De 21ste verjaardag van de Bristol Hifi Show is minder uitbundig gevierd dan mogelijk is verwacht. Een zekere gezapigheid slaat toe, die terug te vinden is in het aantal bezoekers op vrijdag en zondagmorgen. Ook is die terug te vinden in de aanwezigheid, beter gesteld afwezigheid van een deel van de Britse audiopers, waar ik in eerdere edities haast over struikelde.
Het productaanbod gaat steeds meer richting middelmaat en zowel de uitschieters naar boven als naar beneden laten zich niet meer zien. Dat lijkt misschien slecht nieuws, maar voor de doorsnede consument betekent het vaak iets heel anders. Het aanbod in het middensegment wordt weer groter, prijzen zijn realistischer en merken beginnen te snappen dat wij allemaal een Ferrari willen, maar budgettair gedwongen zijn in een Polo te rijden. Dus willen consumenten een luxe Polo en bovendien een auto/set die het gewoon elke dag doet zonder veel onderhoud.
Wie net als ik vier jaar geleden Bristol bezocht vergaapte zich aan buizenversterkers, hoornluidsprekers en draaitafels. Op de 21ste verjaardag is het aanbod van buizen uiterst dun bezaaid, wilde zelfs Tannoy geen hoorn meer neerzetten en waren draaitafels op één, hoogstens twee handen te tellen.
Misschien is het tekenend dat B&W niet eens de moeite had genomen zelfs maar één paar luidsprekers te laten zien. Ze bleven steken bij de Zeppelin (docking, versterker, luidsprekers in één) waar een iPod in past. Hoogmoed, desinteresse, ander beleid of nieuwe wegen? Wie het weet mag het zeggen. Gelukkig namen vele anderen wel de moeite met een vrachtwagen te komen en kregen we genoeg te zien en te horen om de Bristol Show nog altijd een warm hart toe te dragen.
Van boven naar beneden werkt altijd effectief tijdens hotelshows. Op die manier vallen we met de neus in de boter en treffen we drie luisterruimtes met Naim apparatuur. Later zien we de vierde ruimte een paar verdiepingen lager. Naim laat sets zien in al hun prijsklassen. Dat wil zeggen een kamer met de CD5i en de Nait 5i, een kamer met de SuperNait, een kamer om de standaard Naim netsnoeren te vergelijken met hun nieuwe Power-Line snoer en tenslotte een ruimte volgestopt met de 500 series, waar een Avid draaitafel met Naim Aro arm speelt over de nieuwste Naim SuperLine phono versterker. Met echte SBL’s geeft dat een geluid waar menigeen zich moeilijk van kon herstellen.
Er werd netjes afgewisseld tussen CD en LP. Alleen vertelde niemand waar het allemaal om ging. “Men leze de bordjes”, in plaats van een leuke show te geven. Goed beschouwd zou Naim eens moeten vertellen waarom ze met een speciaal netsnoer komen. Dat was toch niet nodig aan een Naim?
Een verdieping lager echt lekker nieuws. Spendor introduceert drie luidsprekers. Twee waren er al een beetje, de prototypes van vorig jaar. Echt nieuw is een monitor met de naam SA1, waarin recent ontwikkelde 15 cm basunit is gepaard aan een tweeter. Het filter bevat uitsluitend hoogwaardige onderdelen zoals ClarityCap condensatoren. De afwerking van de kast staat op hetzelfde niveau als de nu beschikbare Statement van 5000 pond. De SA1 prijs is 1500 pond. Voor de helft is de aloude LS3/5A nog eens geïmiteerd als S3/5R. De SA1 was te beluisteren en maakte vanaf de eerste noot een diepe indruk op ondergetekende. Als de fabrikant de boodschap juist heeft overgebracht krijg ik een paar ter recensie. Ik wacht die dag met spanning af.
Van klein naar immens groot en duur. The Greek Legend zoals ze zelf zeggen toonde bij Amadeus Audio een Ypsilon single ended buizenversterker met bijbehorende voorversterker, cd speler en luidsprekers. De afmeting van de eindtrap komt niet overeen met de 46 Watt die hij levert. Intern uitsluitend amorfe transformatoren. Om een prijsidee af te geven: cd 10.000 pond, passieve voorversterker met trafo 10.000 pond en eindversterker 19.000 pond. Kostbaar, een groot geluid en ware klasse.