REVIEWSonus faber

Sonus Faber Gravis B1

Jan de Jeu | 23 mei 2002 | Sonus faber

Aansluiten en opstellen

Gedurende de ontwerpfase is de Gravis door Sonus Faber met name ingezet in Stereo systemen. Ook in mijn woonkamer wordt hij toegevoegd aan een op weergave van stereo muziek afgestemde audio set. Van de drie manieren waarop de Gravis aangesloten kan worden valt er dan ook al Ă©Ă©n onmiddellijk af. Namelijk die waarin de subwoofer via de line in aangesloten kan worden op de subwoofer uitgang van de decoder in een home cinema opstelling. Chez de Jeu is een dergelijke decoder of opstelling niet te vinden. Voor de aansluiting op een stereo audio systeem heeft Sonus Faber voorzien in twee mogelijkheden. Op de avond dat Rob de subwoofer af komt leveren wordt hij middels de XLR ingang aangesloten op de tweede luidsprekeruitgang van de eindversterker die in mijn systeem het laag verzorgt; de Densen Beat B300. Aan de versterkerzijde gebeurt dit door aansluiting op de beide plus polen en de negatieve pool van het rechterkanaal. De rest van de installatie wordt gevormd door mijn reguliere opstelling zoals deze vermeldt staat onder het kopje gebruikte apparatuur aan het eind van dit artikel.

De subwoofer zelf wordt, om het gevaar van resonanties zo veel mogelijk uit te sluiten, geplaatst op een drie centimeter dikke granieten plaat die ruim een meter schuin achter de rechter Sonus Faber Concerto speaker op mijn laminaat vloer ligt. Op die plek brengt de ene passieve radiator de lucht achter mijn audiokast in trilling terwijl de andere passieve radiator de lucht laat vibreren die zich tussen de subwoofer en de zich op anderhalve meter afstand bevindende kamerdeur bevindt. Hoewel mijn audiomeubel ruim een meter van de wand afstaat - ik haat het om in het kader van een recensie steeds weer zo’n meubel te moeten verschuiven dus laat ik het maar zo staan – is er door alle kabels, stekerblokken, filters en houten Master Wire Tweak blokken geen plek voor een subwoofer. Ik kan dan ook onmogelijk het advies van de fabrikant opvolgen die stelt dat de beste plek voor de sub midden tussen de hoofd speakers ligt. Maar ook wanneer daar wel de ruimte voor zou zijn dan zou ik niet voor die plek kiezen omdat zich daarboven mijn Standesign muurbeugel met Clearaudio draaitafel bevindt en ik ieder risico van beïnvloeding van deze sensitieve bron wil vermijden.

Direct na het aansluiten blijkt dat de Densen eindtrap een dermate hoog uitgangssignaal heeft dat de volumeregeling van de Gravis maar nauwelijks opengedraaid kan worden. Daarmee wordt het fine tunen van de installatie belemmerd en komt de derde wijze waarop de Gravis aangesloten kan worden in beeld; low level RCA vanaf de pre out op mijn Densen naar de RCA line in op de Gravis. Mijn B100 heeft echter maar Ă©Ă©n pre out en die is in gebruik voor het aansturen van de B300. Rob weet raad. Hij heeft in de winkel vergulde verloop stukjes die het mogelijk maken om het signaal bij de pre out van de B100 te splitsen zodat zowel de B300 als de Gravis tegelijkertijd aangestuurd kunnen worden. Hij belooft ze zo snel mogelijk op te zullen sturen en laat, voordat hij weer afreist in de richting van Beek, voor de signaaloverdracht een fraaie Transparent Music Link Super interlink van twee meter lengte achter.

Gedurende de twee daarop volgende dagen speelt de sub op de achtergrond zodat de Mosfet versterker goed in kan spelen. Kritisch luisteren doe ik niet. Zodra de beloofde zending binnen is kruip ik weer achter mijn USM Haller kast en verander ik de wijze van aansluiten. De Transparent wordt over de Master Wire Tweak blokken geleid en dan begint het proces van het instellen van de sub op de installatie en de kamer. Zoals aanbevolen wordt in de gebruiksaanwijzing start ik met de instelling van het kantelpunt op 52 Hz.

Ik heb al eens iemand horen verzuchten dat hij graag een afstandsbediening zou zien op een subwoofer. Nu pas kan ik echt begrijpen wat hij bedoelt. Nooit eerder heb ik me gerealiseerd hoe vermoeiend het is om een sub goed af te regelen. Niet alleen het volume moet goed ingesteld worden. Ook het kantelpunt behoeft aandacht en bij iedere verandering moet de fase instelling gecontroleerd worden. Mijn lief, die naast mij op de bank zit te lezen, volgt met steeds verder opgetrokken wenkbrauwen mijn heen en weer geloop. Even overweeg ik nog om haar te vragen of zij, als ze dan toch zit te lezen, dat misschien zou willen doen in een stoel naast de sub zodat ze regelmatig een knop om kan zetten dan wel verdraaien. De geamuseerde (spottende?) blik in haar groene kijkers weerhoudt mij echter. Ik loop wel heen en weer. En heen….en weer. En heen….etc. Want het duurt vrij lang voor ik tevreden ben. Het volume staat aanvankelijk vrij ver open en wordt geleidelijk iets teruggedraaid. Dan volgt de kantelpunt instelling. Op een gegeven moment hoor ik de sub niet meer. Tot ik hem uitzet en het effect mis. Nu weet ik; hij staat goed. De plek naast mij is dan al lang leeg.

MERK

EDITORS' CHOICE