Bronmateriaal

Powerplants maken steeds verbeteringen door met name waar het de efficientie betreft. De huidige versie, de Premier heeft een rendement van 85%. Maar met enkel een mooie stroomvoorziening ben je er niet. Het bronmateriaal, de muziek, kan ook wel een behandeling a la McGowan gebruiken.

Net als bij de Powerplants strippen de Perfect Wave producten de bron van alle onnode zaken en wordt vandaar verder opgebouwd en verwerkt. Zo maakt het Perfect Wave Transport, PWT - de cd speler uit de serie, gebruik van een in feite simpel loopwerk uit een computer om een cd te lezen. Dit gebeurt dus niet op de manier zoals alle audio cd spelers dat doen, maar op de computer manier en bit perfect met behulp van EAC-achtige software. De van de cd gelezen gegevens komen dan in een Digital Lens terecht. Dit is een vinding van Paul uit zijn Genesis tijd en is in feite een stuk geheugen (RAM) met bijbehorende herklok faciliteiten. Het signaal wat uit de Digital Lens komt is jittervrij en voorzien van precisie klokinformatie. Dit digitale signaal moet dan naar een DAC om er een analoog signaal van te maken. De PWT kan dat op twee manieren doen en wel via een S/PDIF of een HDMI uitgang.

Het S/PDIF signaal kan aan iedere DAC worden aangeboden, maar het signaal dat uit de HDMI uitgang komt is een PS Audio eigen layout van het I2S protocol. Dit I2S signaal via HDMI kan enkel verwerkt worden door de Perfect Wave DAC. De PWD zoals de DAC in het kort heet kan het aangeboden signaal op diverse manieren aanpassen door middel van upsampling en filtering. Het is aan de gebruiker om een eigen keuze hierin te maken. Paul vindt muziekbeleving iets persoonlijks en biedt daarom die vrijheid. Het staat de gebruiker ook vrij om in het geheel geen upsampling toe te passen maar het signaal te laten zoals het is; de Native mode.

In de wereld van McGowan draai je geen cd of LP, je draait muziek. De schijf fungeert enkel als een opslagmedium. En wat is het opslagmedium van de toekomst? De harde schijf. Een harde schijf is goedkoop, kan enorm veel gegevens bevatten en is eenvoudig aan te sluiten.