Review: Exogal Comet DAC met Ion PowerDAC


Werner Ero | 16 augustus 2017 | Fotografie Fabrikant | Exogal

Net terwijl ik denkbeeldig een beetje indut door de schier eindeloze rij aan jaarlijkse nieuwe introducties - producten die uiteraard allemaal weer veel beter zijn dan hun voorgangers - werd ik onlangs opgeschrikt of beter gezegd wakker geschud door een tweetal jawel - wederom nieuwe producten van het voor mij nog totaal onbekende Amerikaanse merk Exogal. 

Dat het hier om een werkelijk interessant merk zou kunnen gaan, wordt voor mij vooral bevestigd doordat Frank Vermeylen van het Belgische Very Fine Solutions de distributie op zich heeft genomen. Frank is niet alleen een zeer sympathieke persoonlijkheid, maar ook iemand die al vele jaren ervaring in het werken met de mooiste high-end producten ter wereld heeft opgedaan. Dus als hij met een nieuw merk komt aanzetten, staat dat doorgaans bijna automatisch garant voor iets daadwerkelijk verbazingwekkends.

Exogal Comet DAC: buitengewoon goed

Deze hele test zou eigenlijk nooit van de grond zijn gekomen als ik van Frank op mijn eigen verzoek niet eerst de beschikking over enkele prestigieuze modellen van het legendarische MSB Technology had gekregen. Een state of the art audiofabrikant die niet alleen door het recent uitbrengen van de Select DAC de voor sommigen discutabele eer heeft om de meest exclusieve en kostbare DAC ter wereld (> Ä 100.000,-!) op de markt te hebben gebracht. Maar verder vooral bekend is geworden door zijn uitgebreide reeks aan buitengewoon goed en vooral ‘analoog’ klinkende DAC’s en discloopwerken. Ook de op dat moment bij mij logerende Universal Media transport V en DAC V presteerden uitzonderlijk goed, maar mag het ook voor een totaalbedrag van zo’n 50.000 euro?!

Naast (erg) leuk voor met name mijzelf, twijfelde ik echter in hoeverre een test van dit soort producten onder de lezers nog als nuttig en waardevol zou worden ervaren. Frank bespeurde deze twijfel al snel en zei opeens met een raadselachtige glimlach, ‘Aha, maar dan heb ik nog wel iets anders leuks voor je in petto. Producten die net als MSB voor hun vraagprijs enorm goed presteren, maar qua prijs voor veel mensen realistischer zijn en daarbij enorm goed aansluiten bij de hedendaagse behoeften. De eerstvolgende keer dat ik bij jou de MSB combi op kom halen, zal ik ze wel meebrengen.’

Exogal Comet DAC: het merk

In de nadagen van 2016 is het dan zover. De loodzware MSB’s verdwijnen in hun speciaal op maat vervaardigde flight cases en daarvoor in de plaats blijven twee kleine kartonnen dozen achter. Samen met Frank openen we beide verpakkingen waarna er twee opmerkelijk compacte en vooral zeer fraai gestileerde apparaten uit tevoorschijn komen. Beiden blijken aan de bovenzijde te zijn voorzien van een mij volledig onbekend logo (planeet met een viertal kometen eromheen cirkelend) en ik kijk Frank vragend aan.

Met licht geamuseerde grijns zegt hij ‘dit zijn nu de producten van het Amerikaanse Exogal’. Eh, pardon Frank - Exogal? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. ‘Indirect toch wel’ zegt Frank. ‘Achter dit in 2013 opgerichte merk zitten namelijk een viertal audio industrie veteranen (Jim Kinne, Larry Jacoby, Jeff Haagenstad en Jan Larsen). Ontwerpers die naast andere grote merknamen, ook voor het legendarische Wadia hebben gewerkt. Vooral Jim Kinne die het technische hart van Exogal vormt, heeft een memorabele status door het grote aantal prijzen winnende apparaten welke hij gedurende zijn carrière heeft ontwikkeld. Daaronder de Wadia 27 decoding computer, het Wadia 270 CD transport en de befaamde Wadia 790 PowerDAC.

