REVIEWDynaudio

Pagina 2

Werner Ero | 23 augustus 2017 | Fotografie Fabrikant | Dynaudio

Want terwijl op alle contourmodellen het speels uitstekende gebogen ‘plaatje’ aluminium waarop de luidsprekerunits zijn vastgeschroefd, in eerste instantie nog als een enkel sierlijk detail opvalt; blijkt het bij nader onderzoek helemaal niet om een dun plaatje, maar juist om een zeer solide massief 1,4 cm dik en goed gedempt aluminium paneel te gaan! Niet alleen kunnen de units hier veel beter en vooral steviger op worden vastgeschroefd, maar zo’n paneel is zeer natuurlijk ook veel stijver en kleuringsarmer dan het doorgaans standaard toegepaste MDF of HDF.

Gelukkig blijft het hier nog lang niet bij, want ook de nieuwe behuizing heeft eigenlijk niets meer met zijn voorgangers te maken. Want terwijl in eerste instantie de afgeronde kastvorm, fraaie afwerking en materiaalkeuze (vooral in grijs eiken en donker rozenhout gepolitoerde hoogglans) de nodige indruk maken, zit de werkelijke finesse en ‘ontwikkelmagie’ zoals wel vaker aan de binnenzijde. Met een 3,8 cm dikke achterzijde, 2,6 dik front en afhankelijk van het model 1,6 of 1,9 cm zijpanelen, is samen met de gewichtige aluminium baffle en natuurlijk de luidsprekerunits in ieder geval meteen duidelijk waar dat hoge gewicht nu vandaan komt.

Dynaudio Contour 20 - Work of art

De productie van deze nieuwe behuizing neemt maar liefst 3(!) weken tijd in beslag en is alleen al een kunststuk op zich. Vooral doordat in plaats van massief plaatmateriaal bij deze Contour modellen verschillende dunne lagen vast op elkaar worden gelijmd, om daarna onder hoge druk tot één geheel op elkaar te worden geperst. Vooral het profiel met zijn typerende gekerfde reliëf wat tegen de binnenzijde van de kast is aangebracht, trekt meteen mijn aandacht. Het blijkt naast extra stijfheid vooral te zijn bedoeld om opbreekverschijnselen en ongewenste geluidsgolven zoveel mogelijk te elimineren.

Na dit proces rond een 5-assige CNC freesmachine tenslotte de basisafwerking af, waarna als volgende stap acht uur handmatig schuren en polijsten op het programma staat. Uiteindelijk zijn op ieder Contour model tot wel 11 laklagen aangebracht, zijn per kast 16 vellen schuurpapier verbruikt en is  bijvoorbeeld op een Contour 30 maar liefst vier liter lak aangebracht!

Dynaudio Contour 20 - Volledig nieuw ontwikkelde units

Wie Dynaudio zegt, denkt naast de doorgaans typerende rechthoekige kastvormen volgens mij als eerste vooral aan de enorm goede volledig zelf ontwikkelde luidsprekerunits. Hoewel ik nooit zal zeggen dat een fabrikant met ‘standaard’ ingekochte OEM units geen topweergevers zal kunnen ontwikkelen, heeft het doorgaans wel grote voordelen wanneer je alle parameters binnen een ontwerp volledig zelf kunt bepalen Niet alleen zal de totaalintegratie vaak sneller optimaal uitvallen. Maar ook kan het filter minder complex uitvallen, waarbij bovendien alle waardes precies op het beoogde afstraalgedrag en kastafmetingen kunnen worden afgestemd.

In de Contour 20 wordt als tweeter de legendarische 28mm Esotar2 soft dome in zijn nieuwste incarnatie toegepast. Niet alleen is deze Esotar2 Dynaudio’s beste tweeter ooit, maar het is ook een schoolvoorbeeld over hoe je met een zijdezacht hoog weergave, toch een overvloed aan de fijnste details, klankkleurnuances en dynamische contrasten kunt weergeven. In tegenstelling tot de alsmaar verder geperfectioneerde tweeter, is de 18 cm mid/woofer wel een volstrekt nieuw ontwerp. Hoewel het voor Dynaudio zo typerende conusmateriaal MSP (Magnesium Silicaat Polymeer) ook hier weer van de partij is, blijkt de rest van het ontwerp volledig anders te zijn. Eén van de doelstellingen van de nieuwe Contour serie was namelijk om het reeds ‘superieure’ midden en hoog van de vorige generatie te behouden, maar dat de belastbaarheid en laagweergave nog verder verbeterd zouden moeten worden. Uiteindelijk is dit gelukt door een woofer te ontwerpen die naast een 20% grotere spreekspoel met 24% grotere windinghoogte, ook een 70%(!) grotere conusuitslag kan bereiken.

Daarbij is de 7,6 mm elliptisch gevormde conusrand in staat tot grotere uitslagen en is last but not least, de dikte van de MSP conus zelfs afhankelijk van het gedeelte variërend van 0,5 mm naar 0,4 mm. Iets wat tot voor kort technisch nog niet mogelijk was. Zelfs de toegepaste lijm blijkt onderdeel van het totale luisterproces te zijn geweest, zodat hier werkelijk niets aan het toeval is overgelaten. Hoe ver de ontwerpers zijn gegaan in het behalen van zelfs het laatste restje kwaliteit, blijkt wanneer tenslotte ook het zeer nauwkeurig bepaalde 6 dB/ octaaf wisselfilter met topkwaliteit Mundorf condensatoren is uitgerust en het enkele paar aan de achterzijde van de kast gemonteerde luidsprekeraansluitingen uit de WBT NextGen serie afkomstig is. 

MERK





EDITORS' CHOICE