Vic Chesnutt - North Star Deserter

Jan Luijsterburg | 31 oktober 2007
Een rolstoel en een kwakende stem lijken geen pré voor een zanger, maar Vic Chesnutt is een verhaal apart. Altijd al op handen gedragen door invloedrijke vrienden haalde bevriend filmmaker en voor deze gelegenheid plaatproducer Jem Cohen hem naar Montreal, om met de muzikanten van het daar gevestigde Constellation label misschien wel de mooiste plaat uit zijn carrière te maken.

Vic Chesnutt - North Star DeserterDe bands op dat label hebben lange, vreemde namen en maken, in megabezetting, daarbij aansluitende muziek. Goodspeed You! Black Emperor en Silver Mt. Zion & the Tra-la-la band. Als fans van Vic stellen ze zich bescheiden en dienstbaar op met een strijkje of een koortje, en beperken het aantal traag opbouwende noise-crescendi tot drie, waarvan slechts eentje echt heftig. Debriefing duurt dan wel meteen bijna negen minuten. Vaak is Chesnutt in zijn eentje te horen, in kwetsbare, verstilde liedjes van een onaardse schoonheid. Maar wie net lekker relaxed in de kabbelmode dreigde te raken wordt wreed wakkergeschud als er ineens minutenlang een stevig gierende gitaarmuur wordt opgetrokken. Vic is er immers niet op uit om de mensen gemakkelijk te behagen.

De beschouwende teksten zijn weer pareltjes, vol zwarte humor, die vaak de eigen bochtige levensweg, geplaveid met drank en depressies, als uitgangspunt heeft. In het ultrakorte slotliedje Keeping it on the Road vat hij het bondig en optimistisch samen: Can’t say it didn’t rattle, but I’m keeping it on the road.

De opnamen, gemaakt vlak voor de oude Hotel2Tango studio zijn deuren sloot, klinken warm en puur. Geen opsmuk of kunstmatige ingrepen, maar de analoge werkelijkheid van muzikanten die er in een lekker klinkende ruimte in slagen hun gevoel over te brengen naar de hevig ontroerde luisteraar aan de andere kant van de wereld. De CD is mooi verpakt, maar Constellation maakt als altijd nog veel meer werk van versie op vinyl (als dubbelalbum).

Aanvullende gegevens:
12 tracks, speelduur 57:01
Label: Constellation records