Kenmerk van alle Exogal producten is dat ze vooral zijn ontwikkeld om een maximale goede geluidskwaliteit te leveren en meetgegevens hier ten alle tijden ondergeschikt aan zijn. Van groot belang is dat dit team door de vele tientallen jaren ervaring, de kennis bezit om ieder product geheel zelfstandig vanaf de grond af aan te kunnen ontwikkelen. Daarbij gebruikmakend van de beste en meest geavanceerde technologie die afkomstig is uit onder meer de telecom en ICT industrie en waarbij signaalbewerkingstechnieken worden toegepast die nog niet eerder binnen de audio industrie zijn gesignaleerd. Door al deze inspanningen heeft het merk een eigen state-of-the-art platform kunnen ontwikkelen, wat zowel qua prestatieniveau als technologische oplossingen een solide basis voor alle toekomstige Exogal producten zal gaan vormen.’

De Comet

Het eerste apparaat wat mijn aandacht trekt is de ogenschijnlijk uit één blok aluminium vervaardigde Comet DAC (29,2 cm breed, 4,76 cm hoog, 19 cm diep en 4,2 kilo zwaar). Bij nadere beschouwing blijkt het toch om een kunstig bewerkte, heel wat minder massieve buitenschil te gaan, maar wat maakt het verder uit als het totaalgeheel er zo gelikt uitziet. Het apparaat wijkt vooral van zijn broer af door de aan de bovenzijde verzonken aangebrachte zwart glimmende perspex plaat, terwijl de voorzijde wordt gesierd door een niet verlicht piepkleine LCD display.

Exogal Comet DAC: analoge ingangen

Het Exogal logo (planeet met vier kometen eromheen cirkelend en  een geluidskwaliteit suggererend die ‘niet van deze planeet’ zou zijn) completeert tenslotte dit stijlvolle aanzicht. Opvallend is een in de rechterzijde aangebrachte 6,3 mm hoofdtelefoonaansluiting. Een mooie oplossing die daardoor niet alleen netjes uit het zicht is geplaatst, maar tevens ook nog steeds prima bereikbaar blijft. In tegenstelling tot de sobere voorzijde, blijkt de achterzijde juist opmerkelijk uitgebreid en compleet te zijn. Zo is er naast gebalanceerde en RCA uitgangen, ook voorzien in een enkel paar analoge RCA ingangen. Voor de digitale bronnen kan worden gekozen uit optisch (Toslink), USB, S/PDIF

en zelfs het door mij nog immer zeer gewaardeerde AES/EBU. Afwijkend en bijzonder is dat Exogal voor de verbinding van de Comet DAC naar de bijbehorende Ion eindversterker of PowerDAC zoals Exogal het zelf graag noemt, gebruikmaakt van HDMI-verbindingen. Let wel het zijn alleen de kabels en connectoren, want verder maakt Exogal expliciet geen gebruik van de HDMI standaard zelf! Maar een HDMI connector is nu eenmaal bijzonder plat en compact en daardoor ideaal voor de beperkte ruimte op de achterzijde van beide kleine apparaten. Last but not least wordt de Comet vergezeld van een nogal bijzondere afstandsbediening.

Exogal Comet DAC: Android en iOS

Het apparaatje verricht in eerste instantie best redelijk zijn werk, maar blijkt verder al snel niet van de allerbeste soort te zijn. Dat hij klein, handzaam en vervaardigd is van zwarte hoogglans kunststof, hoeft in eerste instantie nog geen enkel probleem te zijn. Maar over de weke zachte gummi toetsen ben ik al een stuk minder enthousiast. Terwijl de nogal vage en totaal niet intuïtieve respons met de Comet DAC regelmatig ronduit storend is. Tot overmaat van ramp is de zwart/witte LCD display van de Comet DAC door zowel het mini formaat als het ontbreken van verlichting, op een afstand van hooguit slechts enkele meters al totaal niet meer af te lezen! Dus rampzalig? Nee, uiteindelijk ook weer niet. Want net alsof Exogal dit vooral allemaal al heeft voorzien, is er gelukkig ook een goedwerkende gratis App verkrijgbaar voor Android en Apple iOS.

Gebruikmakend van smartphone of tablet en een Bluetooth verbinding, komen dan alle beschikbare functies en instellingen meteen keurig voor het voetlicht en is de afleesbaarheid uiteraard wel perfect. Mede door zijn compacte afmetingen is de Comet DAC standaard met een kleine netstekkervoeding uitgerust. Een goed werkbare oplossing die voor de fabrikant bijzonder goedkoop in te kopen is. Optioneel en bij mijn Comet testexemplaar standaard, kan Exogal echter ook een voedingsupdate leveren.

