(Gesponsord artikel)



Emotie overdracht

Bert Dekker | 09 april 2009

Ik herken het verhaal. Net als Peter speel ik zelf ook al bijna 40 jaar actief muziek (piano, Peter speelt gitaar, red.) en weet waar hij het over heeft als hij spreekt over dat bijzondere gevoel dat muziek bij je kan oproepen. Dat muziek veel méér is dan de klanken die een instrument voortbrengt. Het is niet de toon van een bijvoorbeeld viool die je bij de keel grijpt, het is de wijze waaróp de violist zijn strijkstok beroert.

HiVisit Chattelin Audio Systems
Foto: Niek Brunninkhuis (PHOTO40)

In wezen moet het muzieksysteem in staat zijn om al die ontelbare kleurschakeringen, als die kleine welhaast onhoorbare details die in het muzikale spel tot uiting komen, volstrekt ongekleurd weer te geven” legt Peter uit. “Pas als een muzieksysteem strikt neutraal is kunnen al de ragfijne nuances worden weergegeven zonder een eigen kleuring toe te voegen. Alleen op deze wijze is er sprake van emotieoverdracht.

Het maakt Peter niet zo veel uit op welke wijze deze tot stand komt. Voor welke apparatuur er ook wordt gekozen, het moet muziek maken. Muziekweergave die het “live’ gevoel benadert en in staat is om je op een aangename wijze weg te voeren uit de wereld van alledag, al is het maar voor even …

HiVisit Chattelin Audio Systems
Foto: Niek Brunninkhuis (PHOTO40)

Ik neem plaats in de grote luisterruimte van de zaak. Hier staat het referentiesysteem van Peter opgesteld dat volgens hem in staat is om het live-gevoel zo realistisch mogelijk weer te geven. Het bestaat uit een set Avalon Eidolon Diamond luidsprekers. Deze worden van signaal voorzien door een topklasse versterkerset van Spectral (twee Sectral DMA 360 Monoblokken, aangestuurd door de DMC 30 SS voorversterker). Een Spectral SDR 4000 S Pro cd speler dient als bron, het geheel is volledig bekabeld met MIT.

Ondanks dat ik nu luister naar een systeem dat een magnitude of wat groter is dan mijn bescheidener systeem dat ook uit Avalon luidsprekers en een set snelle versterkers bestaat is de verwantschap duidelijk aanwezig. De referentieset van Peter gaat absoluut een heel eind verder en nu hoor ik waar de grenzen van bijna magisch realisme liggen.


EDITORS' CHOICE