn een goede website bouwen. Eentje waarop ik mijn ideeën kwijt kan, en waarop ik mijn passie kan tonen. Het moet anders worden dan wat men in onze handel gewend is. Het zal over muziek gaan, en over hifi, maar niet verstopt achter allerlei tech-talk. Het moet emotie overbrengen, de website moet een verlengde zijn van de winkel, een echt virtueel uithangbord."

Een buitengewoon aardige en bevlogen man, een mooie winkel en een uitstekend concept. In mijn boekje is dat een succesformule. Ik twijfel er dan ook niet aan dat de inwoners van de omgeving van Luik (en ver daarbuiten) met een gerust hart naar deze verrassende zaak in Barchon kunnen afreizen. Als we even later afscheid nemen, voegt hij met een subtiel glimlachje nog toe: "Een nog grotere uitdaging zal trouwens zijn om een apparaat te vinden dat gecomprimeerde bestanden goed afspeelt. Dat zal niet meevallen, maar tegelijkertijd realiseer ik me dat gecomprimeerde muziek voor de meerderheid van de muziekluisteraars al de standaard is en ook zal blijven." Eerlijk én met een goede kijk op de wereld van vandaag de dag, ja... zo hoor ik het graag.

Digithome.be

MERK

EDITORS' CHOICE