Deze opwaardering bestaat uit het vervangen van de kleine stekkervoeding door een veel beter en zwaarder uitgevoerde één kilo zware conventionele voeding. Netjes verpakt in een solide aluminium kast (15,2 cm breed, 5,72 cm hoog en 16,5 cm diep) zou deze upgrade het toch al hoge niveau van de Comet nog verder en zelfs substantieel moeten kunnen verbeteren. Als laatste ontwerp aspect valt bij beide apparaten de bijzondere bodemplaat op. Het is een combinatie waarbij een transparant acryl paneel, metalen kogels en rubber voetjes één ‘ideaal’ ontkoppeld totaalgeheel vormen. Niet alleen fraai om te zien, maar volgens Exogal vooral de meest optimale wijze van ontkoppeling en resonantieafvoer die ze maar voor dit apparaat konden bedenken en daadwerkelijk allemaal hebben uitgetest!

Exogal Comet DAC: techniek

Onderhuids is de Comet zoals verwacht uitgerust met de laatste stand der techniek. Zo kan gebruikmakend van een asynchrone USB-B verbinding data tot 32-bit/384 kHz in PCM en DSD64 en DSD128 in het DOP (DSD over PCM) formaat worden verwerkt. Voor S/PDIF en AES/EBU is dit nog tot 24-bit/192 kHz, terwijl virtuele hekkensluiter Toslink het tenslotte met maximaal 24-bit/96 kHz moet doen. De in stapjes van 0,5 dB opererende 32-bits digitale volumeregeling, stuurt tenslotte de regelbare analoge (RCA/XLR en Exonet) uitgangen direct aan. Hierdoor zou volgens Exogal zelfs een losse voorversterker geen toegevoegde waarde meer hebben.

Ion

Net als de Comet DAC is ook de Ion PowerDAC, weer in zo’n zelfde fraaie, organisch gestileerde aluminium behuizing ondergebracht. Op elkaar gestapeld met de Ion bovenop, is het enige zichtbare verschil het ontbreken van zowel de hoofdtelefoonaansluiting aan de rechterzijde als de miniatuur LCD display op de voorzijde. Daarvoor in de plaats geeft op de Ion heel subtiel een meerkleuren LED de bedrijfsstatus aan. Maar waar de bovenzijde van de Comet nog van een extra zwarte hoogglans inleg is voorzien, blijkt die bij de Ion wel uit één geheel met de rest van de behuizing te bestaan.

Later blijkt dit eenmaal bij ingebruikname ook een logische beslissing te zijn. Want hoewel zeker niet heet, loopt de temperatuur bij gebruik uiteindelijk toch wel verder op dan alleen maar handwarm. Gezien de beperkte afmetingen en het verhoudingsgewijs toch forse opgegeven vermogen van 2 x 100 Watt aan 8 Ohm en 2 x 150 Watt aan 4 Ohm, zal het niemand verbazen dat de Ion een rasecht klasse D ontwerp is. Toch is er één wezenlijk verschil. Dit ontwerp wordt door fabrikant Exogal als PowerDAC getypeerd en dat blijkt bij nadere beschouwing toch heel anders van opzet te zijn dan de doorsnee (klasse D) eindversterker!

PowerDAC

Exogal legt het zelf als volgt uit. ‘Digitale versterkers zoals onze Ion gebruiken klasse D versterking (dat wil zeggen, ze zijn ‘schakelende versterkers’), maar ze verschillen van ‘traditionele’ Klasse D versterkers op fundamentele wijze. In een traditionele klasse D versterker wordt het binnenkomende digitale signaal afkomstig van een digitaal bestand eerst naar een DAC gestuurd. Binnen deze DAC wordt de data dan eerst omgezet naar analoog, waarin stroom wordt omgezet in spanning, die dan op zijn beurt weer wordt versterkt door de DAC uitgangstrap.

In geval van een ‘traditionele’ situatie, gaat het analoge signaal via een set interlinks naar een voorversterker, die op zijn beurt doorgaans bestaat uit meerdere fasen van versterking, een circuit om het volume te regelen en tot slot een uitgangsbuffer. Het analoge signaal wordt dan verder overgedragen door een reeks andere verbindingen aan de ingangstrap van de versterker. Een ontwerp dat op zijn beurt weer wordt gevolgd door een stuurtrap en dan pas uiteindelijk in de klasse D eindversterker die werkt middels pulsbreedtemodulatie (‘PWM’) terechtkomt. Als contrast ontvangt een digitale versterker rechtstreeks het pulscodemodulatie (‘PCM’) signaal van de digitale bron (optisch transport, computer, of muziek server).

