REVIEWAudioQuest

AudioQuest Niagara 7000 - Pagina 4

Omdat al mijn apparaten altijd correct op hun netstroompolariteit zijn aangesloten, besluit Garth ze om in beginsel ook op die manier op de Niagara 7000 aan te sluiten. Dus van drie afzonderlijke audiogroepen staat nu alles op Ă©Ă©n groep en de lichtnetreiniger aangesloten. Opnieuw start ik het album van Paul Berner en wordt er door allen maar met name Garth wederom aandachtig geluisterd. Ook al zit ik op dat moment nog helemaal aan de uiterst rechtse buitenkant van de rij zitplaatsen, toch hoor ik al de nodige parameters veranderen.

Toch lijkt het op dat moment nog vooral anders en in ieder geval op mijn ongunstige plaats in de rij nog niet echt beter! Garth lijkt mijn bevindingen te delen want in overleg met mij wil hij nu graag van alle drie de apparaten de stekkers 180 graden omgedraaid hebben. Zo gezegd zo gedaan en wanneer dezelfde muziek wederom weerklinkt klaart zijn gezicht duidelijk op. ‘Dit is het en zo klinkt het optimaal spreekt hij tevreden uit. Ga jij nu maar weer eens in jouw luisterstoel zitten en vertel mij wat je hoort en ervaart.’ Uiteraard ken ik mijn eigen set van haver tot gort en net als Garth, hoor ik nu ook duidelijk meer positieve verschillen. Het eerste wat ik ervaar zijn de wat rondere en meer harmonisch verzadigde timbres van de muziekinstrumenten en stemmen.

Het is nog niet zo dat je van een Magico meteen naar een Sonus Faber signatuur overgaat, maar het illustreert wel de gehoormatige richting die het geluid nu op gaat. De weergave toont dus met de 7000 meer verzadigd en op een natuurlijke manier meer organisch. Het volgende aspect wat mij opvalt is de wat grotere afbeelding van de instrumenten waarbij alles nog wat breder wordt neergezet en er nog meer tussen de instrumenten door kan worden gekeken. In het diepte- en hoogtebeeld verandert in deze sessie nog niets. Maar qua presentatie zelf wordt de aanwezigheid van artiesten in de luisterruimte nadrukkelijker geportretteerd. Op deze wijze herhalen we nog een aantal van de eerder gedraaide titels en haal ik ook nog wat andere albums tevoorschijn.

Vooral met de legendarisch goede ‘Sheffield Lab drum & track record’ (CD 14/20) krijg ik Garth pas echt op de banken of in dit geval luisterstoel! Logisch ook omdat hij drummer/percussionist als tweede beroep heeft. ‘Tsjonge Werner, wat leuk dat je dit draait want ik ken dit album wel zo goed. Naast de heerlijke virtuositeit van met name Jim Keltner, behoren deze opnames niet alleen tot de beste van producers Bill Schnee en Doug Sax, maar zijn het ook in zijn algemeenheid extreem realistische opnames’. Terwijl de bekende ritmische patronen op nu bijna live volume over de aanwezigen worden uitgestort, gaat Garth wederom helemaal op in de muziek Ă©n weergave. ‘Hmm’ zegt hij, ‘wat een prachtig gecontroleerde weergave is dit zeg.

De drumkit staat bijna levensecht in de luisterruimte en ik zie gewoon hoe Jim zich opmaakt voor iedere slag! Nu kun je heel goed horen dat mijn lichtnetreiniger geen energie kost, maar juist toe laat nemen. Daarbij neem ik nog wat meer vulling waar dan zonder de 7000 en wordt de emotionele lading nog verder vergroot. Wat mij betreft doet mijn lichtnetreiniger hier precies zoals hij behoort te spelen, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ook  jouw originele situatie griezelig goed speelt. Al tijdens de ontwikkeling van de Niagara serie heb ik vaak tegen Bill gezegd dat mijn grootste concurrent niet de andere merken netfilters zijn, maar een heel goed passief stekkerblok!’

AudioQuest Niagara 7000: nog meer luisteren

Tja, daar snijdt Garth meteen het punt aan wat ik na langer luisteren ook zelf ben gaan ervaren. Het filter doet zeker hele mooie dingen en ook na langer luisteren is er inderdaad geen dynamiekcompressie, is er veel verfijning, wat vollere timbres en is het geluid geen moment duf, suf of zelfs afgerond. Niet dus zoals veel andere lichtnetreinigers dat wel in bepaalde mate laten horen. Maar in de weken nadat de heren al lang weer zijn vertrokken vind ik uiteindelijk zowel de Niagara 7000 als mijn ‘standaard’ situatie met zijn drie gescheiden audiogroepen, beiden zo hun eigen voor- en nagenoeg geen nadelen hebben. Het enige punt wat ik bij de 7000 heb geconstateerd, betreft de mechanisch brom van de grote ringkerntrafo.

Het is bij mijn exemplaar voldoende zacht om je er in een normale woonomgeving niet aan te storen. Maar bent u net als ik in het bezit van een zeer stille woon- en luisteromgeving, dan is zelf uitproberen toch hier het devies. Dat laatste is trouwens iets wat u bij welke lichtnetreiniger altijd zou moeten doen, maar dat terzijde. Dan de tweede situatie waarvoor ik mij naar een bedrijventerrein in het zuiden van Nederland begeef. Aparte stroomgroepen zijn hier niet aanwezig en in de naburige panden wordt gelast, geschuurd, gestanst en gezaagd dat het een lieve lust is. Kortom een voor mijn test ideaal scenario van industriële bewerkingen die in extreme mate het lichtnet verstoren en vervuilen.

Als set opstelling staan er een paar wat oudere maar nog steeds mooie Avalon Radian HC luidsprekers klaar die worden aangestuurd door een hoogoplossende Spectral DMC-30 voorversterker en Spectral DMA-260 stereo eindversterkers. Kabels zijn de wat oudere types van MIT en als bron geeft een dCS Puccini acte te présence. Ook al bestaat dit systeem deels uit wat oudere componenten, de vroegere drie eenheid van Avalon, Spectral en MIT klinkt nog steeds als een klok. Door de veel hogere ruisvloer dan bij mij thuis is de lichte trafo brom nu in het geheel niet meer waarneembaar en kan het luisteren van de reeds opgewarmde set al snel van start gaan.

Ondanks de in zijn totaliteit lagere resolutie van deze set ten opzichte van mijn thuissituatie, zijn de positieve verschillen wel nu veel duidelijker waarneembaar dan bij mij thuis. Oftewel het filter werkt (uiteraard) echt! Feitelijk is de gehoormatige indruk van het filter niet zo gek veel anders, als wel dat de teruggang zonder filter hier veel groter en beter waarneembaar is. Zonder AudioQuest Niagara 7000 verliest de weergave hier wel erg veel kleur, wordt alles kaler en meer uitgebeten en treedt er een onprettige stress en onrust in de weergave op die met de 7000 totaal is verdwenen!

MERK





EDITORS' CHOICE