Dual pakte vervolgens uit met een heftig zware, uitgebalanceerde draaitafel, en het zou wel eens zo kunnen zijn dat de 701 het zwaarste plateau van alle ooit gemaakte Duals heeft. Bij al de hoogvliegerij hoort natuurlijk een puike arm en Dual ontwikkelde voort op de fraaie arm die op de 1229 stond. Ook hier iets unieks: het contra-gewicht had voor het eerst een zogenaamde anti-resonator die de laagresonantie moest dempen. Later zou die zelfs instelbaar worden gemaakt. Wat bleef was de karakteristieke naalddruk- en zijdrukinstelling met een veertje en draaiwiel.
Het armverhaal werd gecompleteerd door een topklasse element standaard mee te leveren. De klant kon kiezen uit een Shure V-15III of een speciaal voor de 701 gemaakte Ortofon M20E die niet los te koop was.
De overigens zeer betrouwbare, prettig en logisch werkende volautomaat werd gestript. Het toerental 78 hoort niet op een topklasser thuis en kwam, net als bij bijna alle latere Duals, te vervallen. Ook de plaatdiameterkeuze verdween, en zat nu aan het toerental vast: 45 levert 17cm als opzetpunt, en 33 1/3 gaat naar 30cm. 25cm platen en 12inch 45’s moeten dus met de hand worden opgezet. Dientengevolge heeft de 701 nog maar twee bedieningshendels: toerental en start/stop. De wisselaar-mogelijkheid verdween ook: dat hoort niet op een topklasser. De 701 heeft dan ook een vaste plateau-as. De elektronica maakte wel een andere nieuwe feature mogelijk: toerentalfijnregeling voor 33 1/3 en 45 apart, uiteraard compleet met spiegelstroboscoop.
Achteraf blijkt de 701 bepalend voor de meeste latere Duals te zijn geweest: de typenummers werden driecijferig (7xx is direct drive, 5xx en 6xx snaaraandrijving, tussenwiel zou stilletjes verdwijnen), de wisselaarfunctie verdween en 78 toeren ook. Wat nog even bleef was de mooie afwerking (de 701 heeft heel weinig kunststofdelen), de rechte arm met het typische Dual element-sleetje die een artistiek alternatief was voor de eeuwige Japanse dertien in een dozijn S-arm, de Duits-gründliche opbouw en kwaliteit. Misschien is de 701 wel de mooiste Dual aller tijden.