We brengen met regelmaat een bezoek aan winkels die zich op een of meerdere vlakken onderscheiden in de markt. In dit kader brengen we ditmaal een bezoek aan Smits Arnhem. Smits heeft onlangs het 113-jarige bestaan gevierd en behoort hiermee tot een van de langst bestaande speciaalzaken op het gebied van beeld en geluid in Nederland.
Smits Arnhem is opgericht in 1912 en is sindsdien gevestigd aan de Steenstraat in de Gelderse hoofdstad. Mede dankzij het bordspel Monopolie is dit een van de meest bekende straten van Nederland en voor veel Arnhemmers is Smits een van de meest bekende namen in het Arnhemse MKB. Smits richt zich initieel na oprichting op fotografie en groeit tot in de tweede helft van de 20ste eeuw uit naar een speciaalzaak op dit specifieke gebied. De meeste Arnhemmers kennen Smits aan de Steenstraat dan ook nog als Foto Smits en dit is dan ook waar Smits een rotsvaste reputatie mee heeft opgebouwd.
Jaren verstrijken, technologie ontwikkelt snel en hiermee verschuiven logischerwijze de interesses van het winkelpubliek. Van een portretfoto laten maken, gaat het publiek zelf fotograferen en verlangt de hobbyist naar de volgende stap, beeld mét geluid. Onder de naam Foto Video Smits breidt de winkel vervolgens uit met de aanvulling van televisie, video en hifi. Hierna groeit de winkel jaar op jaar en decennium na decennium verder mee met de wens van de klant. Vandaag de dag richt Smits Arnhem zich puur op beeld en geluid, waarbij afscheid is genomen van camera’s en benodigdheden. Jammer? Nee. Het is het einde van een generatie en deze maakt plaats voor een nieuwe.
Bruisend en uitnodigend
Smits is op een gemakkelijk toegankelijke locatie in Arnhem gevestigd en behoort voor mij tot een van de fijnste locaties om een Hi-Visit te brengen. De auto parkeer ik met een beetje geluk in de Steenstraat zelf of maak ik gebruik van een van de nabijgelegen parkeergarages. Vanaf hier is het een wandeling van een minuut of vijf. Wanneer ik niet te veel bagage meeneem, ga ik liever met het openbaar vervoer. Met een bushalte aan het Velperplein of via het station Velperpoort is Smits namelijk ook heel goed bereikbaar.
Ik kies vandaag voor mijn eigen vervoer en parkeer de auto in een van de parkeergarages nabij de historische winkelstraat. Smits Arnhem, halverwege de bruisende Steenstraat, is vervolgens niet te missen. De laagdrempelig opgezette winkel lokt al vanaf het trottoir met kleurrijke televisieschermen en een brede entree.
Na binnenkomst loop ik langs de ruime counter, gevolgd door overzichtelijke displays met personal audio, prijsgunstige hifi-sets, AV-accessoires en een flink aanbod aan hoogwaardige bekabeling van AudioQuest. Dit brede en diepe kabel aanbod is hier in elk prijssegment de verbindende factor tussen beeld en het geluid. Op dit gebied is Smits Arnhem zichtbaar goed uitgerust. Na een ruime keuze uit goed presterende en betaalbare kabels kun je als klant dus stapsgewijs verder upgraden naar hoger gepositioneerde kabelmodellen. Het fijne van AudioQuest vind ik persoonlijk dat je elke stap in prijs ook echt als zodanig ervaart in de beleving van beeld en geluid, zodat je zelf de juiste afweging kunt maken hoe ver je hierin wilt gaan.
Via de showroom en entree benader ik vervolgens de brede trap die leidt naar de bovenste showroom. Deze showroom is ruim opgezet zodat je je op je gemak oriënteren in een flink aanbod met voornamelijk OLED-televisieschermen, premium hifi componenten, de hoger gepositioneerde home cinema versterkers en luidsprekers van toonaangevende merken. Hifi en home cinemacomponenten zijn op sfeervol verlichte schappen geplaatst en dit voegt weer een eigentijds element aan de moderne showroom toe. Het moet worden gezegd, telkens wanneer ik de winkel van Smits Arnhem betreed, ben ik weer verbaasd over het enorme vloeroppervlak ervan. Het lijkt alsof de winkel jaar op jaar telkens weer een paar meter verder groeit. En dat in een historisch pand op de rand van het stadscentrum.
