REVIEWLinn

Samenvatting

René van Es | 27 oktober 2005 | Linn

Linn LP12 en Dynavector Te Kaitora RuaLinn presenteert een speler die de tand des tijd heeft doorstaan. Opgewaardeerd en aangepast zodra daar door technische vooruitgang ruimte toe was. Het uiterlijk doet ouderwets aan nu de concurrentie zich uitleeft in chroom en plexiglas. Wat aan de andere kant laat zien hoe ver Linn zijn tijd vooruit was. De arm en het mechaniek werken feilloos. Een plaatsing op een muurbeugel kan ik u trouwens aanbevelen want ondanks het subchassis kan het element springen als ik per ongeluk tegen mijn meubel stoot. Daar helpt het subchassis, dat om feedback reden gebruikt is, niet tegen. Het element is een groefracer die lacht om tracking. Hoe groot en hoe agressief de muziek ook in de groef geperst is, de Dynavector trekt zich daar niets van aan en kleeft aan de weg. Een heel mooi element dat goed past in deze combinatie van speler en arm.

Linn heeft een eigen presentatie. Voor mij persoonlijk is dat een manier van weergeven waardoor ik de Linn eerder zou plaatsen naast een platencollectie die veel klassiek bevat dan naast een collectie met snelle puntige jazz of popmuziek. Het is een eerlijke en open presentatie, uitermate detailrijk en correct, harmonieus en vrij van vervorming. Maar ook licht emotieloos of misschien beter omschreven als afstandelijk. Dat is niet afhankelijk van de opname of de persing, het is een gegeven. Datzelfde gegeven laat mij beseffen dat Linn en Dynavector een heel grote groep luisteraars moet kunnen boeien die genoemde kwaliteiten juist op prijs stellen. Niet iedereen is een lucht gitaar speler en “wip van het stoeltje”. Neem als voorbeeld maar eens de plaatsing die ik voorgeschoteld kreeg met de prototype versterker. In alle opzichten af en compleet. Vele malen beter dan mijn eigen platendraaier daartoe in staat is. Zuiverder ook en met minder vervorming. Aan de andere kant is mijn speler wilder, ruiger, een feestbeest. Het is maar waar u op zit te wachten.

Prijzen:
Dynavector Te Kaitora Rua: 2633 euro
Linn Sondek LP12: 2142 euro