REVIEWLead Audio

Luisteren met luidsprekers

Max Delissen | 29 april 2012 | Lead Audio

Ik heb de LA-200 eerst op de grote set beneden aangesloten. Een beetje gemeen eigenlijk, want daar is hij niet voor bedoeld, maar ik wist dat kleinere vloerstaande luidsprekers geen probleem zijn. En het moet gezegd: het viel niet tegen. Ik had geen trommelvliesverscheurende volumes verwacht - die kreeg ik dan ook niet - maar tot een zeer acceptabel niveau maakt de LA-200 verdorie gewoon Muziek. Ik sloot de digitale uitgang van mijn Sonos ZP90 via de L.A.T International DI-20 mkII digitale interlink op de Lead Audio aan en het signaal werd meteen herkend. Er wordt een redelijk groot beeld opgebouwd met aardig wat diepte en veel breedte, stemmen hebben voldoende body, het hoog is helder maar absoluut niet schel, en het laag is verrassend diep en stabiel. De tonale balans is in zijn geheel wat aan de warme kant zonder wolligheid. Eigenlijk wel lekker.

Mijn gekoesterde album Gentle Spirit van Jonathan Wilson werd fraai weergegeven, met voldoende magie om de aandacht tot de laatste noot vast te houden. Heel af en toe had de LA-200 een klein beetje adem tekort, maar ik was over het geheel toch aardig onder de indruk.

Op mijn werkkamer staat een paartje licht gemodificeerde Magnat Vector-1 luidsprekers die ik al sinds jaar en dag gebruik om muziekproducties op te masteren. In het dagelijks gebruik neemt een Marantz PM-80mkII de versterking voor zijn rekening, maar nu mocht de LA-200 zijn beste beentje voorzetten. Hier bleek de digitale versterker zich als een vis in het water te voelen. Het opgebouwde beeld was wat groter dan ik gewend ben, waarbij de elementen in het geluidsbeeld niet mee vergroot werden, maar zelfs net iets scherper afgetekend waren. Ook hier was de tonale balans aangenaam met een lichte neiging naar warm, en was er meer dan voldoende dynamiek en power.

Het prachtig opgenomen Died In The Wool (The Manafon Variations) van David Sylvian is een harde audiofiele noot om te kraken, maar de bronzen stem van de zanger werd bijna tastbaar voor me geprojecteerd. De soms bijna aarzelend gespeelde improvisaties die zijn zeer beeldende poëzie begeleiden hebben veel spanning in zich. Knap...

Luisteren met de Hoofdtelefoon

Ik heb de beschikking over twee verschillende hoofdtelefoons, een wat oudere Sennheiser HD560 Ovation II en een AKG K701. De Sennheiser is absoluut niet kritisch ten aanzien van het aangeboden signaal. Die klinkt al prima als je hem rechtstreeks in een cd-speler het hoofdtelefoonuitgang steekt. Maar als ik hem op de LA-200 aansluit blijkt waarom het wel degelijk zinvol is om een separate hoofdtelefoonversterker aan te schaffen. Het laag gaat dieper en is beter te volgen, het wat warme karakter blijft behouden, maar tegelijkertijd nemen de detaillering en de dynamiek toe. Een mooie opname om met een hoofdtelefoon te beluisteren is het album La Fille Noyée van Wende Snijders. Het bloedmooie duet Alleen De Wind Weet met Huub van der Lubbe klinkt vol en dynamisch, en zorgt ook onder de hoofdtelefoon voor een brokje in de keel en vochtige ooghoeken.

De AKG K701 is een van de mooiste dynamische hoofdtelefoons die ik ken. Als die goed wordt aangestuurd geeft hij een ongelooflijk rijk, dynamisch, wijds, gedetailleerd en los geluidsbeeld met putdiep laag. Ik gebruik hem tegenwoordig vrijwel alleen om mijn vrouw in de naastgelegen echtelijke slaapkamer niet te storen als ik wel eens ‘s nachts werk, maar nu ik hem via de LA-200 heb gehoord zou dat wel eens kunnen gaan veranderen. De kracht die ik hoorde kwam er voorheen gewoon niet uit, dat blijkt nu wel. Met de Lead Audio ervoor verandert de K701 in een hoofdtelefoon van absolute wereldklasse. Als ik opnieuw naar Wende luister valt me de enorme hoeveelheid ruimtelijke informatie in de opname voor het eerst echt op. Ook de interactie tussen de twee stemmen komt veel mooier uit de verf. Ik zal niet beweren dat er echt een traan biggelde, maar ik moest wel een paar keer duchtig snuiten... Als ik even later naar Inside Job op het live opgenomen album Dear John van Ilse Delange luister (ja, met die lekkere bassolo aan het begin) hoor ik veel meer publiek en kan ik de neiging om me om te draaien en “Sssst!” te sissen bijna niet onderdrukken...zéér goed!

Conclusie

De LA-200 wordt ontworpen in Denemarken, maar gebouwd in Korea. Daar is overigens niks mis mee, het enige dat de hifi-liefhebber daar van merkt is de interessante prijsstelling. Voor 600 euro is de Lead Audio LA-200 een flexibel inzetbaar en ongelooflijk goed klinkend apparaat. De bediening is eenvoudig, de bouwkwaliteit is voorbeeldig, en de klank is aanzienlijk beter dan je voor de prijs zou verwachten. Hoewel hij meestal gebruikt zal worden zoals op mijn werkkamer, sluit ik helemaal niet uit dat een kleinbehuisde muziekliefhebber met een computer en iPod als bron hem met een paartje leuke luidsprekers gewoon als complete geluidsinstallatie zal kunnen gebruiken. De Lead Audio LA-200 gaat met speels gemak te werk, en ik zag hem dan ook met lede ogen weer vertrekken naar de importeur. Van harte aanbevolen...


EDITORS' CHOICE