En inderdaad. Achterin ligt - goed zichtbaar achter een glaspaneel - de 4,2 liter V8. Voor de kenners: een direct ingespoten FSI. Honderd paardenkrachten per liter - samen 420 pk - en goed voor de trekkracht van een jumboformaat SUV. Spektakel verzekerd dus. Audi heeft de krachtbron nu eens niet begrensd en belooft een top van net over de 300 kilometer per uur. En een acceleratie naar honderd binnen goed vier en een halve tel. Het eerste geloven we, het tweede misschien. Op een gortdroog wegdek.
foto: Audi / Inge Veerkamp
Dat feest wordt in elk geval begeleid door een motorgeluid zo fraai, dat zelfs de grootste hifidelist zal gaan twijfelen of de keuze voor de optionele B&O-audioinstallatie zin heeft. Maar ach, in het veen kijkt men niet op een turfje. De startprijs van de R8 4.2FSI R-tronic is uiteindelijk al 156 mille en andere aangename details als - pakweg - een geheel vrij te kiezen lakkleur of een speciaal lederpakket staan een keer of twee, drie zo hoog genoteerd.
foto: Audi / Inge Veerkamp
En je moet maar zo denken: met die 2.439 euro. Dat komt bovenop de reeds aanwezige set, overigens: front end met radio en achter het opklapbare beeldscherm een cd-speler (met MP3) en twee geïntegreerde geheugenkaartlezers. De versterking is standaard vijfkanaals met zeven speakers.