Creek, Harbeth en Epos laten zich om beurten horen in een poging Reson luidsprekers en elektronica die in dezelfde ruimte staan te verslaan. Epos heeft daar duidelijk de hardste dobber aan en als ik de prijzen hoor voor de systemen vallen die tegen. Maar goed, het is een show met alle problemen die show ruimtes nu eenmaal hebben. De Reson speakers trekken zich daar weinig van aan. De in India gefabriceerde kasten vormen inwendig een combinatie van transmission line en hoorn. Een enkele breedbandweergever met een superlichte papierconus neemt het hele frequentiespectrum voor zijn rekening. En met een zeer opmerkelijk gemak.
R-T-F-S is een bedrijf dat zich bezighoudt met room tuning en oplossingen biedt voor de aanpassing van een akoestiek. R-T-F-S is nog maar klein als ik het vergelijk met de vrijwel overal aanwezige FAST Audio wandpanelen en hoekabsorbers. In de ruimte van R-T-F-S is tevens de strakke vormgeving van Berendsen te bewonderen. Heel voorzichtig zie ik het af en toe in een winkel staan in Nederland. Het merk verdient een beter lot. Usher valt mij tegen. De vormgeving is heel erg geënt op Sonus Faber maar heeft lang niet de afwerking van dit illustere merk. Het design is “gemaakt” en het geluid niet veel beter. Alles wat Usher doet is in het overdreven getrokken lijkt wel. De eindversterkers bevatten meer eindtransistoren dan een zinnig mens zou wensen. De ScanSpeak units in de luidsprekers geven veel te veel bas en hoe ingespannen sommige bezoekers ook luisteren, voor mij is de lol er snel af.
Veel indrukwekkender is de demo van het Duitse merk Ascendo. Hier staat een Audio Aero cd speler via C.A.T. versterking loodzwaar uitgevoerde kasten aan te sturen met bandtweeters. Het systeem is zo dynamisch dat schrikeffecten optreden, zelfs met bekende CD’s als die van Patricia Barber. Een demo met uitsluitend percussie staat “recht in je bek” te rammen. Gelukkig is er plaats voor subtielere dingen en toont Ascendo dat ook zonder geweld het systeem in staat is op heel hoog niveau een prestatie neer te zetten. Niet beluisterd maar wel gezien de C5 van Ascendo waarmee gemikt wordt op SACD multi channel weergave. De C5 is een puntbron weergever met een coaxiale unit.
Luidspreker merk A.D.A.M. dat uit de pro markt komt heeft een vormgeving die doet denken aan Dynaudio. Een spelende film is leuk maar geeft geen juiste indruk van het kunnen van de set. Net zo min in dat het geval bij Linn die twee ruimtes heeft. De Duitse Linn importeur heeft of de wind er niet onder bij zijn personeel of is minder gedreven dan onze eigen importeur Latham. De demo van een Unidisk met AV5125 en Linn Akurate valt nog mee, maar de demo in de ruimte ernaast is bedroevend. Het licht blijft aan en daardoor is het geprojecteerde filmbeeld vaag en flets. Het geluid staat zacht zodat de vertegenwoordigers goed met elkaar kunnen converseren en van enige interesse voor de bezoekers lijkt geen sprake. Een gemiste kans voor een merk dat zich zo sterk en opvallend kan en mag profileren in de audio en Home Cinema markt.
Lindemann toont als verrassing een nieuwe vormgeving in een 5000 serie die na oktober in de winkels moet komen. De fronten zijn afgewerkt met blauw leer tegen aluminium. De componenten gaan vanaf 4000 euro per stuk kosten. Lindemann is een zeer innovatieve Duitse fabrikant. Niet goedkoop maar wel erg goed is het topmodel 820 SACD speler die voor 9900 euro in de prijslijst staat. Deze speelt via de 850 versterker op eigen speakers van Lindemann en dat is niet geheel onverdienstelijk om het eens zachtjes uit te drukken.
Totaal andere vormgeving bij Audio Meca. Het Mephisto II.x loopwerk van 6500 euro ziet er schitterend uit in zwart acryl met goudkleurige ornamenten. Ook de platenspelers met Benz Micro elementen doen de hebberigheid toenemen. Om die nou eens te kunnen combineren met een Aesthetix Io phono stage of desnoods met een kleiner broertje van Aesthetix is toch een droom van menig audiofiel.
Veel verdiende aandacht voor Wiener Lautsprecher Manufaktur (WLM) die net begint en diverse toppers neerzet. Van een monitor tot een groot actief systeem. De middelste weergever waarmee men demonstreerde op een spotgoedkope Chinees deed al stof opwaaien, het grote actieve systeem sloeg in als een bom. Met Audio Aero front-end en Manley Labs versterkers zette het een weergave neer die de concurrentie deed verbleken. Hoog realisme uit hoog rendement weergevers voor elke soort muziek. Ook hier een slagwerk demo die je uit de stoel slaat. Weer veel gepraat met klanten dwars door de demo heen. Heren leveranciers, doe dat toch niet, u verjaagt het publiek op die manier. WLM is trouwens in Nederland vertegenwoordigd en te koop.
Terug naar een Duitse leverancier. Audionet heeft elk jaar meer types ter beschikking en blaast heftig mee in het Home Cinema segment. Een 7.1 demo met teveel geweld blies door Siltech kabels over Wilson Benesch luidsprekers door de wanden naar de buren. Iets minder geweld had de set meer eer aangedaan. Audionet heeft een leuk stuk software laten schrijven voor het beoordelen van de kamer akoestiek wat gratis te downloaden is van hun site www.audionet.de. Een microfoon en een PC met geluidskaart is voldoende om thuis metingen te verrichten. We gaan het zelf ook proberen. Intussen blijft Audionet een merk dat mij sterk aanspreekt vanwege het uiterlijk, de kwaliteit en de verzorgde bouw.