REVIEWAudioQuest

AudioQuest Niagara 7000 - Pagina 3

Na deze noodzakelijke bovengemiddeld uitgebreide technologische uitleg wordt het de hoogste tijd om eens te bekijken en vooral te luisteren waar al deze extreme moeite nu uiteindelijk gehoormatig toe heeft geleid. Met twee man sterk wordt de lichtnetreiniger met de grootste voorzichtigheid in mijn Finite Elemente Pagode Master Reference HD12 rack getild en sluiten Garth en ik de apparaten op de door hem bepaalde ideale plaatsen aan de achterzijde aan. Een extreem dikke, stugge en gloednieuwe door Garth ontworpen Hurricane 20 ampère kabel maakt daarbij de connectie tussen één van mijn drie stroomgroepen en de Niagara 7000, terwijl de Nirvana PC+ van mijn North Star Design 192 mk 2 cd loopwerk en de Kemp Reference PC van de North Star Design Extremo DAC op het 5 ampère deel van de lichtnetreiniger worden aangesloten.

De Zanden 6000 referentie geïntegreerde buizenversterker wordt tenslotte met een Essential Audio Tools Current Conductor op één van de vier aanwezige 20 ampère entrees aangesloten. Zoals door mij vooraf al was voorzien, deed mijn gebruik van al die andere merken netkabels de wenkbrauwen bij de AudioQuest delegatie hier en daar wat fronsen. Iets wat ik natuurlijk wel begrijp, want uiteraard hadden de heren het liefste gezien dat ik overal AudioQuest (net)kabels (die ik hier standaard overigens wel altijd heb liggen) voor had gebruikt.

Maar bovengenoemde ander merken vormen nu eenmaal de beste match voor mijn componenten en ieder ander merk en type wat ik hier zou gebruiken tot AudioQuest aan toe, zou afbreuk aan de maximale prestaties van het totaalgeheel doen. Luidsprekers in deze eerste setting vormen de extreem goede en zeer beproefde Master Contemporary C luidsprekers. Misschien wel één van de meest onderschatte weergevers op de Nederlandse markt en met een juiste aansturing tot extreme hoogtes in staat. In de latere setting en zonder AQ delegatie, arriveren ook nog een Hegel Rost met Mohican cd-speler, Audio Research REF 6 voor- en REF 150 stereo eindversterker en een zeer fraai paar Sonus Faber Homage Tradition Serafino luidsprekers.

AudioQuest Niagara 7000: luisteren zonder filter

En daar zitten we dan tenslotte in afwachting op wat komen gaat op één relatief lange rij in de luisterruimte. Van links naar rechts zijn dat AudioQuest marketing director Robert Hay, Sales manager Jules Withagen, uiteraard op de comfortabele luisterfauteuil geplaatst Niagara 7000 ontwerper Garth Powell, pal daar weer naast managing director Richard Brans en tenslotte ondergetekende als laatste in de rij. Tja en dan breekt toch wel wat gezonde spanning aan. Niet dat ik zelf niet voor 100% overtuigd ben dat het aanwezige audiosysteem tot prachtige dingen in staat is, maar meer of ook Garth en de heren voldoende de werking en kwaliteiten van de Niagara 7000 terug zullen kunnen horen!

Ik besef trouwens dat ik nu per abuis één stap heb overgeslagen. We starten namelijk de luistersessie door eerst te luisteren naar mijn originele op drie afzonderlijke stroomgroepen aangesloten setting. Zoals ik eerder al in het verhaal vertelde is onze woning in het buitengebied van een dorp gelegen en heb ik er letterlijk alles aan gedaan om ook zonder lichtnetreiniger al een maximaal resultaat te behalen. Wanneer we van start gaan met My Girl en Summertime van het extreem goed klinkende album ‘A Distortion of Love’ van Patricia Barber op het MFSL label (MFSL UDSACD 2100), zie ik dat het aanwezige gezelschap zich al vanaf de eerste muzieknoten merkbaar ontspant, waarbij de mondhoeken unaniem tevredenstellend naar boven buigen.

Niet veel later bewegen alle benen op de pulserende ritmes keurig in de maat en kijkt Garth mij met een zowel verheugd als tevreden blik aan. Aan het eind van deze twee nummers hoor ik woorden als ‘impressive’, ‘nice’, ‘wow’ en ‘unbelievable’. Volgende album van deze korte kennismaking is het schitterend dynamische en wijd opengetrokken album ‘Airborne’ van meesterbassist Dean Peer (ILS95909). Al bij het eerste nummer 1 Speed zie ik in de betekenisvolle blikken het voor mij overbekende ongeloof dat een buizenversterker in combinatie met 2-weg luidsprekers in staat blijken te zijn zo’n rotsvaste, compressievrije en ultra dynamische weergave voor elkaar kan krijgen.

Nu is dit album ook wederom subliem opgenomen, maar dan moet het er allemaal nog wel uitkomen natuurlijk! Naast alle aanwezigen is Garth duidelijk helemaal in zijn element en zit met energiek bewegend bovenlijf quasi mee te drummen. ‘Wow, this is really special. Extremly dynamic recording, extremely realistic reproduction and very close to the live performance.’ Om weer subtiel en organisch af te sluiten draai ik als laatste album een nummer van Paul Berner’s ‘Open Country’. Een heel speciaal opgenomen sessie die onderdeel uitmaakte tijdens de Studio showcase series van Rhapsody en Sound Liason (Frans de Rond) uit november 2012.

In deze voor het publiek toegankelijke sessie was ik ook zelf op dat moment aanwezig en speelden Paul Berner op contrabas, Michael Moore op klarinet/saxofoon en Pieter Tiehuis en Ed Verhoef beiden op gitaar de sterren van de hemel! Ik weet wat dit album normaliter voor magie bezit en deze betovering kwam ook dit keer maximaal over bij mijn gasten. Kippenvel, emotie en respect voor wat deze musici en het opnameteam hier voor elkaar hebben gekregen, maar ook de bezielende weergave van de audioset vochten bijna om voorrang. Daarbij was het tevens een geschikt moment voor de wisseling naar de Niagara 7000.

MERK

EDITORS' CHOICE