De bekendste subwoofer van Bowers & Wilkins is ongetwijfeld de PV1D, al was het maar vanwege de bolvorm. Mede daardoor is dit een sub die je in tegenstelling tot de meeste rivalen wél op een zichtbare plaats in de woonkamer wil plaatsen.Maar wij gaan in deze test kijken naar een telg uit de nieuwe DB-familie, dat uit drie (en binnenkort vier) subwoofers bestaat.
Het zijn subs die zich aanmelden als opvolgers voor de vrij legendarische en nog altijd beschikbare DB1, grondig vernieuwd met technieken uit de 800 Series en ook met inzichten komende de PV1D.
Concreet testen we hier de DB2D, het middelste model tussen de 2.000-watt sterke DB1D en de DB3D met 1.000 watt vermogen. Ook de DB2D beschikt over een kilowatt vermogen, maar de gebruikte drivers zijn een maatje groter. Binnenkort verschijnt ook de DB4S, maar die is qua techniek en prijspositionering duidelijk de junior van de familie. De DB4S is eerder bedoeld om luidsprekers uit de nieuwe 700 Serie te vergezellen, terwijl de drie anderen wellicht eerder gekoppeld worden met zeer high-end luidsprekers of in grote thuisbioscoopprojecten een plek krijgen.
Bowers & Wilkins DB2D: Twee is beter
De wakkere lezer zal in bovenstaande tekst gezien hebben dat we spraken over ‘drivers’, niet 'driver'. De meeste goedkopere subwoofers bezitten slechts één woofer, maar niet de DB2D. Die heeft er twee, van 10 inch diameter. Er zijn nog meer high-end subs met dubbele drivers, die op verschillende manier opgesteld en aangesloten kunnen worden. Bowers & Wilkins koos er voor om de twee drivers met de rug tegen elkaar in een gebalanceerde opstelling te plaatsen. Ze bewegen simultaan naar buiten en dan naar binnen.Â
Er zijn twee pluspunten: de kracht die elk woofer naar achter stuurt wordt geannuleerd door de identieke geluidsgolven die van de andere komen. Het resultaat is dat je behuizing zeer trillingvrij wordt en niet bijdraagt aan de klank door zelf lage vibraties te produceren. Dat is bij een subwoofer die potentieel heel luid gaat spelen een enorm pluspunt. Het tweede voordeel ligt voor de hand: twee woofers spelen luider.
De drivers in kwestie zijn twee 10-inch Aerofoil-woofers. Bij de introductie van de 800 Serie-speakers was Aerofoil één van de grote innovaties. Inmiddels drupt deze technologie naar beneden. Zo is Aerofoil eveneens present bij de nieuwe 700 Serie. Maar wat is het juist? Aerofoil is een combinatie van materialen en een productietechniek, waardoor drivers met variërende diktes gebouwd kunnen worden. Dat laat Bowers & Wilkins toe om conussen te ontwerpen met een andere dikte in het midden dan aan de rand. Het Britse bedrijf zegt daardoor een ideale mix van stijfheid en lage massa te kunnen bereiken, oftewel drivers die snel reageren maar niet lang natrillen. En dat is precies wat nodig is.