De R8. Je zou het de werkelijkheid geworden natte droom van een Audi-designer kunnen noemen. Superlaag, met een prachtig lijntje en de uitstraling van een Stealth-bommenwerper.
Nederlands weer. Nu een dan een buitje, met bijpassend halfnat wegdek. Het maakt de eerste kilometers met de R8 tot een sessie ´worstelen met de beer´. Zo gauw het gaspedaal diep wordt ingedrukt, zwelt achter je rug de diepe grom aan tot de brul van een soort getemde racewagen. De sportwagen van Audi springt aanvankelijk nog redelijk gecontroleerd uit de startblokken, maar grabbelt met het toenemen van de toeren steeds wanhopiger naar tractie. Ondanks zijn quattro-vierwielaandrijving. Op dergelijke momenten heeft deze halfbroer van de Lamborghini Gallardo het raffinement van een sloopkogel.
foto: Audi / Inge Veerkamp
En dat wordt alleen maar erger wanneer je de ‘S’-knop op de console indrukt. Op een circuit zonder twijfel een ware vreugde, maar op een verkeersplein oogst je toch ietwat verbijsterde blikken - zo merkten we - wanneer het monster driftend de bocht uit komt zeilen om vervolgens bokkend en spinnend over de oprit van de snelweg weg te accelereren. Waarbij de V8 zo nu en dan schalks de toerenbegrenzer aantipt. Omdat zelfs de geavanceerde R-tronic gerobotiseerd werkende versnellingsbak het geweld niet kan bijbenen.
foto: Audi / Inge Veerkamp
No problem. Hij heeft een uitstraling die misverstanden over zijn karakter voor blijft.