Evo 75: testomgeving, muziek luisteren, klank en conclusie

Cambridge Evo 75: testomgeving

We verbinden de Evo 75 met vloerstaande luidsprekers type Premium 7 van de Zwitserse fabrikant Piega. We spelen met name muziek vanaf de USB-schijf en vanaf de NAS, maar de Evo 75 heeft ook digitaal muzieksignaal via de coaxiale aansluiting van een gemodificeerde Sonos Connect ontvangen en analoog signaal van een Wadia 321 DAC. In beginsel heeft de Evo 75 echter alleen een set passieve luidsprekers nodig en daar hebben we tijdens de testperiode dan ook de focus op gelegd. Immers, waarom zou een gebruiker een andere streamer willen gebruiken, terwijl de Evo 75 zelf al een zeer complete streamer is?

Cambridge Evo 75: neutraal met een lichtwarme tint

De Cambridge Evo 75 heeft allerlei verschillende soorten muziek gevoerd gekregen. We hebben gemengde ervaringen met klasse D. Klasse D is een relatief nieuwe techniek. Met name de eerste generatie klasse D versterkers klonk meer dan eens relatief droog. Resolutie was er altijd wel, maar het ontbrak wel eens aan vloeiendheid en het kostte soms wat moeite om betrokken te raken bij de weergave. De laatste jaren zijn echter grote stappen in de goede richting gemaakt en o.a. de Cambridge Evo 75 laat dat horen.

We trappen af met “Where Did You Sleep Last Night” van het album “MTV Unplugged in New York” van Nirvana. De opname van deze cd was in een klein zaaltje met publiek. Het is een intieme opname zonder opengedraaide gitaarversterkers en met een minimale hoeveelheid effecten en manipulatie van het geluid. Kurt Cobain zingt breekbaar en we krijgen als luisteraar het gevoel alsof we in de zaal zitten. De zaalakoestiek is waarneembaar. Instrumenten en stem hebben vrijwel dezelfde nagalm. De Evo 75 klinkt niet droog maar weet betrokkenheid op te wekken. De klank is net niet helemaal neutraal en heeft een licht tintje warmte. De Premium 7 van Piega neigt naar de koele kant en combineert daarom goed met de Evo 75 met zijn lichtwarme tint in de weergave. We horen geen klasse D, we horen geen techniek, maar we horen muziek.

We kiezen “The Man With The Child In His Eyes” van het debuutalbum “The Kick Inside” van Kate Bush. In de punktijd en synthesizerpoptijd liet Kate Bush een zweverig en romantisch geluid horen. Haar stem is glashelder en loepzuiver en krijgt begeleiding van een piano en een groep strijkers. In eerste instantie lijkt het een hele kleine groep vanwege het ingehouden spel. Het strijkarrangement ontvouwt zich gaandeweg (en de groep van strijkers blijkt helemaal niet zo klein), maar de muziek blijft dromerig en ingehouden. De opname klinkt warm en betrokken, alsof we in een luie stoel bij een open haard zitten. De Evo 75 geeft alle nuances mee.

De volgende in de rij is “Dry Cleaning Ray” van het album “Wild Opera” van no-man (nee, geen hoofdletter). Ook dit nummer begint met een zekere dromerigheid, maar werkt intussen naar een climax toe waarin een elektrische gitaar scheurend door de driedimensionale ruimte vliegt. De klank wekt de illusie dat de ruimte heel groot is. De Evo 75 presenteert een kamerbreed stereobeeld met diepte en hoogte. Heel fraai.

Hoe doet de Evo 75 het met wat zwaarder werk? We kiezen “Conquer Or Die!” van het album “Dystopia” van Megadeth. Een akoestische gitaar komt vanuit de stilte naar boven. We horen vingers over snaren glijden. Na circa een halve minuut wisselt Mustaine tokkelen en aan de snaren trekken met elkaar af. Als de teller op 1:15 min staat valt de drummer in en worden gitaarversterkers opengedraaid. Het geluid is vet en vol. De Evo 75 geeft de lage tonen een aangenaam randje fluweligheid. De laagweergave is niet punchy maar ook niet wollig. Het kleine randje fluweligheid maakt de keuze voor een luidspreker makkelijk.

