British Sea Power – Do You Like Rock Music?

Jan Luijsterburg | 21 februari 2008

Als avontuur en intensiteit het winnen van de clichés, dan beantwoord ik die gewetensvraag volmondig met ja. En als wat British Sea Power op haar derde album laat horen onder Rock Music valt, dan begin ik nog veel harder te knikken. Diepgewortelde tegendraadsheid koppelen aan toegankelijk, groots en meeslepend, dan hebben we het over iets heel bijzonders.

British Sea Power – Do You Like Rock Music?British Sea Power laat zich, zoals in wezen iedereen, inspireren door haar omgeving. Dan loont het om bijzondere plekken op te zoeken en naar buiten te kijken, in plaats van alleen maar naar je navel of vriendinnetje. Onderwerpen gaan van lichtvervuiling tot vogel, worstelaar tot voetbalclub of Apocalyps tot economische migratie. Do You Like Rock Music? werd opgenomen in een fort aan de kust van Cornwall, aan de rand van een woud in Tsjechie en in de fameuze, na de opname van dit album verhuisde Hotel2Tango studio in Montreal. Dit is de thuisbasis van het Constellation label en bands als Godspeed You! Black Emperor, waar onlangs ook het prachtige nieuwe Vic Chestnutt album vandaan kwam. De verwantschap met Arcade Fire wordt door de opnamelocatie onderstreept.

Do You Like Rock Music? is een flinke stap voorwaarts, vergeleken met voorganger Open Season, die sterk leunde op jaren 80 new wave voorbeelden. De invloeden zijn er nog steeds, maar de band laat zich van haar meer avontuurlijke kant zien: van luide gitaarorkanen tot pastorale verstilling. Belangrijkste is dat de songs die tussen de als kaft fungerende mantra We’re all in it and we close our eyes langstrekken allemaal ijzersterk zijn. De meer hitgevoelig nummers als No Lucifer, Waving Flags en Canvey Island aan het begin, en naar het eind meer ingetogen popsongs in Go-betweens stijl.

Een ware belevenis, dit intrigerende en knap verslavende CD’tje, dat ik ook regelmatig kwijt ben trouwens. De plaats waar ik dan moet zoeken is de CD-speler van mijn dochter.

12 tracks, speelduur: 54:37
Label: Rough Trade