Aandacht bij importeur D+M (oa Denon en Marantz) gaat dit weekend hoofdzakelijk uit naar de schitterende Marantz 14-Serie Special Editions, die deze maand de cover van Music Emotion sieren. In die review, spoedig ook op HiFi.nl, eindigt Max Delissen met de opmerking “Ik snap in elk geval nog steeds waarom ik al jaren een liefhebber ben van het merk”. We luisteren naar een SACD van een van Ken Ishiwata’s muzes uit de muziekwereld, en een ‘gewone’ cd-opname met filmmuziek uit de blockbuster Gladiator, en kunnen niets anders dan ons bij Max aansluiten.
Een ruimte verderop besteedt D+M ook aandacht aan de Heos-lijn van Denon. Relatief nieuw daarbij is de indrukwekkende soundbar, die ons voor de vierde keer(!) deze ochtend nog eens kennis laat maken met Hello van Adele. En het moet gezegd, het is vrij stevig wat er aan muziek aan zo’n slanke onder-de-tv-speaker kan komen. En de assisterende (draadloze) subwoofer, standaard metgezel van de Heos Home Cinema, geeft vooral diepte en weinig dreunen. Handig ook: de vertegenwoordiger van Denon speelt de muziek af met zijn telefoon, terwijl de USB-stick met bronmateriaal in een andere speaker van de opgestelde Heos-lijn gestoken zit. Prima demonstratie van multi-room, dus.
Revolutions
Importeur HNNY Benelux, om de hoek bij de interes demonstreerde gedurende het weekend veelvuldig met de Tannoy Revolution XT luidsprekers. Aansturing werd verzorgd door Creek Evolution versterkers aangevuld met de nieuwe REL Ti sublaagsystemen, waar iEar' al langer specialist in is. De Revolution XT modellen zijn in hun nieuwe uiterlijk (weliswaar met behoud van de klassieke trapezoïde vorm) voorzien van een ingenieuze dubbelreflex-gekoppelde ruimte, die het sub- en middenlaag moet optimaliseren. De geïntegreerde plint laat op doordachte wijze de lage frequenties de luisterkamer in vloeien, voor een gebalanceerd resultaat.
Om de hoek vinden we een ruimte voor Q Acoustics, het luidsprekermerk van Armour Home, dat al jaren zeer budgetvriendelijke speakers op de mark brengt. Onder meer de 3000i en Concept series worden gedemonstreerd. En ook bij Quad-raad, waar onder de bezielende leiding van Theo Wubbolts gedemonstreerd wordt met de vermaarde apparatuur van AudioLab, vinden we mooie luidsprekers: een selectie van Mission. De nieuwe 8300-set met versterker en CD-speler met D/A-converter, ook geschikt voor DSD, maken muziek op de VX-serie speakers.
AudioQuest
In dezelfde open ruimte als waar de Heos Home Cinema zijn bombastische werk doet, treffen we ook de bekende wanden en etalages van AudioQuest, uiteraard ook aanwezig. Eigenlijk heeft het merk op een show als deze als vanzelf al ruim voldoende ambassadeurs. Onder meer bij KEF, Hegel en Marantz, waar de 14 Serie zijn werk doet op een paartje Bowers & Wilkins Nautilus 804, vinden we de kabels van de Amerikanen terug. Maar uiteraard is er bij het merk meer te beleven, waaronder natuurlijk de vorig jaar geïntroduceerde NightHawk. Aandacht vandaag is er vooral voor de gloednieuwe Jitterbug, weet Jules Withagen (The Quest Group). Iets met warme broodjes en een toonbank.
GP Acoustics
Het zal je wellicht verbazen, maar het eerste wat we zien en vooral horen in de demonstratiezaal van GP Acoustics, zijn Johan Coorg en twee als altijd swingende KEF Blades. Ok, dat is inderdaad geen verrassing – maar wel weer een welkome aanblik, want een KEF Blade is toch een instrument dat je eens gehoord moet hebben, en Coorg kan je als geen ander uitleggen waarom. Getuige het feit dat het ook hier schuifelen en op de grond zitten is, wordt die mening door de bezoekers gedeeld. En dan hebben we nog niet eens gemeld dat er ook een paar Muon MkII’s opgesteld staan.
Ook qua aansturing is het de moeite waard even te blijven hangen. Zoals de meeste lezers weten, is GP ook verdeler van Hegel, en dat levert een graag gehoorde combinatie op. Sales Manager Anders Ertzeid bewijst dat met een demo van de nieuwe H360 – een ‘gigant onder de geïntegreerde versterkers’. Met 250 watt per kanaal aan 8 ohm en een dempingsfactor van meer dan 4000 is ‘elke denkbare luidspreker met gemak aan te sturen’.