“Trains” van Porcupine Tree’s album “In Absentia” is de volgende in de rij. Dit album heeft een heel hoog detailniveau en een uitstekende klank die heel licht neigt naar de koele kant. De muziek komt los van de luidsprekers en de dromerige stem van zanger Steven Wilson neemt ons mee en doet ons even de tijd vergeten.

We sluiten af met het vierde stuk van de negende symfonie van Dvorak uitgevoerd door het Czech Philharmonic Orchstra onder leiding van Vaclav Neumann. De strijkers hebben een lichtscherpe klank maar tegelijk lichtwarme klank. De pauken klinken fluwelig. Dat zit overigens in de opname en niet zozeer in de Evo 75, die gewoon het aangeboden signaal versterkt en doorgeeft.

Heavy metal? Een groot symfonieorkest? Een intieme live-opname? De Evo 75 kan het allemaal aan en gedraagt zich als doorgeefluik. De bediening met de StreamMagic app werkt fijn en de IR-afstandbediening is een welkome toevoeging. De Evo 75 heeft een aangename klank en het klein randje warmte voorkomt luistermoeheid. We zijn met name onder de indruk van het totaalpakket dat de Evo 75 biedt en het mooie grote informatieve display op de voorzijde. Het is een zeer complete streamer tevens versterker met een prettige klank die in de verste verte niet doet denken aan de eerste generatie klasse D versterkers. De klank is vloeiend en alle toongebieden zijn in evenwicht. Voor een hogere resolutie zal de koper veel meer moeten betalen.

Cambridge Audio Evo 75: plaats in de markt, voor wie is deze versterker?

Voor degene die al een goede versterker heeft en alleen een streamer wil hebben, is de Evo 75 wellicht iets te uitgebreid. Misschien ligt de aanschaf van een streamer zonder ingebouwde eindtrappen dan meer voor de hand, want die verkoopt Cambridge Audio ook. Cambridge verkoopt ook versterkers met analoge en digitale ingangen voor wie geen streamer aan boord van zijn versterker wil hebben. Overigens kan de Evo 75 vanwege de voorversterkeruitgang prima met een andere eindversterker worden gecombineerd. De Evo 75 is een flexibel ding en er zullen maar weinig gebruikers zijn die alle functies zullen gebruiken.

De Evo-versterkers lijken zich primair te richten op veeleisende muziekliefhebbers en niet zozeer op audiofielen want dit laatste volkje heeft de neiging om alles te willen splitsen in afzonderlijke apparaten. Ja, dat heeft ook voordelen, maar het maakt de bediening er vaak niet eenvoudiger op en het ruimtebeslag is groter dan bij een compleet alles-in-één apparaat. De Evo 75 neemt weinig ruimte in, gaat zuinig om met energie, is ruimschoots voldoende krachtig, klinkt goed en is makkelijk in gebruik. Ja, het kan beter, maar probeer dat maar eens in dit formaat behuizing te proppen. Dat wordt heel moeilijk.

Cambridge Audio Evo 75: conclusie

De Evo 75 van Cambridge Audio is een zeer complete versterker en streamer en heeft alleen luidsprekers nodig om muziek te kunnen spelen. De klank is evenwichtig met een heel klein randje warmte. Met het grote informatieve kleurendisplay op de voorkant onderscheidt de Evo 75 zich van zijn concurrenten. De Evo 75 is niet alleen heel compleet maar met zijn analoge en digitale ingangen ook heel flexibel. De luisteraar wordt uitgenodigd om zijn muziekverzameling te herontdekken en niet na te denken over techniek.


EDITORS' CHOICE