REVIEWTeac

Teac Reference 500 series

René van Es | 16 augustus 2002 | Teac

Gedeeltelijk belicht

Het is oh zo verleidelijk om je als auteur voor HiFi.nl als maar bezig te houden met de superklasse waartoe merken behoren als Electrocompaniet, Clearaudio en Audio Note. Telkens de krenten uit de audiopap vissen en aan de haal gaan met esoterische luidsprekers waarmee een ontdekkingsreis langs het cd en lp rek wordt ondernomen. Echter ik realiseer mij terdege, dat een grote categorie lezers zich helemaal niet wil buigen over deze merken en gewoon wil weten wat in een doorsnee huiskamer goed tot zijn recht komt. Wat betaalbaar is, naar behoren functioneert en bovendien een goed geluid geeft. Om die reden hebben we altijd de oren en ogen open voor wat er op de markt is. Met als gevolg, dat toen Servi-Q de distributie van Teac in Nederland op zich nam, wij in Frankfurt een afspraak hebben gemaakt om delen uit de Reference 500 series te belichten. En aldus geschiedde.

9 Maal 28,5 centimeter

Teac Reference 500 series (c) Xingo bvDe Teac 500 series bestaat 9 losse elementen die onderling op elke manier combineerbaar zijn. Om even het rijtje af te lopen, een geïntegreerde versterker, een tuner, een tuner-versterker, een VRDS cd speler, een normale cd speler, een cd wisselaar, een cd recorder, een cassette deck en tenslotte een minidisc recorder. In dezelfde afmeting en kleurstelling is er nu in de 550 serie een home cinema AV tuner-versterker beschikbaar en een dvd speler. Uiteraard te combineren met de 500 componenten. In deze test beperken we ons tot de A-H500i versterker, de T-H500 tuner en de PD-H500c cd speler. Op de foto’s staat ook nog het R-H500 cassettedeck, maar daar is niets mee gedaan. In een ver verleden heb ik ooit cassettes gebruikt, maar de humor er nooit van ingezien. Voor mij was de leverbare minidisk op zijn plaats geweest. Handig, snel, goedkoop medium en uitstekend geluid. Doch helaas, de demo set die ook naar dealers gaat moet het zonder minidisk stellen. Laten we eens langs lopen wat in het audiorek gestapeld wordt.

Teac Reference 500 series2De A-H500i versterker is goed voor 2 x 50 RMS watt vermogen aan 8 Ohm. Op 4 Ohm speakers levert hij rond de 80 watt per kanaal. Teac geeft niet aan over welke bandbreedte het vermogen wordt gehaald. Enige reserve bouw ik dus maar in. Als gebruik wordt gemaakt van speakers met een redelijk rendement is dit op papier voldoende om de huiskamer te vullen. Met de infra-rood afstandsbediening is bijna elke functie schakelbaar. Centraal in het midden is een grote volumeregelaar te vinden. Links daarvan een draaischakelaar om te kiezen welk signaal u naar de beide tape-out’s stuurt. Er onder de stand-by schakelaar, een balans regelaar en een hoofdtelefoon aansluiting. Aan de rechterzijde een knop meer. Bovenaan de bronkeuze schakelaar waar met zacht oranje LED’s wordt aangegeven welke bron in gebruik is. Er onder een cd direct knopje en toonregelaars voor hoog en laag. Aan de zijkant van het apparaat zit een aan/uit schakelaar verborgen voor als u langere tijd de woning verlaat. Op de achterzijde treffen we aansluitingen aan voor een enkel paar luidsprekers. Gelukkig zijn de connectors voorzien van een plastic dopje (CE norm) dat gemakkelijk te verwijderen is met een aardappelmesje. Je kunt dan de speakers aansluiten met blank draad of banaan stekers. Er is voorzien in een doorkoppeling van de afstandsbediening, waarover later meer. Inputs zijn aanwezig voor phono (alleen MM), aux, tuner, cd, tape 1 (play en record) en tape/md 2 (eveneens play en record). Afsluitend een aarde aansluiting voor een platenspeler en twee stopcontacten voor andere apparaten.