REVIEWAudioExpert

Marantz vult de ruimte

Redactie HiFi.nl | 06 oktober 2015 | Marantz

Om de soundstage te demonstreren, doet Ishiwata precies dat: muziek spelen. Eerst een opmerkelijk puur vocaal stuk, met stemmen die als instrumenten door de ruimte klinken, daarna gevolgd door de even ruimtelijk klinkende ‘Dead Already’ van Thomas Newmans ‘American Beauty’-soundtrack. Wat verrassender is dat Ishiwata een track selecteert uit de soundtrack van ‘Pirates of the Caribbean’. De Disney-film mag misschien niet je ding zijn, maar de orkestrale tracks zijn lekker bombastisch en laten goed horen waar de PM14SE en SA-14SE toe in staat zijn. Dat ook een swingende ritme geen probleem is, wordt ook bewezen met twee tracks geleverd door onwaarschijnlijke duo’s: Joni Mitchel en Herbie Hancock, en Tony Bennett en Lady Gaga.


Na afloop van de presentatie zie je veel glimlachende gezichten. Het is duidelijk dat Ishiwata’s stijl in de smaak valt bij bezoekers. Een aantal spreken hem ook aan en bewonderen de zilverkleurige special editions die hier gekoppeld zijn aan een set CM10S2’s van Bowers & Wilkins (“Die speakers passen heel goed bij deze versterker”, laat Ishiwata nog vallen.) “Ik kocht vorige week nog een Marantz bij AudioExpert, wel een lager model dan wat hier te horen was. En ik zag dat er deze show was, dus ik wou wel eens langskomen”, zegt Peter Stokman uit Den Bosch. Zijn zoon Stefan blijkt ook een Marantz-bezitter en kwam meeluisteren naar de Marantz-opstelling. “Dit klonk toch wel heel goed. We zijn onder de indruk. En het was fijn dat Ken Ishiwata een mooi verhaal bracht, zonder echt te verkopen. Ik wilde ook even de speakers horen.” 

Het is ook iets waar andere bezoekers achteraf zeer positief over zijn: Ishiwata onderhoudt en informeert, zonder er een verkooppraatje van te maken. Hij is een ambassadeur, geen verkoper. “Laten we het over geluid hebben. Het is ons beleid om nooit te zeggen: ‘We hebben de allerbeste klank’. Want het is een kwestie van smaak. Wat de ene goed vindt, vindt een ander niet goed. Als we allemaal dezelfde smaak zouden hebben, dan hadden we een echt probleem: dan worden we allemaal verliefd op hetzelfde meisje”, grapt Ishiwata. “Waar we voor moeten zorgen, is dat informatie juist wordt weergegeven, zoals de plaatsing van muzikanten in het klankbeeld. Bij onze Marantz 7C (een legendarische en inmiddels zeer gegeerde buizenvoorversterker uit de begindagen van Marantz, nvdr) had je al een fantastische soundstage. Die traditie proberen we altijd te respecteren.”

 

MERK





EDITORS' CHOICE