In de tijd dat de DB2D bij ons was, combineerden we het in verschillende opstellingen. Het is nu eenmaal een drukke periode waarbij veel test samples opduiken... Voor surround kwam de DB2D naast een 5.1-opstelling van de nieuwe Monitor Audio Silver-speakers te staan, aangedreven door een Arcam AVR550. Zijn muzikale kwaliteiten onderzochten we met een Devialet 200 en een set Focal Sopra N°2's. Het was mooi geweest om de samenspel tussen de DB2D en pakweg een set 805 D3's of 705's te onderzoeken, maar daar was niet genoeg tijd voor. Mocht dat op een later moment toch gebeuren, dan vullen we dit artikel aan.
Laten we eerst met muziek beginnen. Vooraleer echt geconcentreerd met de DB2D bezig te zijn, sloten we hem wel al aan om enkele mee te draaien in allerlei opstellingen. Wat daarbij opviel, is in hoeverre een subwoofer op dit niveau zelfs veel goedkopere luidsprekers kan ondersteunen (zoals de MA's) en de totaalklank verbetert. Dat kan de Bowers & Wilkins omdat het ondanks zijn immens vermogen van 1.000 watt ook aan lage volume heel gecontroleerd net genoeg het laag aandikt. Aandikken klinkt mogelijk wel wat onrespectvol, maar zelfs als aan een normale volumeniveau vond ik de DB2D heel veel nuance vertolken. Ok, draai speel techno van het Berlijnse Moderat en je ervaart vooral een stevige geluidsmuur die er voordien niet was. Dat is natuurlijk mooi als je daar van houdt, maar er is een grote meerwaarde bij ongeveer elke genre te bespeuren. Orgelcomposities van J.S. Bach, zoals die van Karl Richter op Deutsche Grammophon, profiteren echt van een sub zoals deze.
Het klopt dat in ons geval de Focals op zich geen subwoofers nodig hebben, al duikt de DB2D wel nog een tikje dieper dan deze spectaculaire vloerstaanders. Maar het grote voordeel zit hem bij de RoomEQ, die je gemakkelijk via de app kunt in- en uitschakelen. De meting van de app had aangegeven dat er een paar problematische frequenties in de ruimte waren. Door de vloerstaanders te beperken met een high-pass filter (mogelijk via de uitgebreide personalisatiefuncties van de Devialet) bleven de Sopra's daar van weg en kon ik RoomEQ van de Bowers & Wilkins rond die room modes laten werken. Dat bleek behoorlijk effectief; de probleemfrequenties zorgden voor toch wat wolligheid, dus door ze te elimineren werd het totaalbeeld ook reiner en snediger.Â
Op vlak van muziek lieten we ook de DB2D een set Monitor Audio Silver 100-boekenplankspeakers ondersteunen. Dit zijn weliswaar geen kleine speakertjes, maar behoorlijk forse dingen. In theorie duiken ze tot 40 Hz, maar zoals wel vaker is de fabrikant op dat vlak wat optimistisch. Niettemin komen er wat meer bassen uit dan je zou denken; het zijn prima dingen. Toch is de verrijking die geboden wordt door de DB2D onmiddelijk merkbaar. De kamer voelt veel beter gevuld en je merkt dat de Silver 100's meer 'adem' krijgen om de midrange te vertolken.
Het enige dat we echt missen - en het is een meer theoretisch gemis - is ondersteuning om twee DB-subwoofers op elkaar af te stemmen of in tandem RoomEQ uit te voeren. Toegegeven, twee subs zoals deze zijn in de meeste gevallen overkill én budgetoverstijgend, maar in een groter project kan werken met twee subwoofers voor muziekweergave een heel straf resultaat opleveren. In de literatuur zijn er best wel voorstanders voor dergelijke opstelling te vinden.
De evidente bestemming voor een subwoofer zoals deze is natuurlijk een thuisbioscoop. Daar schakelden we de DB2D in voor onze test van de Onkyo TX-RZ1100 en de Monitor Audio Silver 6G-opstelling (2 x 200's, C350 en 2 x 50's). Het wow-effect hadden we inmiddels wel verwacht, na de muziektesten met de DB1D. Ondanks alle metingen van de receiver en sub vonden we het wel prettig dat je de level nog handmatig kunt aanpassen. Sommige films - ja, Bruckheimer en Bay, we kijken naar jou - overdrijven fors in het LFE-kanaal. Het is ook bij die soort films dat de RoomEQ echt een meerwaarde levert, want al het extra energie in het laag die er opduikt bij weer een knallende auto in 'Fast & Furious 8' (nu beschikbaar op een mooie Ultra HD Blu-ray met een knappe DTS:X-surroundtrack) kan veel resonantie doen ontstaan.
Bowers & Wilkins DB2D: Conclusie
De hoge mate van controle en de uitstekende impulsrespons van deze subwoofer maakt hem uitermate geschikt voor nagenoeg elke toepassing. Ja, ook menige stereo-opstelling zal verrijkt worden door deze kanjer. Immense luchtverplaatsingen zijn geen probleem, maar die strakke controle, daar kijken we van op. Wie dacht dat alle subwoofers gelijk zijn en niet meer doen dan wat gerommel in het laag toevoegen om actiefilms indrukwekkend te maken, die moet eens dringend luisteren naar een setup waar de DB2D deel van is. Dankzij de ingebouwde EQ’en en tuning via de app is de integratie van de sub in je kamer ook bijzonder eenvoudig.Â
Toegegeven, het is ook gewoon zo dat een echt goede subwoofer die juist is afgeregeld altijd een spectaculaire impact heeft. Veel mensen zijn helaas rommelende doosjes bij goedkope soundbars of instapsubs die niet echt optimaal zijn geplaatst gewoon, en weten dus niet wat je er mee kunt doen. Uiteraard moet je niet per se investeren in de DB2D om dit te ervaren, high-end subs vind je ook bij merken als SVS en ELAC, om maar een heel klein deel van het spectrum te benoemen. Maar de Bowers & Wilkins-subs maken het wel gemakkelijker om ze goed in te regelen en kamerproblemen op te lossen én beschikken over waanzinnig veel controle en diepgang. Letterlijk.