Na de Themescene H30 volgt wederom een DLP projector: de Infocus Screenplay 4805. Op papier heeft de Screenplay de beste specificaties, met DCDi deinterlacing en scaling van Faroudja en een DVI digitale video ingang. De vormgeving van deze projector is bijna identiek aan zijn inmiddels bekende voorganger de Infocus X1.
Calibratie en testresultaten
Wanneer de Infocus Screenplay 4805 vóór calibratie gemeten wordt, blijkt dat de instellingen redelijk goed vallen binnen de ISF normen. Het beeld is echter iets te rood en de lichtopbrengst wordt gemeten op 10 ftlb. Na calibratie wordt de lichtopbrengst gemeten op 8 ftlb en zijn de primaire kleuren meer in balans gebracht naar de D65 videostandaard.
Tijdens de calibratie wordt de beslissing genomen om de gamma-curve licht te corrigeren. Hierdoor wordt de primaire kleur blauw voor de waarden onder de 30 IRE wat meer naar de voorgrond gebracht, met als resultaat een betere balans in de totale gamma-curve. Wanneer de CIE grafiek bekeken wordt, valt direct op dat de primaire kleur groen niet voldoende gesatureerd is. De kleuren blauw en rood wijken daarentegen amper af van de ijkpunten op de High Definition Color Chart. Wanneer de kleurengrafiek van Digital Video Essentials ter hand wordt genomen, wordt ook hier duidelijk dat de kleurdecoder de groene kleur te weinig gesatureerd weergeeft. Het is dan ook aan te raden om de projector met een filter voor de primaire kleur groen te compenseren.
Subjectieve beeldweergave test
Met de ‘Montage of Images’ van de Avia DVD wordt nogmaals benadrukt hoe sterk Faroudja is in de scaling en deinterlacing. Slechts op enkele te verwachten momenten wordt door de deinterlacer een foutje gemaakt en zien we jaggies (lichte trappetjes) in de geprojecteerde beelden.
Na deze verplichte beelden wordt de DVD van ‘Dinosaur’ naar voren gehaald. Bij de ‘Montage of Images’ viel de hogere resolutie van deze projector al op, waarbij meer detail te zien is in een schoner beeld, in vergelijking met de andere projectoren. De primaire kleur rood en het detail in deze kleur is duidelijk beter dan de eerder geteste Themescene H30. Wat echter wel gemist wordt, is het detail in de groentinten. Wanneer de apen door het bos rennen, wordt hier duidelijk hoe belangrijk de kleur groen in het palet is van een projector. De tinten zijn duidelijk allemaal te licht en geven het totale beeld ook een flets uiterlijk.
Bij vrijwel alle LCD/DLP projectoren is er helaas sprake van veel zwartdetailverlies en zo ook bij de Screenplay 4805. Echter, bij deze projector is de diepte van het zwart ook minder sterk dan bij zijn concurrenten in deze test. Eerder schreven we dat de kleuren licht fletser overkomen dan bij de andere projectoren. Ook het zwartniveau heeft hier zijn invloed op: tijdens de donkere scènes in ‘Dinosaur’, maar ook bij ‘Brotherhood of the Wolf’ is er sprake van een samenvloeiing van details in de delen van het beeld met een lager contrast: de beperkingen in het zwart worden hier duidelijk blootgelegd.
Overige testresultaten
Het geluidsniveau van de Infocus Screenplay 4805 is iets beter geworden ten opzichte van zijn zeer populaire voorganger de Infocus X1. Toch zou ik graag zien dat deze projector wat stiller zou worden, aangezien de ventilatie voor de koeling van de lamp tijdens het filmkijken zeker zal worden opgemerkt.
De autosource functie van deze projector wilde tijdens de recensie-periode niet iedere keer de component-ingang selecteren, waardoor uiteindelijk een foutmelding werd gepresenteerd. Door de bron handmatig te kiezen wordt deze foutmelding omzeilt. Mogelijkerwijs is dit enkel een schoonheidsfoutje in het testexemplaar (ter beschikking gesteld door Penhold).
Klik hier voor het uitgebreide rapport (PDF)