We hebben de Concept 500 driemaal uitgebreid kunnen beluisteren. Een eerste maal was in het Zuid-Engelse Woking, bij de presentatie van de speaker. Eerlijk gezegd maakte de Concept 500 toen niet een sterke indruk, een gevolg van een slecht aangeklede luisterruimte. We waren daarom niet weinig verbaasd toen we enkele weken later op de introductie van Marantz PM10 en SA10 de Concept 500 in de luisterkamer van Ken Ishiwata de pannen van het dak hoorden spelen.
De Q Acoustics-speaker, die in Woking nog niet helemaal af was, toonde zich opeens heel gecontroleerd en strak, evenwichtig en met goede imaging. Ishiwata was er duidelijk ook gelukkig mee. De laatste zeer uitgebreide luistersessie was onder eigen controle in de Duitse kantoren van Fink, spelend met eigen en bekend bronmateriaal dat vanaf een Mac Mini werd gespeeld. Om kennis te maken met de luisterruimte, kregen we eerst nog een anderhalf uur durende introductie met demo’s gegeven door Karl-Heinz Fink.
Q Acoustics Concept 500: Muzikale tocht
Die introductie was wel nodig, want de FAC-luisterkamer is in tegenstelling tot een doorsnee woonkamer sterk onder handen genomen. Maar dan wel voor een specifieke doeleinde, waardoor het ook wat anders klinkt dat pakweg de kamer van Ishiwata of de meeste gecorrigeerde luisterruimtes. Na uitgebreide metingen komen speakerprototypes immers in Finks kamer terecht om te finetunen, een proces dat zich vooral toespitst op het midden- en hoogweergave. Bijgevolg is de ruimte in Essen nogal dempend als het gaat om bassen.
Met dat in het achterhoofd, vertrokken we weer op een muzikale tocht langs heel wat genres. Ik was in het bijzonder benieuwd naar hoe de Concept 500 de 2L-schijf van Nordic Brass Ensemble (‘European Tour’) zou weergeven, want deze werken van de vroege Renaissance gespeeld op koper vereisen een gecontroleerde, accurate speaker om mooi weer te geven. Zoals altijd bij het Noorse 2L-label is de kwaliteit van de opname immens. De Concept 500 demonstreert bij European Tour II, III & IV een immense impact en dynamiek, en met name in III hoor je de volledige textuur van de horens die achteraan in de zaal staan.
Dezelfde kwaliteiten doen ook ‘Hop Hop Hop’ van Goran Bregovic tot leven komen. Bij deze track heb je kopers die staccato spelen, wat pas goed overkomt als de noten strak afgelijnd zijn. Geen probleem voor de Concept 500, die er ook in slaagt om alle fijne details in de ruimte te plaatsen. De tamboerijn bijvoorbeeld zit rechts achteraan, discreet maar goed waar te nemen. Bij minder goede speakers verdwijnen elementen zoals deze naar de achtergrond, verdrongen door het grote muzikale geweld.
Q Acoustics Concept 500: War Anthem
De laatste tijd grijpen we wel vaker naar ‘War Anthem’ van Max Richter als we willen horen hoe diep een luidspreker kan duiken, terwijl er ook een tragische strijkerslijn wordt weergegeven die in een crescendo naar een climax opbouwt. Het beroert wel bij de Concept 500, al hebben we het gevoel dat we niet de hele diepte van deze track gepresenteerd krijgen. Voor een stuk ligt dat aan de ruimte en plaatsing, maar misschien ook wel aan het wat slanke profiel.
Dat gevoel hebben we ook bij ‘Broken Homes’ van Tricky. Het is heel sfeervolle trip-hop, waar het gevaar is dat het gefluister van Tricky overstemd wordt door de vooraan geplaatste zanglijn van PJ Harvey. Dat gebeurt hier niet, de Concept 500 doet het qua imaging vrij goed. Toch ook hier weer het gevoel dat het niet zo diep duikt als je zou verwachten. Het meer universele karakter van de Q Acoustics-speaker blijkt bij het beluisteren van ‘Between the buttons’ van de technogroep French 79. Deze track klinkt echt magnifiek op de C500, ritmisch heel sterk, alle nuances in de synthklanken prachtig weergegeven voor een coherente muur van geluid. Zo passeren er nog heel wat tracks, zoals van het recente Radiohead-album ‘A Moon Shaped Pool’, waarbij we denken: “Niet slecht!”.
Na afloop van onze lange sessie hadden we een goed idee van hoe de Concept 500 presteert. Je mag hem gerust een allrounder noemen die zowel bij lagere volumes als bij stevig werk hoogwaardig klinkt en geen vrees heeft van zeer dynamische muziek. Dat is een mooie prestatie van het team van Fink en Q Acoustics.
Q Acoustics Concept 500: Conclusie
Hij is strak. Als je de Concept 500 in één woord wil vatten, dan is het dat wel. Maar niet strak zoals pakweg de Teufel Definion 5, die - typisch Duits - strakheid combineert met een zekere droogheid. De Concept 500 is in die zin een mooi huwelijk tussen Duitsland en Engeland: gecontroleerd, maar toch nog speels genoeg. Met een warme toets, zonder echter detailweergave te verliezen. Mooi voor het oog ook.
Kortom, een verrassende sterke eerste inzending voor het hogere hifi-segment van Q Acoustics. Wellicht staat dit merk niet op je te-luisteren-lijst als je op zoek gaat naar een nieuwe set luidsprekers rond 4.000 euro, maar ons advies is dit: luister rustig naar de vaste waarden in het segment, maar neem ook tijd voor deze nieuwkomer. De Concept 500 is misschien niet perfect, maar hij is wel een zeer goede allrounder.
Beoordeling: 4,5 op 5
www.qacoustics.co.uk/