De RP1 is desgewenst ook uit te breiden met een drietal modificaties die tezamen het Performance Pack vormen. Het pakket kost 150 euro, en wordt bij importeur Joenit in Mechelen alvast voorgemonteerd. De koper vindt dus gewoon een speelklare platenspeler in de doos, die op dezelfde eenvoudige wijze als de standaardversie in gebruik kan worden genomen. De minst zichtbare tweak (want onder het plateau verborgen) is de betere snaar, die niet alleen gebroken wit van kleur is, maar ook net iets dikker lijkt te zijn en anders - stroever - aanvoelt dan de zwarte die er standaard op zit. Deze snaar is ook als aftermarket upgrade voor duurdere Rega modellen leverbaar en kost dan 50 euro.Â
De mat die standaard op het plateau van de RP1 ligt is vrij dun en gemaakt van synthetische vezels, de mat in het Performance Pack (ter waarde van 30 euro) is van echt wolvilt, een stuk dikker - en dus steviger - en veel vormvaster, waardoor het geheel er onmiddellijk een stuk strakker uitziet. De meest in het oog springende verandering is echter het knalrode Rega Bias2 element dat los 100 euro kost. Een snelle rekensom leert dus dat je de mat er in feite gratis bij krijgt.
Wie begint met een standaard RP1 en daarna de behoefte krijgt om te upgraden kan dat het beste bij een Rega Dealer laten doen, die kunnen de modificatie snel en volgens de juiste specificaties uitvoeren. Vooral het monteren van het element vergt enige ervaring. De gelouterde vinylist kan deze klus echter zelf klaren, de bijgevoegde instructies zijn eenvoudig en duidelijk.
Luisteren, deel 2
Omdat ik een compleet voorgemonteerd Performance Pack ter beschikking kreeg in de vorm van een tweede platenspeler (een witte deze keer) besloot ik niet te beoordelen welke veranderingen de individuele upgrades brengen, al weet ik uit persoonlijke ervaring dat de nieuwe snaar meer rust en vooral meer ruimtelijkheid geeft. De transformatie die de RP1 ondergaat met het hele Performance Pack is niet bepaald subtiel. Voor 150 euro meer krijg je een totaal andere en veel betere platenspeler. Veel van die verbetering komt natuurlijk op het conto van het Bias2 element, dat niet alleen aanzienlijk luider speelt, maar ook veel volwassener klinkt. De elementen van Rega worden nogal eens overgeslagen als men op zoek is naar iets nieuws, maar neem van mij aan dat het ‘hidden gems’ zijn.
De invloed van de mat kan ik niet goed vaststellen, omdat hij zo veel dikker is dat de VTA (de verticale hoek waaronder de naald in de groef staat) niet meer klopt als ik de standaard mat op het plateau leg. Maar ik maak me sterk dat de aanzienlijk dunnere weergave in dat geval niet uitsluitend door de verkeerde VTA wordt veroorzaakt. Wat in elk geval als een paal boven water staat is dat mijn EAR 834p buizen-phonotap met deze opgewaardeerde platenspeler een aanzienlijk serieuzere bron voor zich ziet.
Solution had op de RP1 PP (zoals ik hem voor het gemak maar even noem) een grotere ‘swing’, een nog grotere speelvreugde dan met de standaardsnaar. De laagweergave was niet zozeer dieper, maar het ‘knorde’ lekkerder. De loopjes van bassist Guus Willemse waren beter te volgen en de sax van Tom Barlage glansde meer.
De orgelconcerten van Händel waren ruimtelijker, met langere galmtijden, meer detail en een fraaiere toon, en nu viel ook de virtuositeit van het ensemble - en vooral leider Ton Koopman - veel meer op. Cleopatra’s Dream tenslotte noopte mij tot het bespelen van zowel de airpiano als de airbas en de airdrums. Allemaal tegelijkertijd, met de hand van Bud vaderlijk op mijn schouder.Â