NIEUWS

Wat is High End – publicatie week 18

Marc Brekelmans | 29 april 2008

Bij mijn beste weten bestaat er geen definitie van het woord High End, het is meer zoals met de term ‘kunst’. Wat bepaalt of iets kunst is? En wanneer noemen we iets High End?

Je komt dan al snel aan een paar algemeenheden die de lading niet dekken. High End apparatuur levert een bovenmatige klankkwaliteit: nou, ik ken genoeg zogenaamde high end apparaten die niet aan dit criterium voldoen. High end is duur: hm, er zijn ook relatief goedkope apparaten die ik graag tot de High End zou willen rekenen. High End zit ‘m in de bouwkwaliteit; ook daar zijn genoeg voorbeelden van te geven die het tegendeel bewijzen. Zo zijn er prachtig gebouwde apparaten die beroerd klinken, en evenzoveel slecht gebouwde apparaten die uitzonderlijk goed klinken.
Misschien is het dus een combinatie van deze drie factoren. Laten we het proberen te definiëren als: High End is geluidsapparatuur welke buitengewoon goed klinkt en/of buitengewoon veel kost en/of buitengewoon goed gebouwd is. Waarbij we de eerste en de laatste kwalificatie graag maximaal zien, en de middelste factor (die van de prijs) het liefst zo laag mogelijk. Mocht u een betere (en serieuze) definitie hebben dan horen we dat graag.


foto: Marc Brekelmans/Hifi.nl

High End is zo’n ingeburgerd begrip in de hifi-industrie dat er zelfs een jaarlijkse show wordt gehouden onder de naam High End. Ik heb het dan natuurlijk over de High End in München. Ook dit jaar gingen we weer naar München om voor u verslag te doen van deze leuke show.
Algemene indruk van de show: Mooi opgezet, veel licht in de hallen en demonstratieruimtes, veel dure sets in de Atriums, veel leuke muziek (van Johnny Cash tot Leftfield en van Opera tot AC/DC), vaak veel te hard weergegeven (je moet indruk maken…al is het maar op de buren die daardoor hun eigen set niet meer kunnen horen), leuke live-muziek (een prachtig uitvoering van Chopin op een Fazioli vleugel), volle hallen en veel tevreden exposanten.
Probleem op dergelijke shows is altijd de akoestiek van de ruimtes en de overlast van de buren. Toch wisten sommige sets een bovengemiddelde prestatie neer te zetten, ik denk daarbij aan de Avalon Isis met Hovland versterking en dCs bron, de Magnepans, een zeer goede demonstratie van WLM, de set van Ascendo, de KEF en Arcam demonstratie en de relatief betaalbare set van Leema. Wat mij (ons) betreft stuk voor stuk sets die de naam High End meer dan waardig zijn.

Deze week hebben we naast de verslaglegging van de High End show in Munchen ook nog onze eigen High End recensies voor u. Wat dacht u van de Ayre MR-X monoblokken die Jan de Jeu mocht recenseren, of de Linn Akurate DS (Digital Streamer). Ja, deze schakel tussen uw computer en uw hifi-installatie mag met een gerust hart High End genoemd worden. Dat wordt gerechtvaardigd door de klankkwaliteit, de prijs en de bouwkwaliteit.


Nieuw op HiFi.nl

Hardware recensies

Ayre MX-R - lichtvoetige zwaargewichten  
Al jarenlang loop ik in binnen- en buitenland de diverse audio beurzen af en na afloop kan ik me vrijwel nooit herinneren wat er op een bepaalde installatie voor muziek gedraaid werd. Wanneer dat wel het geval is, dan is dit onveranderlijk terug te voeren op een uitzonderlijk muzikale presentatie.


foto: Jiri Büller/Hifi.nl

Linn Akurate DS & Linn Akurate CD 
Een Linn DS (Digital Streamer) is in principe een cd-speler zonder loopwerk. Dat klinkt misschien wat vreemd maar het is eigenlijk een logische evolutie van de bekende digitale bron. Men wilde ooit de traditionele analoge platenspeler vervangen door een digitaal alternatief.


Achtergrondartikelen

High End show 2008 München  
De High End 2008 in München was dit jaar weer een groot succes. De bezoekersaantallen waren ten opzichte van de vorige editie weer wat hoger, en er waren meer dan genoeg verrassende nieuwe dingen te zien, én te horen...


foto: Marc Brekelmans/Hifi.nl


Tip

75 Ohm afsluitplug 
De meeste CD/SACD/DVD-spelers zijn van één of meerdere digitale uitgangen voorzien, meestal zowel optisch als elektrisch. De elektrische S/PDIF uitgang wenst te worden afgesloten met een impedantie van 75 Ohm, vandaar dat ongebalanceerde digitale interconnects als 75 Ohm Coax (al dan niet meervoudig afgeschermd) zijn uitgevoerd.


Muziek en Filmbesprekingen

Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra & Tra-La-La Band - 13 Blues For Thirteen Moons (CD)
Ja hoor, ze zijn er nog. Jonge mensen die hun bezorgdheid over de wereld uiten in compromisloze, kwade muziek en getergde vocalen. Neem deze uit Godspeed You! Black Emperor voortgekomen gitaarband met strijkkwartet, opererend vanuit hun roemruchte Hotel2Tango studio in Montreal.

Essie Jain – We Made This Ourselves (CD)
We leven in een gehaaste, luidruchtige wereld. Dat is niet altijd fijn, je zou er nog gestrest van raken. Ontsnappen is mogelijk met de eerste CD van de Engelse, nota bene naar New York verhuisde zangeres Essie Jain. Verstilde muziek, intiem, sereen, nauwelijks van deze wereld en ook nog eens bloedstollend mooi, want lelijke dingen zijn er ook al veel te veel in het dagelijks bestaan.

The Dust Dive- Claws Of Light (CD)
De muziek van The Dust Dive is van een melancholieke en betoverende eenvoud. Op dit tweede album van het in Brooklyn [NY] zoeken Laura Ortman, Ken Switzer en Bryan Zimmerman inspiratie op het Amerikaanse platteland en vinden die om ze vervolgens in sobere folkachtige liedjes te stoppen.

Patrick Watson - Close To Paradise (LP)
Zijn hoge stem is een soort van dromerige versie van Jeff Buckley en in mijn oren klinkt hij als de meest verfrissende singer songwriter van dit moment. Zijn eerste twee albums hebben nooit geleid tot een echt grote bekendheid, maar met de derde schijf die inmiddels - na een voorzichtige release eind 2006 in IJsland en in thuisland Canada - wereldwijd uitgebracht is kan niemand meer om hem heen.

Erard Ensemble - Krill, Mahler en Schumann (XRCD)
Het Erard ensemble dankt haar naam aan de Franse vleugelbouwer Sebastien Erard die met zijn ontwerpen een klankbalans zocht welke tussen de Engelse en de Weense vleugel lag. Zijn parallelsnarige ontwerpen domineerden de pianomarkt, tot deze in de tweede helft van de negentiende eeuw geleidelijk overgenomen werd door Steinway met zijn kruissnarige vleugels.

Vier Minuten  (DVD-video)
De bejaarde pianolerares Traude Krüger beweert niet in mensen geïnteresseerd te zijn, alleen in muziek. Dat is moeilijk te geloven, als je weet dat ze heel haar leven als een soort vrijwilligster in een vrouwengevangenis werkzaam is, met nauwelijks een handjevol onwillige en talentloze leerlingen.


EDITORS' CHOICE