Met Nuit Sur Le Mont Triglav, de derde acte uit Mlada van Nikolai Rimsky Korsakov door het Russian National Orchestra onder leiding van Mikhail Pletnev geniet ik van de klankkleuren van het koper, de violen, de dynamiek en de lyrische kwaliteiten van de muziek. Wat ik op een gegeven moment mis is laag informatie. Maar eigenlijk mag ik dat deze weergevers niet kwalijk nemen. In combinatie met deze ruimte is er een ondergrens die alleen verlegd kan worden wanneer ik een subwoofer toevoeg. Toch blijf ik klassiek draaien. Om de doodeenvoudige reden dat het totaalplaatje zo mooi is.
Bijvoorbeeld de live registratie van Idomeneo, de opera van Wolfgang Amadeus Mozart zoals die opgevoerd werd in 1964 in Glyndebourne. Met een nog jonge, uitstekend bij stem zijnde Pavarotti als Idamante, de zoon van Idomeneo, koning van Kreta. En met de kristalheldere, zuivere stem van Gundula Janowitz die de rol zingt van de Trojaanse prinses Ilia. Het koor is het onvolprezen Glyndebourne Chorus en het London Philharmonic Orchestra staat onder leiding van John Pritchard. Via de 1.5 komen niet alleen de kwaliteiten van die stemmen, maar ook de vloeiende warme klanken van het orkest fraai tot uitdrukking.
Aan het eind van de testperiode besluit ik om alsnog even de door de importeur achtergelaten Chapter Audio Précis 250S geïntegreerde versterker in te zetten. Deze klasse D versterker heeft niets wat mij aan klasse D doet denken en dat moet u lezen als een compliment. Hij roept klankmatig even de NAD M2 in herinnering die ik recent kort mocht beluisteren in een set die ik redelijk goed ken. De Misa Criolla, het audiofiele snoepje van jaren geleden, klinkt wat meer laidback dan ik het via de P70 gewend ben maar het ruimtebeeld is zo mogelijk nog groter dan met mijn eigen versterker het geval is en de weergave is prachtig schoon. Minpuntje is de trom, waarvan nu nog duidelijker blijkt dat hij minder mooi tot zijn recht komt dan de stemmen en andere instrumenten. Opnieuw een compliment voor deze weergevers die, ook al zijn het minieme, karakter- en klankverschillen tussen versterkers en bronmateriaal zo fraai bloot weten te leggen.