De CRM-2 en CRM-2C luidsprekers werden op stands vrij in de ruimte geplaatst waarbij de ITU-norm voor een 5.1 surround opstelling is gehanteerd. De CRM-2 luidsprekers, zowel in de frontstage als de surrounds, waren op oorhoogte geplaatst, de CRM-2C centerluidspreker iets lager, onder het scherm maar gericht naar de luidsprekerplek. Mijn eigen set, bestaande uit een Theta Casablanca voorversterker, Parasound HCA3500 eindversterkers, een Marantz DV8400 en een North Star CD-speler/DAC combinatie als bronspelers, diende als referentieset. Importeur HIMP had tevens een volwaardige surroundset van Sunfire ter beschikking gesteld. Een Theater Grand Processor 5 als voorversterker en een TGA5200 meerkanaals eindversterker. Op basis van beide sets zijn de luistersessies uitgevoerd waarbij meermaals van systeem is gewisseld om een zo breed mogelijke indruk van de karaktereigenschappen van de Sunfire luidsprekers te krijgen.
Na het kalibreren van de weergavenniveaus van elke luidspreker werd het tijd om de equalizer van de True Subwoofer EQ haar werk te laten doen. De meegeleverde meetmicrofoon werd aangesloten op de subwoofer en op de luisterplek, uiteraard op luisterhoogte, geplaatst. De volledig automatische inregeling van de equalizer is een fluitje van een cent, het enige dat men behoeft te doen is het starten van de procedure en daarna niets anders dan stil af te wachten. Afhankelijk van de hoeveelheid correcties welke de subwoofer dient te berekenen kan deze procedure enige tijd in beslag nemen. In mijn situatie was de procedure snel doorlopen, de akoestiek in het laaggebied kent al redelijk weinig probleemgebieden en daarmee dus ook minder correcties dan het geval zou zijn in een andere ruimte in huis. De procedure kan naast volautomatisch ook handbediend uitgevoerd worden en hoewel het een stuk omslachtiger is, biedt het de gebruiker wel alle mogelijkheden om zelf de touwtjes in handen te nemen en het geheel iets meer naar eigen voorkeur aan te passen. Een kanttekening dient hier echter wel bij geplaatst te worden want inregelen naar eigen voorkeur betekent niet altijd dat de laagweergave ook nauwkeuriger wordt!
Gedurende de luistersessies is meerdere malen geschakeld tussen de gecorrigeerde en niet gecorrigeerde weergave. De probleemgebieden welke nog aanwezig zijn werden in de ongecorrigeerde weergave extra benadrukt terwijl in de gecorrigeerde weergave deze gebieden geheel in de pas liepen met de rest van de frequentieband. Een EQ mogelijkheid op subwoofers is absoluut een bewezen must voor veel situaties. Niet alleen de tonale balans knapt er enorm van op maar ook de definitie en pitch nauwkeurigheid hebben een flinke baat bij een dergelijke EQ-mogelijkheid wanneer men niet in staat is om de kamer volledig akoestisch te behandelen.
Nieuwsgierig geworden naar de ruimtelijke afbeelding van de CRM-2 luidsprekers en diens mogelijkheden tot een nauwkeurige afbeelding had ik besloten om de eerste luistersessie te starten met enkele werken uit het stuk “Liturgy of St. John Chrysostom” van Rachmaninoff uitgevoerd door het St. Petersburg Chamber Choir onder leiding van Nikolai Korniev. Deze uitgave op het Philips label is een opname welke snel inzicht geeft in de ruimtelijke afbeelding van een luidspreker en diens mogelijkheden om zichzelf weg te cijferen of om te ontdekken in hoeverre reflectiepatronen in de luisterruimte de ruimtelijke afbeelding aantasten. Het was ook met deze opname waarmee al snel duidelijk werd dat de Sunfire CRM-2 luidsprekers in staat zijn om een grootse akoestische afbeelding neer te zetten waarin kamerakoestiek op geringe wijze wordt aangesproken, dit laatste geldt vooral vanaf 1,5Khz en hoger waarin het smalbandig afstraalgedrag van de ribbon grotendeels voor verantwoordelijk is.
De ruimtelijke afbeelding welke deze kleine luidsprekers weten neer te zetten is vele malen groter dan men op basis van het daadwerkelijke formaat van de luidspreker zou vermoeden. Met gemak weet de CRM-2 luidspreker op dit gebied te wedijveren met grotere systemen waarbij ik zelfs durf te stellen dat menig groter systeem voorbij gestreefd wordt. Een grote ruimtelijke afbeelding valt natuurlijk in het niets wanneer het tonale karakter achterblijft of een klein systeem verraadt, zoals dat vaak het geval is met kleine systemen. Op dit vlak stelt de CRM-2 niet teleur, sterker nog, het weet op overtuigende wijze de indruk te wekken dat er met een veel grotere luidspreker gespeeld wordt. Een volwassen tonale rijkheid zoals men die aantreft bij de betere, grote systemen is wat deze kleine luidspreker weet neer te zetten. Erkyha Badu’s Tyrone, van het album Baduizm Live, klinkt vol en zwoel terwijl stevige en de meer complexe werken van de formatie Dream Theater als een ‘wall of sound’ worden neergezet.
Stevig drumwerk van Dennis Chambers laat duidelijk horen dat deze kleine luidsprekers tot grootse dingen in staat zijn, met een goede pitch en impact wordt het virtuoze drumwerk van Dennis Chambers neergezet, een kick op de kickdrum stuwt zoals het hoort, terwijl een ferme klap op de snare ook daadwerkelijk met goede transiënten wordt weergegeven. De CRM-2 luidsprekers weten te overtuigen en het is pas wanneer de ogen weer geopend worden dat illusie wordt verstoord. De correlatie tussen wat je hoort en wat je ziet is namelijk op geen enkele manier in verhouding. Kleine luidsprekers welke een volwassen geluid, zowel in tonale rijkheid als in afbeeldinggrootte, weten neer te zetten die op geen enkele wijze met elkaar in verhouding staan.