REVIEWTeac

Teac Reference 500 series

René van Es | 16 augustus 2002 | Teac

Teac Reference 500 series2Bij ons thuis staat veel muziek aan. Als het de cd niet is of een plaat, dan zorgt de radio voor muzikaal behang en staat (te) vaak afgestemd op Sky Radio. De kwaliteit daarvan is abominabel. Echt luisteren doen we dan toch niet. Op de zondagmorgen en in de late uurtjes voor het slapen gaan luisteren we wel serieus naar andere zenders. Radio 2 is de zender waarop wij afstemmen. Dat gaat met de Teac tuner met plezier. De werking is recht-toe-recht-aan en de bediening met een enkele knop soepel en snel. Gelukkig hoor ik tijdens de uitzendingen geen nare bijgeluiden die op krekels lijken. Geen ruis, geen brom, geen ellende. Kennelijk weten ze in Japan dat we bekabeld zijn en nemen passende maatregelen. Leuk voor wie met het eten zit te wachten is, dat mededelingen over verkeer via RDS worden ontvangen. Je hoort waar je partner staat af te zien in de file. De mededelingen komen door de cd heen als TA ingeschakeld is. Bent u iets aan het opnemen van cd naar cassette of minidisk, dan loopt dat gewoon door, de verkeersinfo komt niet op de band. Vanwege de ingebouwde timer functie kan de gehele set dienst doen als wekkerradio. Met muziek inslapen en met muziek gezond weer op. Al met al is de tuner een onmisbaar onderdeel in deze keten. Goed, robuust, geschikt voor kabel en een prima geluid.

Concluderend

Teac Reference 500 series (c) Xingo bvTeac heeft van oudsher een reputatie. Die is mede te danken aan de uitstekende naam die het merk heeft in professionele kringen. De recorders die men maakte waren vrijwel onverslijtbaar en de huidige productie richt zich met verve op digitale technieken. Ook in de huiskamer staat Teac zijn mannetje. Technologie en kennis verworven in de pro sector straalt af op alle reeksen. Dat merk je aan de degelijkheid van de 500 series. Met veel souplesse, doordachte bediening en solide bouw staat hier een set die onvergelijkbaar is met het gros aan mini/midi setjes. Dit zijn gewoon losse componenten die samen een systeem vormen. Dat is een veel betere benaming. Een uitblinker is voor mij de versterker die laat horen veel in zijn mars te hebben. Kies erbij niet al te grote luidsprekers met een behoorlijk rendement. De tuner is gewoon af en hoort vast onderdeel te zijn. De cd speler daarentegen is wat minder. Wie in deze opstelling teveel van cd verwacht (de kritische luisteraar of audiofiel) kan gelukkig zonder problemen uitwijken naar de duurdere VRDS of ooit een losse dac toevoegen. Voor doorsnee gebruikers zal een meerprijs veelal niet opwegen tegen de geluidswinst. Die luisteraars investeren mogelijk eerder in de bijpassende dvd of minidisk speler. Of misschien eis ik wel te veel voor het prijsniveau.

Teac Reference 500 series2Beschouw ik de totale combinatie, dan is op zijn plaats om te zeggen dat ik er plezier aan heb beleefd. Probleemloos spelen, goed geluid, zeker met de MS902, en een eega die de bediening een verademing vindt. Samen met het verzorgde uiterlijk en de degelijkheid, maakt dat de 500 series van mij een dikke plus krijgen. Ver boven instapniveau en waar voor het geld. Servi-Q haalt met Teac een troefkaart binnen.

Prijzen (in euro per 2 april 2002):

Versterker A-H500i   499,-
Tuner T-H500    249,-