Wat mede bijdraagt aan het toegankelijke karakter van de winkel is de open kantooromgeving centraal in de showroom. Het personeel scheidt zich dus niet af, maar plaatst zichzelf centraal en toegankelijk richting het winkelpubliek en adviseren je vervolgens graag bij het maken van de juiste keuze. Hierover later meer. De enige afgesloten ruimtes zijn de twee luisterruimtes. Een ervan is ingericht met hifi, de ander met home cinema componenten waar je in alle rust naar een set of component naar keuze kunt luisteren.
Tussen deze ruimtes bevindt zich een fraaie thuisbioscoop in een comfortabele lifestyle omgeving waarvan de luidsprekers netjes in de wand en het plafond zijn weggewerkt. Dit is een nieuwe pijler van het bedrijf die op dit moment een sterke groei laat zien. Niet enkel wordt deze tak door de consument omarmd, ook het MKB kiest bij Smits Arnhem steeds vaker voor inbouwprojecten.
Kennismaking met de nieuwe generatie ondernemers
Mijn bezoek staat vandaag vooral in het teken van de kennismaking met de twee jonge ondernemers die Smits Arnhem richting een volgend jubileum zullen duwen. Dit zijn Frits en Marijn, voor trouwe klanten twee bekende gezichten die al jaren als ervaren specialisten bij Smits Arnhem werkzaam zijn. Frits is destijds tijdens zijn studie als parttime medewerker bij Smits gaan werken, heeft de huisstijl en rebranding van Smits als onderdeel van zijn studie gedaan waarna hij in vaste dienst is getreden.
In de jaren die volgden is hij met het bedrijf meegegroeid. Ook Marijn werkt hier tijdens en na afronding van zijn studie al vele jaren en ook Marijn weet inmiddels hoe de hazen lopen. Wanneer ze de gouden kans krijgen om mede-eigenaar te worden en het bedrijf samen voort te zetten grijpen ze dit aanbod vervolgens met beide handen aan.
Met deze jonge ambitieuze overnamekandidaten zul je denken dat het bedrijf op dit moment een ware transformatie doormaakt, maar eigenlijk valt dit best wel mee. De logistiek vanuit het interne magazijn voor winkel en webshop vindt nog steeds in eigen beheer plaats en dit zal in de nabije toekomst ook niet veranderen. Anders dan dat de winkel op dit moment opnieuw wordt ingericht en er nieuwe televisiewanden worden geplaatst, oogt alles nog even vertrouwd als voorheen. De webshop gaat op dit moment wel flink op de schop, maar dit is evenals het periodiek veranderen van de showroom inrichting cruciaal voor de beste winkelbeleving online. De release hiervan staat, zoals alles er nu naar uitziet, gepland in het laatste kwartaal van het jaar.
Wanneer ik naar het personeel kijk, valt het me op dat ik meer bekende gezichten zie rondlopen. Frits geeft bij het gesprek aan dat eigenlijk alle medewerkers hier een vriendschappelijke band met elkaar hebben en al lang tot zeer lang bij Smits werken. Een belangrijk punt, want dergelijke loyale medewerkers beschikken doorgaans over specifieke en waardevolle kennis van het bedrijf en de producten die worden verkocht. Deze kennis kun je enkel opbouwen wanneer je langer bij hetzelfde bedrijf werkt én wanneer dat bedrijf bovendien een consistent merkenbeleid voert zoals Smits al decennia doet. Wie is hiermee het best geholpen? Inderdaad, jij als klant.
Frits geeft tijdens het gesprek aan dat hij het vooral belangrijk vindt dat er goed naar de klant wordt geluisterd en dat hierbij het beschikbare budget van de klant niet uit het oog wordt verloren. Natuurlijk kun je altijd een dikke set samenstellen waarmee altijd goede resultaten worden behaald. Maar, zoals Frits treffend opmerkt, is niets zo vervelend dan wanneer je als klant met een specifiek budget vol verwachting de winkel betreedt en dat je na advies uiteindelijk toch (weer) duizenden euro’s boven het oorspronkelijke budget uitkomt. Veel klanten hebben hier ondertussen de buik van vol.
