Het was een druk bezochte show dit jaar. De organisatie mag zich gelukkig prijzen met betrekking tot de opkomst, want zowel zaterdag als zondag was het prachtig weer. Toch kwamen er veel bezoekers naar het Doelen complex. Uiteraard was HiFi.nl ook van de partij en deed verslag.
Er is een aantal bijzondere factoren die deze show uniek maakt en die blijkbaar door een groot publiek wordt gewaardeerd. Ten eerste is er de locatie. Het Doelen congres-complex is heel licht met veel glas en voorzien van brede gangen. Daarnaast is het onderhoud perfect. Schoner dan dit is er niet. Overal zijn zitjes waar wat gedronken kan worden en een broodje kan worden gegeten, terwijl de indrukken zich ordenen. De luisterkamers zijn eveneens ruim en – uiteraard, het is tenslotte een congrescentrum – akoestisch aangepast zodat het correct opstellen van een hifi set niet al te lastig is als je weet hoe het moet. Dit zijn de technische zaken. Een ander opvallend element van deze show is de amicaliteit van de exposanten onderling. Oude bekenden werken prima samen, nieuwkomers worden warm onthaald. Wil een exposant even ‘het gas erop` hebben, dan kan dat in overleg.
Foto: Audipulse set - ©Henk Boot en Marja Vanderloo
De organisatie van de show, bestaande uit een team rondom Tom Gosselaar en Leen Koopman, heeft ook voor deze editie van de twee-jaarlijkse Lenteshow weer samenwerking gezocht met het Slide Factory trombonefestival. De traditionele, bij de show horende cd-uitgave is nu een cd plus dvd met een eerbetoon aan de trombone legende Urbie Green. Bezoekers van de Lenteshow hadden gratis toegang tot het trombonefestival en andersom. Zo kon livemuziek uitstekend met de gerepresenteerde vorm worden vergeleken.
Meer leerzame mogelijkheden kwamen van de diverse lezingen die op beide showdagen werden gegeven. Zaken als transmissielijnontwerp, het plaatsen van luidsprekers, het hoe en wat van Wilson luidsprekers, een uitleg van de revolutionaire Devialet versterker en het werk van de toonmeester kwamen aan bod. Voor deze lezingen is een aantal sprekers speciaal overgekomen, zoals Mike Picanza van PMC uit Engeland, Manuel de la Fuente van Devialet uit Frankrijk en Peter McGrath van Wilson Audio uit de VS.
Wat nu volgt is een persoonlijke impressie van de show. We zullen uiteraard lang niet alle zaken de revue kunnen laten passeren. Er was heel veel te zien en vooral te beluisteren deze twee dagen, vandaar de onvermijdelijke omissies.
Foto: Hans Beekhuysen - ©Henk Boot en Marja Vanderloo
We beginnen in de centrale hal van het complex. Daar heeft ondermeer een vijftal Rotterdamse detailisten een plek gevonden: Hobo hifi, hifi Studio Zwaard, Multifoon, Audio Gallery en Snijders. Broederlijk naast elkaar staan deze ondernemers elk met hun eigen merken. Alleen al het feit dat ondanks de ontegenzeggelijke effecten van de huidige economische situatie deze vijf hifiwinkels overeind blijven, toont hun vakmanschap aan. Klanten blijven hen vinden en dat blijkt ook op de show. We zien veel vriendschappelijke praatjes tussen klant en adviseur/detailist. Hifi studio Zwaard heeft zelfs een – ietwat ontstemde – baby-vleugel meegenomen.
Bij importeur Audipulse treffen we de producten van Vincent Audio met hun karakteristieke buizen hybride ontwerpen. Een klasse duurder zijn de ASR producten waarmee in combinatie met de nieuwe Block Audio PS-100 draaitafel met een AT element, een TAC cd-speler en een paar Martin Logan Summit weergevers een speelklare set is samengesteld in het midden van de hal. Bij elke demonstratie zitten alle stoeltjes vol en genieten de aanwezigen van het transparante geluid.
Foto: Een blik in de zaal - ©Henk Boot en Marja Vanderloo
Belram is ook aanwezig en vertegenwoordigt Atoll Electronique, Audium weergevers en Visonik weergevers. Het aantal aanwezige weergevers in de centrale hal is groot, want naast de al genoemde merken heeft Ceelen Techniek een forse opstelling gemaakt met Manger luidsprekers. Daniela Manger is een van de weinige dames in de voornamelijk door mannen gedomineerde hifi-wereld. De Manger luidsprekers onderscheiden zich door het gebruik van zogenaamde bending wave technieken. Hierbij “pompt” een conus lucht in de ruimte maar vibreert het hele membraan alsof er een steen in een plas water wordt gegooid. Opbreken, zoals bij conventionele conus luidsprekers nogal eens wil gebeuren, komt bij Manger niet voor, wat een heel natuurgetrouw geluidsbeeld oplevert.