Dit PCM signaal wordt dan omgezet in PWM binnen de DSP versterker (digitale signaalprocessor), waarbij ook het volumeniveau volledig binnen het digitale domein wordt bestuurt. Het PWM signaal stuurt dan tenslotte de eindtransistoren, zoals in een ‘traditionele’ klasse D versterker aan. Om alles samen te vatten maakt een digitale versterker gebruik van een klasse D eindtrap, net zoals ‘traditionele klasse D versterkers dat doen. Alleen vermijdt zo’n concept de talrijke omzettingen, analoge trappen en verbindingen waarmee je met conventionele (klasse D) versterkers wel altijd te maken hebt en die bovendien een substantiële hoeveelheid ruis en vervorming introduceren’.

Luisteren naar de Exogal Comet DAC

Exogal geeft nogal hoog op over de kwaliteiten van hun producten (ze zouden zo’n beetje alles moeten kunnen verslaan ongeacht prijs!) en normaal zou ik dit met een enorme korrel zout nemen. Ware het niet dat een groot deel van de oude Wadia ploeg achter deze ontwerpen zit. Nu is het toch meer van ‘het zal toch niet waar zijn dat hier nu eindelijk weer eens iets revolutionairs voor mij staat?’ Om alles tot op de bodem uit te zoeken maak ik dit keer bewust naast mijn beproefde North Star Design 192 mk II CD loopwerk, ook gebruik van een door Frank Vermeylen geadviseerde en door importeur More Music belangeloos ter beschikking gestelde Aurender N100 music server/streamer. Aanwezige DAC’s zijn verder de NADAC van Merging Technologies en de North Star Design Extremo.

Als versterkers worden naast de Exogal Ion die wordt gebruikt in het tweede luisterdeel, mijn eigen referentie Zanden 6000 geïntegreerde buizenversterker, de gloednieuwe North Star Design Blue Diamond geïntegreerde versterker en de Mirror Aemulus voor- met een nieuw ontworpen prototype Mirror Image stereo eindversterker ingezet. Gebruikte luidsprekers zijn Master Contemporary C, Dynaudio Contour 20 en Scansonic MB-5. Van groot belang voor het eindresultaat en nog te vaak onderschat is het belang van een goed audiorack zoals bijvoorbeeld het in mijn geval gebruikte Finite Elemente Pagode Master Reference HD12 rack met bijbehorend eindversterkerplateau. Kabels zijn tenslotte afkomstig van Siltech (Royal Signature Empress Crown RCA), AudioQuest (Fire RCA + XLR, Diamond USB + ethernet), White Gold (I2S), Sonore AC (Digital Reference S/PDIF + AES/EBU), Nirvana (PC Plus stroomkabel en SX luidsprekerkabel), Essential Audio Tools (Current Conductor generatie 1 stroomkabel) en Kemp Elektroniks (Reference stroomkabel).

Exogal Comet DAC: verrassend compleet 

Hoewel ik van de importeur voor deze test al standaard de beschikking over de optionele Plus voeding krijg, blijkt Frank nog een verrassing voor mij in petto te hebben. Want naast deze ‘upgrade voeding’, blijkt hij nog een externe voeding van dit keer het Nederlandse bedrijf SBooster (BOTW Eco) te hebben bijgevoegd. ‘Je zult verbaasd staan wat deze Nederlandse variant nog extra aan het toch al erg goede geluidsweergave zal kunnen toevoegen’, zegt hij met een onverholen twinkeling in zijn blik.

Om meteen maar goed van start te gaan, maak ik in deze eerste ronde gebruik van de immer zeer goed presterende Aurender N100 music server/streamer. Op het tabletbeeldscherm prijkt de 24-bit 88.2 kHz PCM versie van het onvolprezen Diana Krall - ‘The Girl in the other room’ album. Een erg prettige collectie van Diana op haar muzikale hoogtepunt en vanaf de eerste noten van het nummer Temptation, begrijp ik meteen waarom Frank Aurender zo goed met Exogal vindt combineren. Beiden klinken namelijk als een mooi gelaagd totaal geheel. Zelfs zo goed dat het door mij zo vaak geconstateerde ‘standaard streaming audio karakter’ (ietwat ‘wit’ van klank met minder verzadigde timbres, ietwat over geaccentueerde detailinformatie en minder volheid en drive) ten opzichte van bijvoorbeeld topklasse cd weergave, nagenoeg afwezig is.

