REVIEWAudioExpert

Marantz combinaties

Redactie HiFi.nl | 06 oktober 2015 | Marantz

Wat is speciaal?

“Veel consumentenelektronica wordt ontworpen naar een bepaald prijspunt. En dan is het zoals bij voetbal: voor een bepaalde prijs heb je een bepaald talent. Wat wij doen is zo’n product nemen en het bijregelen, aanpassen tot het echt blinkt. Zodat het een topteam wordt. Ik houd altijd de producten in de gaten en als ik een bepaald talent zie, dan haal ik het eruit en verbeter ik het verder. Zo komen de special editions tot stand. Het is echt zoals in de sport: wanneer je de getalenteerde spelers hebt, moet je ze nog goed laten samenspelen. Als je kijkt naar elektronische apparaten, dan vind je al gauw duizenden onderdelen in een behuizing. Je moet zorgen dat ‘het team’ goed samenwerkt, dat je harmonie bereikt. Dat is de sleutel. Er zijn clubs met peperdure spelers die toch geen wedstrijden winnen, omdat ze niet goed samenspelen. Dat proberen wij te doen. Eigenlijk is dat het geheim van Marantz.”


“Het heeft dus niet enkel te maken met de kostprijs van componenten, maar ook de vele tijd die nodig is om goed klinkende combinaties te vinden”, zegt Ishiwata. En ondanks zijn lange staat van dienst en het wereldreizen als merkambassadeur, is het matchen nog iets dat hij zelf doet. “Oh ja, zeker! Elk jaar brengen we nieuwe producten uit en ik luister naar ze allemaal. Ook de instapmodellen. Dat is altijd leuk, zelfs bij die goedkopere toestellen. Want daar ligt een echte uitdaging, vind ik: met een bescheiden budget toch iets exceptioneel te maken. Daar geniet ik van!”



Marantz is een merk dat voor veel audioliefhebbers synoniem voor een eigen ‘warm geluid’. Ken Ishiwata kan zich helemaal vinden in die beschrijving: “Die klank was er al bij de eerste Marantz uit de jaren vijftig en dat proberen we ook te behouden.” Of dat niet moeilijk was bij die overstap van buizen naar transistortechnologie, vraag ik me af? “Heel moeilijk, zeker in het begin. De kwaliteit van transistors was helemaal in het begin niet goed. Best problematisch.”

 

 


 

MERK





EDITORS' CHOICE