Range Rover light
Tot slot nog even de eerste indrukken van de Range Rover zelf. Hij is vijf meter groot, manshoog en heeft een uniek karakter. Je kunt er het terrein mee induiken, maar net zo makkelijk bij de opera of het Amstel Hotel komen voorrijden. Zonder uit de toon te vallen tussen de chique Mercedessen, Bentleys, Porsches en dikke BMW's.Dat is beslist knap, want in de binnenlanden van Marokko ontpopt hij zich ook als een zeer getalenteerd terreinauto.
We slaan vanaf het asfalt bij een Range Rover routepijl rechtsaf en duiken een paar meter stijl omlaag een greppel. Omdat daar volgens de mensen van Landrover nu eenmaal de leukste route ligt. We crossen vervolgens dwars door woestijngebied en over hoge zandduinen heen. We doorwaden een riviertje dat later bijna een meter diep blijkt te zijn en tokkelen tot onze verbijstering ook nog even door een rotsachtig landschap. Het is verbluffend wat deze gigant in huis heeft.
De Range Rover is niet alleen bijzonder fraai ingericht, maar heeft ook alle mogelijke techniek aan boord om routes te volgen waar zelfs menig terreinautorijder nog een tweede keer over na zou denken. Zijn vierwielaandrijving, vering, en motormanagement kennen net als het audiosysteem talloze maatwerk standen. Zo beschikt de auto over een speciale stand voor 'kruipsnelheid' en de luchtvering tilt hem waar nodig hoog van de grond, zodat je overal overheen tokkelt. Soms met drie wielen aan de grond. Of twee.
Bij nadere bestudering blijkt dat de Britten de auto van 'nul' af nieuw hebben ontwikkeld. Uiteraard zonder het karakteristieke uiterlijk al te veel te veranderen. Des te opvallender is het dat hij - onder andere door een geheel uit aluminium opgetrokken koetswerk - niet minder dan 420 kilogram minder weegt. Een wereld van verschil voor het rijplezier, de prestaties en natuurlijk ook het verbruik. Al is het met 2.160 kilo nog steeds geen vedergewicht.
Er is een keuze uit grote V8 diesel- en benzinemotoren, maar ook de 'basismotor' doet het naar onze smaak al fenomenaal. Wat heet basis? Het is een 3-liter V6 dieselmotor met een enorme trekkracht van (voor de kenners) 600 Nm. Dat is gekoppeld aan een 8-versnellingsautomaat. Het zal duidelijk zijndat je daarmee als een raket vooruit gaat, en toch ook lekker rustig kunt cruisen. Met je favoriete muziek lekker hard.
De prijs van de Meridian Signature Reference installatie? In het veen kijkt men niet op een turfje. Feitelijk behoort een steeds betere versie van de Meridianinstallaties tot de comfortpakketten die in de topversies worden geleverd. Niemand bestelt zoiets afzonderlijk, want het hoort bij de aankleding van een Range Rover op niveau. Bob Joyce verwacht dat fijnproevers die het vlaggenschip van Land Rover bestellen in een uitvoering inclusief de Meridian wereldprimeur. Het is wat je noemt een uniqueselling point.De prijslijst loopt van 113 mille voor een aardig chique 3.0 TDV6 tot 202 mille voor de 510 pk sterke V8 met een 5-liter compressormotor in de absolute topversie Autobiography. Nog even doorsparen dan maar?