REVIEWMeridian

Samenwerking

Hoe is deze installatie uiteindelijk tot stond gekomen? Joyce: "Voor een groot deel hebben we de techniek zelf in het nieuwe design van de Range Rover geïntegreerd. Maar we hebben natuurlijk niet voor niets voor een samenwerking met Meridian gekozen: zij zijn als geen ander in staat om de benodigde sound processing voor zo’n gecompliceerd systeem te verzorgen." Uiteindelijk is het geheel in samenwerking tussen de Land Rover ontwikkelingsafdeling en dat van Meridian ontstaan. "De hele afstelling is in metingen en luistersessies met hen en onze eigen audio specialist Matt Jones tot stand gekomen."

Zoals gebruikelijk houdt Range Rover de laatste details over de leveranciers onder de pet. In dit geval is dat een extra hindernis bij de beschrijving van het systeem, want eigenlijk kunnen we zo onder het rijden en zelfs op de parkeerplaats niet een-twee-drie de 29 luidspreker units lokaliseren. En een plattegrondje is niet voorradig. Je vindt ze in ieder geval op het dashboard, tegen het autoplafond, in de vier deuren en op de rug van de voorstoelen stoelen.

Sub

Maar waar zit bijvoorbeeld de sub? Dat-ie aanwezig is, wist je meteen. Al was het maar omdat er kennelijk een collega in de testauto had gereden die van een instelling met het type 'bonke bonke bonk' houdt. Op zich is het zeker in een auto overigens een goed teken als je op het gehoor niet kunt plaatsen waar het laagste laag vandaan komt. De subwoofer is - zo meldt Joyce - ergens onderin in de kofferbak gebouwd.

De grote lijnen van het systeem? Jones wil er wel iets over vertellen. Het front end - zeg maar de radio en speler zelf - van de geluidsinstallatie en informatietechniek komt van Harman. De soundprocessing vanzelfsprekend van Meridian, de versterkertechniek is geheel digitaal (Class D)naar ICE ontwerp en de speakers komen van diverse bronnen. Een ervan is Meridian zelf.

Wanneer we in het geluidsmenu duiken, wordt rap duidelijk dat je het kunt krijgen zoals je het hebben wilt. De sweetspot is met de menu-knop simpel naar voren en achteren te schuiven. Wat daarbij trouwens ook opvalt, is het ontbreken van een stereostand. Volgens Range Rover een bewuste keuze. De klassieke aanpak was in dit geval natuurlijk ook een beetje vloeken in de spreekwoordelijke kerk.

Surround menu's

Wél is er weer de keuze uit diverse surround instellingen, waaronder de speciale Meridian stand. Die we uiteindelijk ook kozen. Het valt niet mee om tijdens testritten door een land als Marokko - deels onverhard rijdend - in de fijnere details van het geluid te duiken, maar het staat buiten kijf dat het een lekker relaxed musicerende installatie is die in de absolute top van de carfi meedoet.

Vooral voorin, want daar valt het geluidsplaatje toch het best op zijn plaats. Het is absoluut knap waar de processoren met de door Meridian ontwikkelde software toe in staat zijn. Vanzelfsprekend komt DVD-geluid en andere goed opgenomen hoogwaardige muziek fraai door. Maar je staat er toch van te kijken wat zoiets "klassiek stereo" als The Doors met Riders on the Storm ook opeens ruimtelijk klinkt, en zelfs een hoogte effect teweeg brengt.

Range Rover heeft enorm zijn best gedaan om ook de achterpassagiers geweldig te verwennen. Het geluid is daar prima, maar als we zo vrij mogen zijn: toch niet helemaal zo strak als voorin. Dat wordt wellicht goedgemaakt door verwennerij als een zee van ruimte, fraaie elektrisch verstelbare fauteuils, massagetechniek in de stoelenen de mogelijkheid van vier afzonderlijk instelbare airco's. Zodat je ook achterin links en rechts afzonderlijk kunt instellen.

Daar vind je natuurlijk ook eigen bedieningspanelen van audio, DVD speler en infotainment met eigen beeld. Vanzelfsprekend heeft ook deze telg van de Land Rover familie een beeldscherm voorin dat door slimme optische techniek een ander beeld geeft aan de bestuurder dan aan de passagier. Die kan zonder de navi te verstoren een filmje meepikken. Met diezelfde filosofie kunnen passagiers een speciale hoofdtelefoon gebruiken.

Het hoort allemaal bij de ontwerp briefing van de nieuwe auto. Die moet namelijk ook Aziatische markten gaan veroveren en daar - u voelt hem al - zit meneer de directeur meestal achterin.

 






EDITORS' CHOICE