Er werd gestart met de kleinste projector in deze test, de Themescene H30. Hoewel deze DLP-projector klein van stuk is, is deze wel uitgerust met zeer veel aansluitmogelijkheden, waaronder S-Video, VGA, component en zelfs RGB-scart (2 laatstgenoemden via een adapter op de VGA-poort). De Themescene H30 wordt dus zeer compleet afgeleverd, waarbij naast de afstandbediening met goede back-light functie, tevens ook een breedbeeldfilter is toegevoegd, met als doel het restlicht te minimaliseren.
Eenmaal uit de doos gehaald, werden wij verrast door de kleine, maar prachtige vormgeving van deze projector. Het is helaas alleen mogelijk om een component verbinding te gebruiken via de VGA-adapter, wat helaas niet de schoonheidsprijs wint, aangezien component de belangrijkste aansluitmethode is.
Calibratie en testresultaten
De kleurtemperatuur vóór calibratie ligt bij de Themescene H30 op zo’n 8800 graden Kelvin. Het geprojecteerde beeld neigt dus wat naar de blauwe kant, zoals bij veel digitale projectoren. De lichtopbrengst vóór calibratie wordt gemeten door een wit vlak te projecteren op het projectiescherm en bedraagt 5,28 ftlb. Voor een digitale projector is een lichtopbrengst van zo’n 10 ftlb optimaal. De ruimte waarin geprojecteerd wordt dient dus goed verduisterd te worden!
Na de ISF-calibratie zijn de primaire kleuren rood, groen en blauw meer in balans dan vóór de calibratie, wat een algehele verbetering geeft van het geprojecteerde beeld. Uit de ‘CIE primaries’-grafiek blijkt duidelijk dat groen en rood ten opzicht van de High Definition kleuren afwijken, waarbij het diepste rood wat donker zalmrood is. De weergave van de kleuren zou middels een filter geoptimaliseerd kunnen worden. Na de calibratie is de lichtopbrengst nogmaals gemeten, waarbij deze nu licht verbeterd is en 6,39 ftlb meet.
Subjectieve Beeldweergave test
De eerste DVD die in de Marantz DV4300 DVD-speler gaat, is de Digital Video Essentials DVD, waarbij gekozen wordt voor de ‘Montage of Images’. Dit onderdeel bevat een serie aan korte filmclips waarmee de de-interlacing en scaling kwalititeiten van de projector getest kunnen worden. De Themescene H30 heeft een deinterlacing en scaling chip van Pixelworks, die op wat lichte jaggies - trappetjes bij de flatgebouwen - na, geen opmerkelijke fouten laat zien bij deze test. Wel valt op dat dieprode kleuren niet zo verzadigd worden geprojecteerd, maar meer richting oranje neigen.
Wanneer het testpatroon om de ‘sharpness’ bij te stellen wordt geprojecteerd, blijkt dat bij het veranderen van deze functie de scherpteregeling niet volledig over het geprojecteerde beeld hetzelfde effect opleverde, terwijl de projector wel optimaal is neergezet.
’Star Trek: Insurrection’ heeft een openingsscène waar veel wordt gevraagd van een goede deinterlacer in een projector: via een aantal camerabewegingen wordt de kijker een wijde blik gegund op een groot veld met hooibergen, getrapte daken, etc. De Themescene H30 laat hier slechts minimale trappetjes zien in de daken. In de hooibergen zijn de kleinste details licht onrustig of worden wat onduidelijker gepresenteerd, de resolutie van de Themescene H30 is hier debet aan. Ondanks deze kleine kritische punten, wordt de openingscène naar tevredenheid gepresenteerd.
Wanneer ‘Dinosaur’ en ‘Brotherhood of the Wolf’ bekeken worden, die berucht zijn om het zwartdetail en hoge contrasten, valt op dat het zwartniveau, oftewel de mogelijkheid van de projector om diep zwart te projecteren, voor een projector in deze prijsklasse behoorlijk goed te noemen is. De contrastratio van 2000:1 en de relatief geringe lichtopbrengst zorgen ervoor dat schaduwdetails niet verloren gaan.
Overige testresultaten
Het menu van de Themescene H30 is overzichtelijk. Alle instelmogelijkheden zijn makkelijk via begrijpelijke pictogrammen te bereiken via de afstandsbediening. Verder zijn bovenop de projector een aantal knoppen geplaatst waarmee de projector in te stellen is.
Het geluidsniveau van deze projector ligt net boven de 30 dB, waarbij de koeling met name aan de voorkant van de projector plaatsvindt. Wanneer je achter de projector plaats neemt, dan is het geluidsniveau een stuk prettiger.
Het plaatsen van het filter om bij een 16:9 resolutie het restlicht te minimaliseren, gaat wat knullig: het filter past er niet op 1 manier in, maar kan zelfs ondersteboven worden geplaatst, waardoor het toch wel wat geduld kost om deze correct te plaatsen. Het effect dat het filter heeft is trouwens zowieso te verwaarlozen, waardoor beter gekozen kan worden voor een specifiek kleurfilter, om zo naast het extra verlagen van het zwartniveau, ook een van de primaire kleuren te verbeteren.
Klik hier voor het uitgebreide rapport (PDF)