Wat dan overblijft zijn juist de typerende voordelen van streaming audio. Oftewel veel overzicht, verfijning, omlijning en afbakening van het muzikale gebeuren. Samen met de Aurender N100 geeft de Exogal Comet DAC de muziek dan ook daadwerkelijk een echt podium. Een prachtig gelaagde presentatie die net als voorganger Wadia de muziek weer de hoofdrol geeft en de techniek opmerkelijk ver naar de achtergrond dwingt. Ook cd weergave komt weer enorm bezielend en voortvarend uit de startblokken, hoewel het typerende onderscheid tussen streaming audio en cd dit keer minder nadrukkelijk wordt geëtaleerd dan ik normaal gewend ben. Let wel ik speel in deze fase nog met de Exogal Plus voeding en die blijkt bijna uiteraard, naast een voortreffelijke match met de Comet, de weergave ook een wat nadrukkelijker organisch karakter te geven.

Wanneer ik in een volgende sessie deze voeding verruil voor de fysiek aanzienlijk grotere Nederlandse SBooster, ben ik oprecht verbaasd dat dit zo veel invloed op de weergave heeft. Wat deze variant namelijk meteen laat horen is naast nog meer rust, meer verfijning en een verder opengetrokken weergave, ook een beeld dat behalve verder naar achteren, ook meer naar voren kan worden geplaatst. Oftewel een groter verschil tussen voor- en achtergrond. Als ik beiden virtueel met elkaar vergelijk, dan krijgt de Comet DAC met de Plus voeding meer de presentatie van een volledig opgetuigde Linn LP12 platenspeler, terwijl het met de SBooster meer de kant van een TechDAS Air Force III of in digitale bronnen vertaald, meer de richting van een MSB DAC op gaat.

Let wel ik heb het hier vooral over het soort presentatie en niet over de directe kwaliteiten van de genoemde voorbeelden. Vooral omdat in dit geval voor beide oplossingen wat valt te zeggen. Wat u zelf prefereert heeft ook veel te maken met uw eigen muziekvoorkeuren en wat u belangrijk vind in uw eigen weergave.

Conclusie

Het is eerlijk om te zeggen dat ik mijn evaluatie van de Ion tijdens de testperiode eigenlijk zover mogelijk naar achteren heb geschoven. Een goede DAC kan immers in een heel klein kastje worden gebouwd, maar een miniatuur eindversterker en dan ook nog klasse D zijn doorgaans voor mij nu niet bepaald de ideale ingrediënten om echt nieuwsgierig naar de gehoormatige prestaties te worden. Toch ontkom ik er niet aan om uiteindelijk ook de Ion met de korte bijgeleverde huiseigen Exogal verbinding met de Comet te verbinden. Net als zijn broer is ook de Ion weer voorzien van een losse standaard bijgeleverde externe voeding.

Exogal Comet DAC: afwerkingsgraad

Alleen gaat het dit keer niet om een standaard stekkervoeding, maar om een aanzienlijk groter op de vloer liggend exemplaar. Nog niet zo groot als een SBooster, maar wel weer groter dan de Plus versie van de Comet. Al snel blijkt dat deze PowerDAC expliciet is bedoeld om de Ion DAC/voorversterker te completeren. Hierdoor is het dus niet mogelijk de Ion met een willekeurige andere conventionele voorversterker aan te sturen. Zelfs eenmaal op elkaar geplaatst is het duo nog steeds prettig klein om bijna overal snel een plaatsje te kunnen vinden. Daarbij zijn de apparaten voorzien van een afwerkingsgraad die eenzelfde soort aantrekkingskracht als de modellen van bijvoorbeeld de Jeff Roland Design Group en Dan D’Agostino op weet te roepen.

