REVIEWVivid Audio

De omgeving

De Vivids krijgen een plaats in de grote luisterruimte toebedeeld en worden aangesloten op de Unison Research P70. Aanvankelijk met JK Acoustics Type 3 luidsprekerkabel en jumpers, later met Transparent Music Wave Super. Als digitale bron dient de Esoteric SA-10 SACD speler, als analoge bron de TW Acustic Raven Two draaitafel in combinatie met de Blue Amp Surzur. Kabels zijn van Siltech, Kimber en Essential Audio Tools. De belangrijkste omgevingsfactor is echter de piramidevormige luisterruimte zelf. Wanneer speakers voorbij een bepaalde lijn geplaatst worden treedt een dramatische laagafval op. Ook nu blijkt dat weer het geval te zijn. Het duurt dan ook enige tijd voordat importeur Ewald Verkerk de juiste plek gevonden heeft en we de Vivids aan het zingen krijgen.

Resolutie, snelheid en dynamiek

Tijdens die eerste sessie geef ik Ewald de gelegenheid om zijn luidsprekers op te stellen zoals hem dat goed dunkt. Uiteraard moet hij dan ook gebruik kunnen maken van zijn eigen muziek in de vorm van meegebrachte CD’s. Het leuke hiervan is dat ik op deze manier veel te weten kom over zijn muzikale voorkeur. Daarnaast, en dat is misschien nog wel leuker, kan ik achterover gaan zitten en me helemaal overgeven aan de muziek. Tot slot krijg ik al een indruk zonder dat ik ook maar één van mijn referentie albums gedraaid heb. Er komt van alles voorbij. Stukken uit de Symfonie Fantastique van Berlioz in twee verschillende uitvoeringen, Turkse muziek, een country CD van jazz bassist Charlie Haden die hij samen met zijn dochters gemaakt heeft, etc. etc. Geleidelijk wordt duidelijk dat het hier gaat om een wel erg mooie luidspreker.

Het ver doorlopende hoog geeft een vloedgolf aan informatie zonder dat het zich echt aan me opdringt, een prachtige resolutie dus. De snelheid in de weergave is exemplarisch en maakt de symfonie van Berlioz uitermate levendig en bruisend. Datzelfde werk maakt duidelijk dat ook dynamieksprongen tot de kwaliteiten van deze luidspreker gerekend kunnen worden. Wat me het meest opvalt is het absoluut ontbreken van enige kastkleuring. De door Dickie gevonden oplossingen werken uitstekend. Nadat ik uiteindelijk de voordeur achter Ewald in het slot geduwd heb haast ik me terug naar de luisterruimte waar de installatie wacht. Ik ga die avond later naar bed dan op een gemiddelde doordeweekse avond gebruikelijk is. Iets wat maar zelden gebeurt.


EDITORS' CHOICE