Met een passend advies van een luisterend adviseur weet je precies waar je aan toe bent en verlaat jij, als alles goed wordt gedaan, de winkel met een tevreden glimlach.
De klant en toekomstvisie
Het zal niet als uniek overkomen wanneer Smits zegt de beste te willen zijn. Iedereen wil dat, maar soms zorgt de grootte van een organisatie toch onbedoeld voor hindernissen. Smits heeft één vestiging waarbij alles zich onder hetzelfde dak bevindt. De lijntjes tussen inkoop, marketing, verkoop en distributie zijn dus kort. Elke medewerker is over de gehele linie inzetbaar, optimaal geïnformeerd en weet dus welke zaken voorradig zijn, wat er binnen welke termijn wordt verwacht en wanneer de aankoop kan worden uitgeleverd.
Smits wil zich hierbij niet zozeer aanprijzen als prijsvechter, maar heeft doorgaans wel aantrekkelijke aanbiedingen wanneer er bijvoorbeeld een flinke partij uitloopmodellen van een highend audio of home cinemacomponent is ingekocht. Hiermee is het voor een klant budgettair soms net mogelijk om die extra stap in performance te maken die anders onmogelijk zou zijn geweest.
Naast verkoop zorgt Smits, indien de klant dit wenst, ook voor de plaatsing van een televisie, hifi of home cinema set thuis. Specialistische taken zoals het inbouwen van luidsprekers in wand of plafond, de aanleg van de infrastructuur en het configureren van automatiseringssystemen wordt vervolgens uitbesteed aan externe partijen die meer expertise op dat gebied hebben. Hierbij wordt de samenwerking met aannemers en installateurs, maar ook met collega-bedrijven in de regio niet geschuwd. Dit vind ik een positieve ontwikkeling, want in dit segment zie ik specialisatie en een goede onderlinge samenwerking persoonlijk steeds belangrijker worden. Zo doet elke partij datgene waarin ze goed zijn. Wat ik bovenal belangrijk vind is dat het team van Smits Arnhem de wil heeft om te blijven innoveren met nieuwe trends, technologie en ontwikkelingen.
Bij Smits Arnhem ervaar ik vooral een onderscheidend en breed aanbod van de betere televisie, premium hifi en AV-componenten. Hier levert Smits Arnhem naast een omvangrijk pallet aan conventionele hifi luidsprekers ook de CI-varianten. De absolute onderkant van de markt zul je hier niet vinden, maar dit betekent niet dat je hier niet met een bescheiden budget kunt scoren. De adviseurs hebben kennis van zaken, maar in plaats van een zakelijke opstelling stellen deze zich uiterst toegankelijk op waarbij een grapje op zijn tijd niet wordt geschuwd. Het verbaast me dus niet dat Smits behalve trouwe klanten uit de Gelderse hoofdstad deze ook vele klanten uit alle winstreken van Nederland verwelkomt. Verassend sterk is ook de Oostenwind. Zeker bij onze Oosterburen heeft Smits in de afgelopen decennia een goede en betrouwbare reputatie opgebouwd en sommige klanten rijden zelfs met liefde vele uren enkele reis om vervolgens te slagen op de Steenstraat.
Ik vond het fijn om vandaag met de nieuwe eigenaars van Smits Arnhem kennis te hebben gemaakt. Net als de winkel en het contact met de adviseurs voelt alles laagdrempelig en ontspannen. De dynamiek en de gezonde ambitie om nieuwe paden te bewandelen kan ik enkel prijzen. Ik ben aangenaam verrast met het brede en diepe aanbod dat Smits levert. Hiermee onderscheidt de winkel zich van de concurrentie die zich ofwel op de absolute onderkant of op het allerhoogste topsegment richt. Bovendien richt de winkel zich ook op het aanbod van custom installaties, een sterk opkomend segment waar ik persoonlijk veel van verwacht de komende jaren. Is dit iets waar jij ook over nadenkt? Bij Smits in Arnhem kunnen ze het brede aanbod perfect aan je demonstreren en denken graag mee over een passende configuratie voor jouw persoonlijke situatie.
Wil je je eerst op je vanuit jouw luie stoel oriënteren? Bezoek dan ook eens op je gemak de webshop van Smits Arnhem. Kijk voor meer informatie op smitsarnhem.nl