Nee, natuurlijk lukt het Exogal uiteindelijk niet voor deze zeer veel lagere prijzen eenzelfde haptiek en uitstraling te bieden als beide genoemde ultra high-end merken. Maar het komt wel dichterbij dan menigeen vooraf zou verwachten! Het enige wat ik nu nog moet doen is naast mijn luidsprekerkabels op de overigens prima luidsprekerklemmen aansluiten (banaan, spade of blanke draad), met de app of de bijgeleverde afstandsbediening de Exonet ingang kiezen en het volume regelen. Wanneer ik voor een goed vergelijk gemakshalve weer start met Miss. Krall, is het eerste wat ik hoor bij de nu nog koude versterker (de Ion blijkt na langer aanstaan best behoorlijk warm te worden), het typische klasse D karakter.

Hmm, ‘zie je wel’ denk ik bij mijzelf. Meteen weer dat overbekende te lichtvoetige en behoorlijk homogeniserende tonale karakter. Een signatuur zonder echte drive of kracht en die muziekluisteren veel meer tot een achtergrond bezigheid transformeert. Maar zoals met alle audiocomponenten blijkt dat ook hier het wachten uiteindelijk wordt beloont. Want naarmate de nummers verstrijken en de complete aluminium behuizing weldadig warm begint te worden, blijken ook de eigenschappen van de Ion met dezelfde snelheid duidelijk beter te worden.

Hoewel de tonale balans ook na lang spelen nog steeds wat minder verzadigd en harmonisch minder onderscheidend overkomt als de betere conventionele oplossingen, zijn het spelplezier en de muzikale betrokkenheid nu wel volop aanwezig en zijn het totaaloverzicht en fijnzinnigheid zelfs beter dan wat ik normaliter in deze prijsklasse hoor! Ook de controle en doortekening in het laagbereik zijn ronduit uitstekend te noemen en wat ik ook voor muziek draai. Steeds klinkt het als één mooi sluitend totaalgeheel en vooral zonder ook maar één storende factor of ongewenst exces. Heel goed dus en zondermeer muzikaal zeer bevredigend.

Exogal Comet DAC: conclusie

Twee compacte apparaten met de uitstraling en het materiaalgebruik van wezenlijk duurdere producten en met als extra ‘fun’ factor een soort van prettige geheimzinnigheid rond het merk en concept. Ook onderhuids gaat het er nogal onorthodox aan toe met maar één doel, kopers zoveel mogelijk laten genieten van de muzikale boodschap en daarbij de techniek zoveel mogelijk op de achtergrond te brengen. Een ander belangrijk aspect is dat deze Comet DAC en Ion PowerDAC, perfect passen in de tijd van nu!

Want ze zijn niet alleen klein, handig en licht qua gewicht, ze gaan ook zuinig met energie om, kunnen alle bestaande bronnen verwerken en maken voor de bediening gebruik van tablet, smartphone en o ja, ook nog de vertrouwde ‘ouderwetse’ afstandsbediening. Toch kunt u deze laatste beter ook maar weer snel vergeten. Hij mag dan wel zijn werk doen, maar is wat mij betreft binnen dit concept eigenlijk een nogal zwakke schakel. Maar zodra ik overga op tablet of smartphone en de bijzonder aanstekelijke universele muzikale inzetbaarheid van dit tweetal ervaar, kan ik gewoon niets anders dan echt enthousiast geraken. Nee het is geen Zanden, CH-Precision, Soulution, MSB of Dan D’Agostino kwaliteitsniveau en wat dat betreft kan ook Exogal geen wonderen verrichten. Maar bekijk ik het binnen de eigen prijsklasse en zelfs in bepaalde mate  daar nog boven, dan blijkt dit nieuwe merk wel degelijk een hele mooie oplossing te hebben gecreëerd.

Een ware uitkomst zelfs voor de muziekliefhebber die wel lekker van muziek wil genieten, maar daar geen fortuin voor wil of kan uitgeven en ook niet van plan is om zijn woonkamer ondergeschikt te maken aan een pontificaal aanwezig audiosysteem. Samenvattend weet dit Exogal duo op knappe wijze hypermoderne, energiezuinige techniek in een compact formaat te combineren met een zeer muzikale weergave. Een presentatie waarbij nu eens niet de techniek de muzikale boodschap volledig overheerst, maar deze laatste zelfs op regelmatig verbazingwekkende wijze weet te excelleren!

Prijzen

Exogal Comet DAC € 2.590,-

Exogal Comet DAC Plus € 2.990,- (incl extra voeding)

SBooster losse voeding € 270,-

Exogal ION Power DAC € 2.990,-