Op de eerste dag van de HVT open dagen werd er in Studio 2 van het Polyhymnia complex een workshop gegeven over de historie van surround, van mono via Quad naar SACD door Hans Lauterslager (die in de jaren `50 voor Philips Classics werkte) in samenwerking met Latham en HVT.
Workshop `van Quad naar SACD` in Studio 2 door Hans Lauterslager
In de akoestisch zeer goed geprepareerde ruimte vertelde de heer Lauterslager over de verschillende ontwikkelingen die destijds werden gedaan op het gebied van Quadro geluid op vinyl, de problemen die het goed afspelen van deze opnames met zich meebracht (vooral met betrekking tot de gebruikte elementen in de draaitafel) en de successen die ondanks de beperkingen van de techniek konden worden geboekt. Zo kon met een nauwkeurige plaatsing van de 4 speakers en een goede afregeling van de pick-up daadwerkelijk een gevoel van ruimtelijkheid ontstaan, ondanks de vaak zeer kleine kanaalscheiding van enkele dB`s. Twee wat oudere heren konden dit beamen, aangezien één van hen een nog steeds werkende Quad-installatie thuis had staan. Ter demonstratie werd het Brandenburg Concerto No.5 van J.S. Bach gedraaid, uitgevoerd door de `Deutsche Bachsolisten` en door het label Victor opgenomen in `CD-4` (één van de meest succesvolle Quad-encoderingen). De gebruikte draaitafel en JVC Quad decoder waren museumstukken door de heer Lauterburg zelf meegenomen. Het geluid werd verder weergegeven door een subliem klinkende set van Linn, bestaande uit het AKURATE luidspreker-systeem, Linn `klasse V` eindversterkers en gloednieuwe Unidisc SC surround voorversterker/multi-speler (waarvan de 5.1-ingang werd gebruikt). Hoewel verwend door nieuwe digitale media als SACD en DVD-Audio, was het geluid toch zeer natuurlijk en rustig te noemen, met een flink aandeel aan ruimte-akoestiek. Zeer bijzonder om dit eens te horen!
Na deze toch wel prettige demonstratie werd de link gelegd naar de mastering die in Studio 2 wordt gedaan. In deze studio worden namelijk originele analoge stereo en Quad opnames in de best mogelijke kwaliteit overgezet naar digitaal (2-kanaals en multi-kanaals SACD). Voor dit doel wordt een mengtafel met dezelfde electronica als Polyhymnia gebruikt in hun opnameapparatuur aangewend. Als afspeelapparaten worden zwaar gemodificeerde Studer 1/2" bandmachines gebruikt en hoge kwaliteit dCS AD/DA omzetters. In 2002 re-masterde Polyhymnia acht originele Philips Classics Quadrofonische opnames, in de jaren `70 opgenomen op een 4-kanaals 1/2" analoge tape, voor uitgave op Super Audio CD (op PentaTone Classics). De originele 30 jaar oude tapes werden direct omgezet naar DSD, met verbluffend resultaat.
Een demo van één van deze opnames liet horen hoe goed men toen hun vak verstond: wat een natuurlijke nagalm, klankbalans en detail in het geluid! Duidelijk hoorbaar was dat de muziek die werd gedraaid in het Concertgebouw was opgenomen. Pluim ook voor de Linn apparatuur, die naar mijn mening al met al het beste (in ieder geval het natuurlijkste) multi-kanaals geluid van de show produceerde.